NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION / НЕФОРМАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ
Отношението „музеи – ВУЗ“ през погледа на студентите
[The Relationship “Museum – University” – Students Views] /
Вася Делибалтова, Биляна Гъркова / Vasya Delibaltova, Biliana Garkova – стр. 327

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Синергичен модел за професионално ориентиране и консултиране на деца и младежи със специфични потребности
[Synergetic Model for Vocational Guidance and Counselling for Children and Youth with Specific Needs] /
Моника Богданова, Monika Bogdanova – стр. 336
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Характерни особености на негативната играчка и познавателни стратегии за преодоляване на отрицателното отношение към нея в представите на децата от предучилищна възраст
[Specifi c Features of the Negative Toy and Cognitive Strategies for Overcoming of the Negative Attitude to It in the Representations of Preschool Children] /
Иван Миленски / Ivan Milenski – стр. 360
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
A Month in the Life of a Teacher. Home and School as the Place of Everyday Experiences of Teachers in Midlife Transition Period /
Jiři Prokop, Joannna M. Łukasik – стр. 377
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Философия на мениджмънта на класа (Част 2)
[Philosophy of Classroom- Management] /
Кристоф Айххорн / Christoph Eichhorn – стр. 387
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Финансиране на средното образование в Германия и България. Сравнителен анализ
[Financing of Secondary Education in Germany and Bulgaria – Comparative Analysis] /
Йоана Минова / Yoana Minova – стр. 404
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Инструменти за самооценка в детско-юношеска възраст в психолого-педагогическата и ерготерапевтичната практика
[Self-Assessment Instruments for Children and Youths in Psychological, Pedagogical and Occupational /
Therapy Practice ] /
Лилия Тодорова / Liliya Todorova – стр. 417
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За корекционната работа при дисграфията на езикова основа
[About the Correction Work by Dysgraphy of the Lannguage Base] /
Лиляна Чобанова / Lilyana Chobanova – стр. 429
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Един компютър – много възможности
[One Computer – Many Opportunities] /
Жечка Стоянова / Zhechka Stoyanova – стр. 439
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BOOKS / КНИЖНИНА
Взаимодействие между история, академизъм и реални практики в социалнопедагогическата дейност
[Interaction between History, Academic and Real Practices in Social-pedagogical Activity] /
Пламен Радев / Plamen Radev – стр. 444
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Нова книга. Отзив за книгата на проф. д.с.н. Дончо Градев „Властта на малкия човек“ (2015)
[New Book. Presentation of the book „The Power of the Little Man“] /
Клавдия Сапунджиева / Klavdia Sapundjieva – стр. 447
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ОТНОШЕНИЕТО „МУЗЕИ – ВУЗ“ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА СТУДЕНТИТЕ
Вася Делибалтова, Биляна Гъркова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Съществена част от търсенията на теоретици и практици в областта на музейното образование през последните години е изучаването на музейната аудитория. Основните усилия са насочени към проучване на нейните специфики, харакеристики, потребности и очаквания, което да се превърне в основа за създаването на нова политика, ориентирана към реализиране на образователната функция на музея. Като част от тези усилия тук се представят резултати от изследователски проект, реализиран в рамките на научноизследователската дейност в СУ „Св. Кл. Охридски“. Избраното проучване е реализирано сред 130 студенти с намерението да се изследва влиянието на включеността в музейни дейности върху нагласите и очакванията към музейното образование.
Keywords: museum education
THE RELATIONSHIP “MUSEUM – UNIVERSITY” – STUDENTS VIEWS
Abstract. Recently, essential part of the demand of academics and practitioners in the field of museum education is the study of the museum audience. The main efforts are directed to study its specific features, needs and expectations, which become the basis for creating a new policy oriented to realization of the educational function of the museum. As part of these efforts, in this article are presented the results of a research project realized within the research at Sofia University “St. Kliment Ohridski”. The selected study was conducted among 130 students, with the intention to study the influence of involvement in museum activities on the attitudes and expectations of museum education.
Dr. Vasya Delibaltova, Assoc. Prof.
Biliana Garkova, Assist. Prof.
Sofia University
Sofia, Bulgaria
СИНЕРГИЧЕН МОДЕЛ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ И КОНСУЛТИРАНЕ НА ДЕЦА И МЛАДЕЖИ СЪС СПЕЦИФИЧНИ ПОТРЕБНОСТИ
Моника Богданова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя концептуален синергичен модел за професионално ориентиране и консултиране на деца и младежи със специфични потребности, ревизирайки понятията в полето. Чрез и доказвайки неговата ефективност през немската система.
Keywords: vocational guidance and counselling, children with specifi c needs, synergy
SYNERGETIC MODEL FOR VOCATIONAL GUIDANCE AND COUNSELLING FOR CHILDREN AND YOUTH WITH SPECIFIC NEEDS
Abstract. The article presents a conceptual model for synergetic vocational guidance and counselling for children and young people with specific needs revising main concepts in the field. Its effectiveness is proved through the German system model.
Dr. Monika Bogdanova, Assoc. Prof.
Sofia University
Sofia, Bulgaria
ХАРАКТЕРНИ ОСОБЕНОСТИ НА НЕГАТИВНАТА ИГРАЧКА И ПОЗНАВАТЕЛНИ СТРАТЕГИИ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ОТРИЦАТЕЛНОТО ОТНОШЕНИЕ КЪМ НЕЯ В ПРЕДСТАВИТЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Иван Миленски
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – филиал Враца
Резюме. Проучени са негативните играчки според детските представи за тях. Резултатите от изследването насочват към изясняване на причините за отрицателното отношение на децата към негативните играчки. Формулирани са основните познавателни стратегии за преодоляване на негативното отношение на децата към играчките, които не харесват. Създадени са научни критерии за психолого-педагогическа експертиза и подбор на играчки според детските оценки за тях.
Keywords: negative toy, choice of a negative toy, reasons for the choice of a negative toy, cognitive strategies, and criteria for psychological-educational expertise
SPECIFIC FEATURES OF THE NEGATIVE TOY AND COGNITIVE STRATEGIES FOR OVERCOMING OF THE NEGATIVE ATTITUDE TO IT IN THE REPRESENTATIONS OF PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The so-called “negative toys” are studied with regard to the children’s representations of them. The results of this study leads to clarifications of the reasons for the negative children’s attitude toward the negative toys. The basic cognitive strategies for overcoming the negative attitudes of toys, that children do not like, are formulated. The paper shows enumerated criteria of psychological-educational expertise and evaluation, as well as choice of toys according to the child’s opinion.
Dr. Ivan Milenski, Assoc. Prof.
University of Sofia – branch Vratsa
Vratsa, Bulgaria
A MONTH IN THE LIFE OF A TEACHER. HOME AND SCHOOL AS THE PLACE OF EVERYDAY EXPERIENCES OF TEACHERS IN MIDLIFE TRANSITION PERIOD
Jiři Prokop
Karlova Univerzita, Prague
Joannna M. Łukasik
Instytut Nauk o Wychowaniu, Kraków
Abstract. In this paper we present in what way the teachers that are in the turn of mid-life exist in the space of your own home (here household responsibilities, relationships with children, with the husband, etc.) and as functioning it is being transferred to their career, the commitment to it and relationships with students and teachers.
Keywords: teacher, daily life, interpersonal space, the turn of mid-life
Dr. Jiři Prokop, Assoc. Prof.
Pedagogická fakulta
Karlova Univerzita v Praze
Dr. Joanna Małgorzata Łukasik
Uniwersytet Pedagogiczny
Instytut Nauk o Wychowaniu, Kraków
ФИЛОСОФИЯ НА МЕНИДЖМЪНТА НА КЛАСА (ЧАСТ 2)
Кристоф Айххорн
Център за психологическа подкрепа на деца – Граубюнден, Швейцария
Чуждестранни изследвания
PHILOSOPHY OF CLASSROOM-MANAGEMENT
Abstract. The classroom-management makes the work of the teacher easier. Its application leads to the improved discipline in the classroom and helps building good relationships between teacher and students. Many studies demonstrate that good relationships between teachers and students decrease by more than 30% the discipline problems in classroom.The article explains the philosophy of the classroom-management as a preventive-oriented organization of lessons and overviews the most important instruments of the classroom-management. The article also focuses on how using rituals during the lessons leads to maintaining of quietness in classroom and to reduction of conflicts among students. A Scale for observation is introduced, by means of which the teachers will raise their competence regarding the classroom-management.
Prof. Christoph Eichhorn
Centre for Рsychological Support for Children
Graubünden, Switzerland
ФИНАНСИРАНЕ НА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ГЕРМАНИЯ И БЪЛГАРИЯ. СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ
Йоана Минова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията има за цел да представи образователните системи на Германия и България и да направи сравнителен анализ между двете страни по отношение на основни елементи на двете страни. Обект на преглед и съпоставки са:
– организация на двете образователни системи, засягащи развитието на средното образование;
– прилагани политики в средното образование;
– системи на финасиране.
И в двете страни образованието методически се ръководи и финансира от Министерството на образованието. Негова отговорност са организирането на училищната структура, финансовото є поддържане, задаване на рамката на приложимите учебни планове и съдържание, както и обхватът и конкретната форма на учебния материал.
Keywords: secondary education, finance, benchmarking, Bulgaria, Germany
FINANCING OF SECONDARY EDUCATION IN GERMANY AND BULGARIA – COMPARATIVE ANALYSIS
Abstract. The article aims to present the educational systems of Germany and Bulgaria and a comparative analysis between the two countries based on the main elements in their systems. The following themes are reviewed and compared:
– Organization of the two educational systems, connected with the development of secondary education;
– Policies implemented in secondary education;
– Ways of financing.
In both countries, education is managed and funded by the Ministry of Education. The Ministry is also responsible for the school structure, its financial management, setting the borders of the implemented school plans and their content, as well as the range and particular form of the school curricula.The main source of financing for education systems is the state budget. However, while in Germany around 5% of the gross national product is allocated for secondary education support, in Bulgaria the percentage is only 3.4 %. Municipalities receive funds for schools from the state budget, depending on their population and socio-demographic structure and then distribute them to the schools The two countries apply a system of delegated budgets in funding education, which is a main tool for fi nancial support. The tendency in the educational systems of both countries is securing equal opportunities for education access and increasing its quality. Difference between these systems is the approach of funding private schools. In Germany they receive financial support – around 4 % of GDP, which is equal to a grant of around 3000 Euros per student. In Bulgaria private school budgets consists mainly of the fees paid.
Dr. Yoana Minova
Sofia University
Sofia, Bulgaria
ИНСТРУМЕНТИ ЗА САМООЦЕНКА В ДЕТСКО-ЮНОШЕСКА ВЪЗРАСТ В ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАТА И ЕРГОТЕРАПЕВТИЧНАТА ПРАКТИКА
Лилия Тодорова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Самооценъчните методи и средства представляват ефективен способ за оценка на субективното преживяване в клиент-центрираната практика. Все още обаче в научните среди съществува недоверие по отношение способността на детето адекватно да оценява своите качества и изпълнение, въпреки наличието на убедителни научни данни, че децата са способни от ранна възраст да предоставят информация за себе си, която е уникална по характер, отличава се с известна валидност и висока стабилност във времето. Направена е съпоставка между същността и особеностите на самооценката в психолого-педагогически и ерготерапевтичен аспект. Представени са някои инструменти за самооценка, добили широка популярност в практиката. Инструментите за самооценка не отстъпват по надеждност на специалните психологически тестове и могат да се използват като източник на информация за детето.
Keywords: selfassessment, occupational therapy, self report tools
SELF-ASSESSMENT INSTRUMENTS FOR CHILDREN AND YOUTHS IN PSYCHOLOGICAL, PEDAGOGICAL AND OCCUPATIONAL THERAPY PRACTICE
Abstract. Self-assessment methods and instruments are considered an effective way to evaluate subjective experience in client-centered practice. However, researchers are still doubtful about children’s abilities to assess adequately their traits and performance, despite the convincing evidence that children are capable from early age to provide information about themselves that is unique, valid and stable over time. Psychological and pedagogical versus occupational therapy perspectives of the nature and characteristics of self-assessment are discussed. Some self-report tools widely used in practice are presented. Self-report instruments are as reliable as special psychological tests and can be used as a source of information about the child.
Dr. Liliya Todorova, Assist. Prof.
Department of Healthcare and Social Work
University of Rouse “Angel Kanchev”
ЗА КОРЕКЦИОННАТА РАБОТА ПРИ ДИСГРАФИЯТА НА ЕЗИКОВА ОСНОВА
Лиляна Чобанова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. При кодирането на звуковия състав на думите от устната звучаща реч се наблюдават редица трудности, свързани с използването на буквите при спазването на правилата на графиката и ортографията. Предмет на настоящето изследване е корекционната дейност, свързана с дисграфията на езикова основа. Работата на огопеда трябва да е насочена към обогатяване на речника на детето, към разширяване и усъвършенстване на познанията по граматика. Важно място в профилактиката на нарушенията заема усъвършенстването на сричковата и морфемната сегментация на думата, овладяването на лексикалната съчетаемост на думите с цел разкриването на тяхната семантика. Детето трябва да познава и спазва видовете съчинителна и подчинителна връзка между думите в състава на словосъчетанието и изречението, за да може да построява самостоятелно различни синтактични конструкции. За да постигне някакви резултати, логопедът трябва да работи едновременно върху всички аспекти на езиковата система.
Keywords: letter, dysgraphy, word, sentence, logopedic work, morpheme, syllable
ABOUT THE CORRECTION WORK BY DYSGRAPHY OF THE LANGUAGE BASE
Abstract. By coding the sound composition of the words from the verbal sound speech are observed a lot of diffi culties, connected with the usage of the letters by following the regulation of graphics and orthography. The object of the following research is the correction work, which is connected with disgraphy of the language base. Speech therapist`s work must be related to enrich child`s vocabulary, to give the child more knowledge about grammar and its usage. The improvement of the syllable and the morphemic segregation of the word takes a very important place in mastering the lexical relations of the words with an aim to make them semantically clear. The child should know very well all kinds of subordination relations between words in the composition of the combination of the words and sentences. It is necessary because this is the way the child to compose independent different syntactic compositions. To have some results, the logopedic – therapist should work constantly on all aspects of the language system.
Mrs. Lilyana Chobanova
University of Plovdiv, Bulgaria
ЕДИН КОМПЮТЪР – МНОГО ВЪЗМОЖНОСТИ
Жечка Стоянова
Целодневна детска градина „Валентина Терешкова“ – Варна
Резюме. В статията се разглежда иновативното приложение за съвместяване на традиционните и компютърните технологии в предучилищна група на детската градина. Целта е да се акцентира върху възможността компютърът да се използва като инструмент за създаване на собствени учебни продукти. Потенциалът на дигиталните технологии не се изчерпва само с визуализиране на образи и съдържание, а е предпоставка за оригинални решения на образования, модерен учител.
Keywords: digital devices and paper formed, technology of sharing, collaboration, educational directions, pre-school age, technological resources, effective integration
ONE COMPUTER – MANY OPPORTUNITIES
Abstract. This article shows the innovative practice and reconciliation of traditional and computer technologies in the pre-school group of the kindergarden. The main goal of the paper is to put the accent on the ability to use a computer as an instrument to create our own learning products. The potential of digital technologies does not end with visualizing of images and content but is a prerequisite of the original ideas of an educated and modern teacher.
Mrs. Zhechka Stoyanova
Kindergarten “Valentina Tereshkova”
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ИСТОРИЯ, АКАДЕМИЗЪМ И РЕАЛНИ ПРАКТИКИ В СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ
Академични полета на социалната педагогика, съставител: проф. д.п.н. Клавдия Сапунджиева,
научна редакция: проф. дпн Клавдия Сапунджиева, проф. д-р Нели Бояджиева, гл. ас. д-р Марина Пиронкова,
Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, С., 2014 г.
Пламен Радев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Отзивът представя съдържанието и основните идеи в посочената по- горе книга. Тя е дело на осем автори от катедра „Социална педагогика и социално дело“ при ФНПП и е издадена по научноизследователски проект от 2014 г.
Keywords: social-pedagogical activity, social pedagogy
INTERACTION BETWEEN HISTORY, ACADEMIC AND REAL PRACTICES IN SOCIAL-PEDAGOGICAL ACTIVITY
Academic Fields of Social Pedagogy, compiler: Prof. DSc Klavdia Sapundjieva, scientifi c editing: Prof. DSc Klavdia Sapundjieva, Prof. Dr. Nelly Boyadjieva, Assist. Prof. Dr. Marina Pironkova, University Publishing House “St. Kliment Ohridski”, Sofia, 2014.
Abstract. The review presents the contents and main ideas in the book above. It is the work of eight authors from the Department of Social Pedagogy and Social Work and is issued by a scientifi c research project in 2014, financed by the Scientific Research Fund of Sofia University “St. Kliment Ohridski”.”
Prof. Dr. Plamen Radev
University of Plovdiv
ОТЗИВ ЗА КНИГАТА НА ПРОФ. Д.С.Н. ДОНЧО ГРАДЕВ „ВЛАСТТА НА МАЛКИЯ ЧОВЕК“ (2015)
Клавдия Сапунджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя новата книга „Властта на малкия човек“. Авторът разкрива поведението на малкия човек днес. Книгата е полезна за широк кръг читатели.
Keywords: little man, common person, power
NEW BOOK
Abstract. The article presents the new book “The power of the Little Man”. The author reveals the behavior of the Little Man today. The book is useful for a wide range of readers.
Prof. Klavdia Sapundjieva, DSc
Sofia University