CULTURE AND LEADERSHIP IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS /
КУЛТУРА И ЛИДЕРСТВО В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
Организационна култура и лидерско поведение /
Organizational Culture and Leadership Behavior /
Вяра Гюрова, Viara Gyurova – стр. 10
Теоретична рефлексия на училищната култура /
Theoretic Reflection of School Culture /
Иржи Прокоп, Jiří Prokop – стр. 25
Компетенции на директора на ресоциализираща институция /
Competences of Director of Institution for Social Rehabilitation /
Катажина Мирослав-Навроцка, Katarzyna Miroslav-Nawrockа – стр. 48
Култура и лидерство в образователни институции (Резултати от емпирично изследване) /
Culture and Leadership in Educational Institutions (Results from an Empirical Study) /
Божидара Кривирадева, Bozhidara Kriviradeva – стр. 56
The Selected Aspects of School Culture in Teachers’ Perceptions /
Joanna M. Łukasik, Norbert G. Pikuła – стр. 78
Organizational Culture: Theory and Reality /
Inna Leonidovna Fedotenko – стр. 93
Особености на организационната култура в образователните институции в Казахстан /
Specifics of Organizational Culture in Educational Institutions in Kazakhstan /
Жанат Бактыбаев, Baktybaev, Zhanat – стр. 102
Analysis of Organisational Architecture in Non-Business Organisations for the Purposes of Organisational Development Strategy Design /
Snezhana Mojsovska Salamovska – стр. 116
125 YEARS OF PRE-SCHOOL EDUCATION IN SHUMEN /
125 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ВЪЗПИТАНИЕ В ШУМЕН
125 години предучилищно възпитание в Шумен /
125 Years of Pre-School Education in Shumen /
Живка Тонева, Zhivka Toneva – стр. 124
RESEARCH INSIGHTS /
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Детето като изследовател и творец – във фокуса на европейските педагогически концепции /
The Child as an Explorer and Creator – in the Focus European Pedagogical Concepts /
Боряна Иванова, Boryana Ivanоva – стр. 131
Проучване на някои страни от физическото развитие на учениците от начална училищна възраст /
Research into some Aspects of Primary Students’ Physical Development /
Крася Каваклова, Krasya Kavaklova – стр. 139
SHARED EXPERIENCE /
СПОДЕЛЕН ОПИТ
Методическото обединение в детската градина за гражданско образование на децата от предучилищна възраст /
Methodological Union in Kindergarten for the Civic Education of Children from Preschool Age /
Анета Петрова, Яница Бочева, Aneta Petrova, Yanitza Botcheva – стр. 147
BOOKS /
КНИЖНИНА
Отзив за книгата „Образователен дизайн (концептуални основания и практически решения)“ /
Review for the Book “Instructinal Design (Conceptual Grounds and Practical Solutions)” /
Иса Хаджиали, Isa Hadjiali – стр. 153
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 155
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 157
ОРГАНИЗАЦИОННА КУЛТУРА И ЛИДЕРСКО ПОВЕДЕНИЕ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя анализ на релацията организационна култура – лидерско поведение. Изясняването на спецификата на организационната култура е последвано от SWOT-анализ на различни организационни култури (според популярните класификации на Ч. Хенди и Д. Харгрийвс), с акцент върху възможностите и рисковете, които те крият за лидера на организацията.
Очертани са и компетентностите (Р. Баятзис), необходими на лидера на образователната институция, в това число и на лидера на социално-педагогическата институция.
Keywords: culture, organizational culture, leader, leadership, leadership competency
ORGANIZATIONAL CULTURE AND LEADERSHIP BEHAVIOUR
Abstract. The article presents an analysis of the relation organizational culture – leadership behavior. The author clarifi es specifi city of the organizational culture and offers a SWOT-analysis of different organizational cultures, according to the popular classifi cations of Ch. Handy and D. Hargreaves. The stress is put on opportunities and threats for leader of the organization. The needed competencies (according to R. Boyatzis) for leader of the educational organization, including for leader of a social child institution are presented.
Prof. Viara Gyurova, DSc
Faculty of Education
Sofia University
ТЕОРЕТИЧНА РЕФЛЕКСИЯ НА УЧИЛИЩНАТА КУЛТУРА
Иржи Прокоп
Карлов университет – Прага
Резюме. В настоящата статия авторът представя теоретична рефлексия относно културата на училището. В първата част исторически и методологически се посочва понятието култура от гледна точка на научните дисциплини социалогия, антропология и психология. Във втората част се анализира концепцията за училищната култура, особено от гледна точка на нейните функции, типологии и модели на системата. Разгледани са нейната нестабилност и промяна. В края на статията авторът отчита изследвания за училищната култура и посочва необходимостта от проучването є от гледна точка на теорията и практиката.
Кeywords: culture, school culture, types of school culture
THEORETIC REFLECTION OF SCHOOL CULTURE
Abstract. In this article the author presents a theoretical reflection of school culture. The first part of the article deals with some historical and metho9dological issues of the term „culture“ from sociology, anthropology and psychology point of view. The second part of the text analyses the concept of school culture from the perspective of its functions, typologies and models. its instability and change are also presented here. At the end the author mentions some researches which deal with school culture and also points out the need to study it more thouroughly from theoretical and practical perspective.
Dr. Jiří Prokop, Assoc. Рrof.
Pedagogy department
Faculty of Education
Charles University in Prague
КОМПЕТЕНЦИИ НА ДИРЕКТОРА НА РЕСОЦИАЛИЗИРАЩА ИНСТИТУЦИЯ
Катажина Мирослав-Навроцка
Институт за специална педагогика
Академия по специална педагогика – Варшава, Полша
Резюме. В настоящата статия са представени различните видове професионални, социални и управленски компетенции, които трябва да притежава директорът на ресоциализираща институция. Отделено е специално внимание на последиците от ниското ниво на компетенции на директора на ресоциализиращата институция.
Кeywords: competencies, social competencies, managerial competencies of directors of institutions for social rehabilitation
COMPETENCES OF DIRECTOR OF INSTITUTION FOR SOCIAL REHABILITATION
Abstract. The present article deals with different types of professional, social and management competencies which the director of social rehabilitation institution should have. Special place is given to the consequences of lack of such competencies.
Dr. Katarzyna Miroslav-Nawrockа
Institute of Special Education
Academy of Special Education
Warsaw, Poland
КУЛТУРА И ЛИДЕРСТВО В ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИНСТИТУЦИИ
(Резултати от емпирично изследване)
Божидара Кривирадева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя емпирични резултати от изследване на организационната култура и влиянието на лидерите над ефективността на образователни институции. Емпиричното изследване е проведено със специален изследователски инструмент, разработен за целите на изследването.
Keywords: organizational culture, educational institutions, leadership, leader
CULTURE AND LEADERSHIP IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
(Results from an empirical study)
Abstract. The article presents the empirical results of research of organizational culture and the impact of leaders over the effectiveness of educational organizations. The empirical research was conducted with a special research tool developed for the purposes of the research.
Dr. Bozhidara Kriviradeva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
THE SELECTED ASPECTS OF SCHOOL CULTURE IN TEACHERS’ PERCEPTIONS
Joanna M. Łukasik
Norbert G. Pikuła
Pedagogical University of Cracow
Abstract. The article presents theoretical assumptions of the organizational culture of an institution (school) offered e.g. by Cz. Sikorski, R. Harrison and others. With reference to international studies, it focuses on characteristic features of the organizational structure of educational institutions in Małopolska province. The summary presents the dominant type of culture and possible changes that can be adopted in this regard.
Keywords: school, culture, school organizational culture
ORGANIZATIONAL CULTURE: THEORY AND REALITY
Inna Leonidovna Fedotenko
Tula State Pedagogical University Russia
Abstract. The article analyzes the different approaches of Russian and foreign researchers to understand the essence of the organizational culture. It detects the place of this defi nition among similar ones according to the meaning of categories and notions. The types, functions, specifi c features of the socio-pedagogical phenomenon are regarded. The presented empirical data reveal the attitude of employees of various social organizations to the type of culture which is dominant in these institutions. Based on a comparative analysis of the survey results, strategies and specifi c tactics to improve the organizational culture in social institutions were identifi ed.
Keywords: types, structure, functions, the infl uence of organizational culture, attitude to the components of organizational culture, social organization
Prof. Inna Leonidovna Fedotenko
Doctor of pedagogical sciences
Нead of the chair of psychology, pedagogy and professional education
Lev Tolstoy Tula State Pedagogical University
Tula, Russia
ОСОБЕНОСТИ НА ОРГАНИЗАЦИОННАТА КУЛТУРА В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ В КАЗАХСТАН
Жанат Бактыбаев
Жетски държавен университет „Илиас Жансугуров“
Талдъкорган, Казахстан
Резюме. В настоящата статия се изследва организационната култура в образователните институции и се анализират резултати от работата относно управлението и развитието на организационната култура в образователните организации. За да анализираме организационната култура в образователните организации, ние се запознахме с понятието и типовете организационна култура в образователните институции; разгледахме основните компоненти на организационната култура на образователните институции; анализирахме ефективното управление на организационната култура в образователните институции чрез скрити елементи.
В настоящата статия се представят резултати от социологически въпросник, с помощта на който са проучени мнението на респондентите относно мястото и ролята на организационната култура и ръководителя за ефективно функциониране на образователните институции. Въпросникът се попълва напълно анонимно и ние се позоваваме на обективната оценка за организационната култура, в която работят респондентите.
Keywords: organizational culture, educational institutions, leadership, leader
SPECIFICS OF ORGANIZATIONAL CULTURE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN KAZAKHSTAN
Abstract. In this article we have studied the organizational culture of the educational institution and analyzed the results of the management for the development of organizational culture of this educational institution. For this reason we have studied the concept and the types of the organizational culture of the educational institution; have revised the main components of the organizational culture of the educational institution; have analyzed the effective management of the organizational culture of the educational institutions by means of hidden components.
In this article are offered the results of the sociological survey, with the help of which we have found out the opinion about the place and the role of the organizational culture and its leader for the effective functioning of a social institution or an organization in which the person works. The questionnaire was completely anonymous and we relied on the objective assessment of the organizational culture and social organization in which the respondent works.
Dr. Baktybaev, Zh. Sh., Assoc. Prof.
Zhetysu State University named after I.Zhansugurov
Taldykorgan, Kazakhstan
ANALYSIS OF ORGANISATIONAL ARCHITECTURE IN NON-BUSINESS ORGANISATIONS FOR THE PURPOSES OF ORGANISATIONAL DEVELOPMENT STRATEGY DESIGN
Snezhana Mojsovska Salamovska
University of St. Kliment Ohridski
Bitola, Macedonia
Abstract. The aim of this scientifi c paper is to present and elaborate the research findings of a scientifi c project focused on analysis of organisational architecture systems in non business organisations, especially educational and social care institutions in Macedonia and Bulgaria. Special attention is paid on main components of organisational architecture such as organisational culture and internal environment, leadership, motivation, performance management, organisational communication, delegating the authority etc. The main objective is to investigate the actual organisational architecture landscape, to identify potential improvement points, and to therefore contribute in organisational development strategy design for these organizations. Scientifi c methodology was unifi ed in both cases, and this paper is focused on specifi c project fi ndings and conclusions drawn for Macedonian case.
Keywords: organisational architecture, non-business organisations, performance management, organisational development
Prof. Dr. Snezhana Mojsovska Salamovska
University of St. Kliment Ohridski
Bitola, Macedonia
125 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ВЪЗПИТАНИЕ В ШУМЕН
Живка Тонева
Зам.-кмет по култура, просвета и образование – Община Шумен
Резюме. Докладът е представен от Живка Тонева, зам.-кмет по култура, просвета и образование на община Шумен по повод 125-годишнината на организираното предучилищно образование в Шумен. През своето 125-годишно съществуване предучилищното възпитание в Шумен изминава дълъг и нелек път. Тази юбилейна година е повод да се проследят динамиката, традициите и новостите в неговото развитие, да се направи равносметка, както и да се очертае мястото на детската градина в съвременната образователна система на града.
Keywords: preschool education, traditions, financing, educational infrastructure
125 YEARS OF PRE-SCHOOL EDUCATION IN SHUMEN
Abstract. The report is presented by Mrs. Jivka Toneva – Deputy Mayor of Culture, Enlightenment, and Education of the Municipality of Shumen on the celebrations of the 125th anniversary of organized pre-school education in Shumen. During its 125 years of existence pre-school education in Shumen comes a long and challenging way. This anniversary year was an occasion to follow the dynamics, traditions and innovations in its development, to strike a balance, and to outline the place of the kindergarten in the modern educational system of our city.
Mrs. Zhivka Toneva
Deputy Mayor for culture, еnlightenment and еducation
Shumen Municipality
Bulgaria
ДЕТЕТО КАТО ИЗСЛЕДОВАТЕЛ И ТВОРЕЦ – ВЪВ ФОКУСА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ КОНЦЕПЦИИ
Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Статията представя основни акценти в педагогически концепции за детските градини в някои европейски страни, които фокусират върху неизчерпаемите потенциални възможности на децата от предучилищна възраст. В повечето от тях децата, с характерните си за възрастта любознателност и стремеж към проучване на всичко непознато, приемат ролята на малки изследователи и творци. Решаващо значение за стимулиране на техните способности в детските градини имат учителите.
Keywords: kindergarten, children, European pedagogical concepts, competences, explorer, creator
THE CHILD AS AN EXPLORER AND CREATOR – IN THE FOCUS OF EUROPEAN PEDAGOGICAL CONCEPTS
Abstract. The article presents basic accents in the pedagogical concepts in some European kindergartens that focus on the inexhaustible potential opportunities of children in pre-school age. In most of these concepts, children with their curiosity and aspiration for studying everything unknown take the role of little explorers and creators. The kindergarten teachers have the determining role in stimulating their abilities.
Dr. Boryana Ivanоva, Assoc. Prof.
Plovdiv University „P. Hilendarski“
ПРОУЧВАНЕ НА НЯКОИ СТРАНИ ОТ ФИЗИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Крася Каваклова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Научната статия разглежда проблемите, свързани с физическото развитие на учениците от началната училищна възраст (І – ІV клас) и с тяхната двигателна активност. Съставена е програма, включваща някои основни показатели за физическото развитие и динамиката на тяхното развитие. В нея са включени подходящи упражнения както в урочните форми на работа, така и в извънурочните. Проследена е динамиката на тези ученици, които редовно се занимаваха с дейностите в програмата и тези, които работеха по програмата на Министерството на образованието и науката.
Keywords: physical development, physical activity, dynamics of development, age differences, specific educational methodology
RESEARCH INTO SOME ASPECTS OF PRIMARY STUDENTS’ PHYSICAL DEVELOPMENT
Abstract. The paper discusses issues related to the physical development of primary school students (Grade I – IV) in connection to their physical activity. A programme has been developed that includes basic indicators of primary students’ physical development and the dynamics of their development. It contains appropriate exercises included both in in-class and out-of-class school activities. The dynamics of these students who were regularly engaged in the activities in the programme has been presented in comparison to those who were engaged in the programme of the Ministry of Education and Science.
Dr. Krasya Kavaklova, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
МЕТОДИЧЕСКОТО ОБЕДИНЕНИЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ЗА ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Анета Петрова, Яница Бочева
ЦДГ „Незабравка“ – гр. Бяла Слатина
Резюме. Още в предучилищна възраст децата може и трябва да получат граждански знания, граждански умения и навици, граждански добродетели и черти на характера. Създаденото методическо обединение в ЦДГ „Незабравка“ има за цел: изграждане на позитивна образователна среда, в която децата да получат начални познания по гражданско образование чрез повишаване на теоретико-методическата подготовка на педагозите при използване на богат набор от методи, форми, средства, интерактивни техники и технологии. Тя се реализира с пълноценното партньорство на родителите.
Keywords: civic education, positive educational environment, methodological grouping
METHODOLOGICAL UNION IN KINDERGARTEN FOR THE CIVIC EDUCATION OF CHILDREN FROM PRESCHOOL AGE
Abstract. Even preschool children can and should receive civic knowledge, civic skills and habits, civic virtues and character traits. The established methodological unification in Kindergarten “Forget-me-not” aims at: creating a positive learning environment in which children can achieve a basic knowledge of civic education by increasing the theoretical and methodological training of teachers, using a wide range of methods, forms and means, interactive techniques and technologies. It is implemented with the full partnership of parents.
Mrs. Aneta Petrova
Mrs. Yanitza Botcheva
Kintergarten “Nezabravka”
Byala Slatina, Bulgaria
ОТЗИВ ЗА КНИГАТА „ОБРАЗОВАТЕЛЕН ДИЗАЙН (КОНЦЕПТУАЛНИ ОСНОВАНИЯ И ПРАКТИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ)“
Иса Хаджиали
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Представената книга има характеристиките на монография. В нея е търсен баланс между концептуални основания и практически решения. С това тя представлява интерес за педагогическите специалисти от различни степени и етапи на средното образование и университетските преподаватели. Книгата е издадена с подкрепата на Фонд „Научни изследвания“ при Софийския университет „Св. Климент Охридски“ – проект „Дидактически модели за активно учене по природни науки чрез продължаващо образование на учители“.
Keywords: instructional design, personal philosophy of teaching
REVIEW FOR THE BOOK “INSTRUCTINAL DESIGN – CONCEPTUAL GROUNDS AND PRACTICAL SOLUTIONS”
Abstract. The book “Instructional Design – conceptual grounds and practical solutions” is published with the support of the “Scientifi c research” at the University of Sofia. It is of interest to teachers, students and academics.
Dr. Isa Hadjiali
Department of Biology Education
University of Sofia