CONTENTS of issue 4/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 4/2019
HISTORY OF PEDAGOGY / ИСТОРИЯ НА ПЕДАГОГИКАТА
Възрожденският учител Веселин Груев
[Bulgarian Revival Teacher Veselin Gruev] /
Вера Бонева / Vera Boneva – стр. 463
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ / RESEARCH INSIGHTS
Нетрадиционни артдейности в аспекта на приобщаващото образование
[Nontraditional Art Activities in the Aspect of Inclusive Education] /
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – стр. 478
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Game-Based Acqusition of Cultural Norm Manners and Etiquette with 6 – 7 Year-Old Children /
Slaveyka Zlateva – стр. 796

NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Участието в неформално образование в европейска сравнителна перспектива: стимулиращи и ограничаващи фактори
[Participation in Non-Formal Education in an European Comparative Perspective: Enabling and Restricting Factors] /
Петя Илиева-Тричкова / Petya Ilieva-Trichkova – стр. 517

Осигуряване качеството на неформалното образование за устойчиво развитие в защитени природни територии
[Ensuring Quality of Non-formal Education for Sustainable Development in Protected Areas] /
Христина Банчева-Преславска / Hristina Bancheva-Preslavska – стр. 539

MISSION TEACHER / МИСИЯ УЧИТЕЛ
Възможности за развитие на уменията за самооценка в обучението по английски език като чужд
[Developing Students’ Self-Assessment Skills in English Foreign Language Learning] /
Ирена Пенчева / Irena Pencheva – стр.549

Ограмотяване на ученика чрез формиране на медийна грамотност в етапа I – IV клас
[Literacy of the Student through the Formation of Media Literacy in Stages 1. – 4. Class] /
Златина Димитрова / Zlatina Dimitrova – стр. 560

FOREIGN RESERCH / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Teachers’ Beliefs in the Triangle of Professional Self-Assessment, Perception of Self-Efficacy and Perception of Achievement in the Qualification Procedure /
Ida Zagyváné – стр. 570

ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / DOCTORAL RESERCH
Формиране на комуникативноречеви компетентности чрез литература за деца – поле на (не)съгласуваност между родители и учители
[Communicative and Linguistic Competences Development through Reading Literature for Children – Field of (In)coordination between Parents and Teachers] /
Люба Димитрова / Lyuba Dimitrova – стр. 588

Обобщаване и систематизиране на знанията за умножение и деление с двуцифрено число чрез учене по станции
[Summarizing and Systemizing the Knowledge of Multiplication and Division with a Two-Digit Number by Station Study] /
Албена Панталеева-Кондева / Albena Panteleeva-Kondeva – стр. 596

ВЪЗРОЖДЕНСКИЯТ УЧИТЕЛ ВЕСЕЛИН ГРУЕВ
Вера Бонева
Университет по библиотекознание и информационни технологии
Резюме. Персоналната биография и обществената дейност на българския възрожденски учител Веселин Груев (1838 – 1867) досега не са били обект на научно изследване. По тази причина в статията е осъществена биографична реконструкция, базирана на достъпните архивни и печатни източници. Публичните дела на Веселин Груев са описани в контекста на социалното развитие на четири селища – Копривщица, Клисура, Пловдив, София. Приносът му за модернизацията на училищното дело през 60-те години на XIX век е определен като значим и съществен. Откроени са и някои основни личностни особености на Веселин Груев – ученолюбието, упоритостта и отдадеността на националния идеал. Направено е обобщение, че ако животът му не беше прекъснал толкова рано, Веселин Груев би могъл да направи още много приноси с висок ефект върху развитието на българското гражданско общество.
Ключови думи: Веселин Груев; Българско Възраждане; Копривщица, София; история на образованието
BULGARIAN REVIVAL TEACHER VESELIN GRUEV
Abstract. The personal life and the professional activities of the Bulgarian revival teacher Veselin Gruev (1838 – 1867) have not been the subject of scientific research until now. For this reason, in the article, a biographical reconstruction has been done, based on available archive and print sources. The public affairs of Veselin Gruev are described in the context of social development of four Bulgarian settlements – Koprivshtitza, Klisura, Plovdiv and Sofia. His contribution to the modernization of school work during the 1860s is characterized as essential and significant. Some leading personal qualities of Veselin Gruev are also highlighted – studiousness, perseverance, allegiance to the national ideal. An assumption has been made that if his life had not been interrupted so early, Veselin Gruev would do many more useful things for the Bulgarian citizen society.
Keywords: Veselin Gruev; Bulgarian Revival; Koprivshtitza, Sofia; history of education
Prof. Vera Boneva, DSc.
University of Library Studies and Information Technologies
НЕТРАДИЦИОННИ АРТДЕЙНОСТИ В АСПЕКТА НА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Пелагия Терзийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Една от водещите педагогически идеи в началото на ХХІ век, която провокира значима промяна на образователни политики и практики, включително и в България, и заслужаваща специално внимание, е Концепцията за приобщаващото образование. В представеното изследване се очертава модел на приобщаващо образование, който се опира на потенциала на изкуството. На основата на отчитане на вариантността в особеностите на всеки ученик, на нивото на интелектуалното и социалното му развитие, както и на емоционалното му състояние се анализират възможностите на нетрадиционни изобразителни дейности (рисуване с пръсти и длани, рисуване с вълнени конци, създаване на картини с непредена вълна) за ефективното реализиране на приобщаващия процес. Представени са резултати от собствени емпирични изследвания. Реализираната експериментална дейност с ученици и анкетното проучване, реализирано с учители и родители, са ярко доказателство, че нетрадиционната изобразителна дейност е мощно и ефективно средство в приобщаващата образователна среда, но все още не се познава и не се използва достатъчно.
Ключови думи: приобщаващо образование; нетрадиционни художествени дейности; боядисване на вълна; рисуване с вълнени конци; рисуване с пръсти и длани
NONTRADITIONAL ART ACTIVITIES IN THE ASPECT OF INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. One of the main pedagogical ideas at the beginning of the 21st century that provokes a significant change of the educational policies and practices, including in Bulgaria, and deserves a special attention, is the concept about the Inclusive education. In the presented survey a model of inclusive education that relies on the potential of art is outlined. The possibilities of nontraditional art activities (drawing with fingers and palms, painting with woolen threads, creation of a painting with raw wool) for the effective implementation of inclusive process is analyzed on the basis of taking into account the differences in the particularities of each student, the level of the student’s intellectual and social development, as well the emotional condition. Results from own empirical studies are presented. The conducted experimental activity with students and the questionnaire survey with parents and teachers is a bright proof that the nontraditional art activity is a powerful and effective tool in the inclusive educational environment but it is still not well-known and not used enough.
Keywords: inclusive education; nontraditional art activities; wool painting; drawing with wool threads; drawing with fingers and palms
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
GAME-BASED ACQUSITION OF CULTURAL NORM MANNERS AND ETIQUETTE WITH 6 – 7 YEAR-OLD CHILDREN
Slaveyka Zlateva
South-West University “Neofit Rilski” – Bulgaria
Abstract. The acquisition of natural and truly courteous manners in accordance with contemporary etiquette, freed from the artificiality of eras long passed, is the prerequisite for a successful, independent and creative individual. The hereby presented survey is theoretical-experimental research in four parts. The first part deals with the theoretical analysis and brings forth several aspects of the study. It also examines the specificity of the acquisition of good-manner rules as well as decent behaviour at pre-school age as a significant part of the whole educational process. It focuses on play-learning as a strategy for the implementation of the above-mentioned. The synergetic character of play-learning, being in full accordance with a certain leading activity, age peculiarities and pedagogical strategies for the amplification of a child, is brought forth. The second part determines the importance of the issue among various current kindergarten curricula by means of comparative analysis. The third part presents the results of an interview with 21 kindergarten teachers from small towns and villages. The fourth part realizes the diagnostics upon the level of cultural norms and etiquette acquisition among 20 children and presents a model for stimulating cultural norm manners and speech etiquette based on play-learning in kindergarten environment.
Keywords: cultural norm manners; etiquette; speech etiquette; game; play-learning; kindergarten
УЧАСТИЕТО В НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В ЕВРОПЕЙСКА СРАВНИТЕЛНА ПЕРСПЕКТИВА: СТИМУЛИРАЩИ И ОГРАНИЧАВАЩИ ФАКТОРИ
Петя Илиева-Тричкова
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Статията си поставя за цел, от една страна, да разкрие евристичния потенциал на подхода за способностите и възможностите за реализация (capability approach) за преосмисляне на ученето през целия живот и в частност на неформалното образование и за неговото емпирично изследване, а от друга – да анализира факторите, които обуславят участието в него. Tя прави вторичен анализ на данни за 17 страни от международното сравнително изследване „Изследване на образованието за възрастни“ (2011) и официалната статистика, като използва метода на групировките и регресионен анализ на две нива. Резултатите показват, че са налице големи различия в участието на възрастните в неформално образование в Европа и че участието в неформално образование е много повече от лична отговорност, а е резултат от редица фактори както на индивидуално ниво, така и на ниво на страната, в която хората живеят. Тези фактори могат както да ограничават, така и да способстват за повишаването на шансовете на младите възрастни да вземат участие в неформално образование. Сред определящите характеристики на ниво страна са нейният икономически климат, активните мерки на пазара на труда, които се предприемат в нея, разходите, които работодателите правят за обучение на своите служители, и най-вече нивото на иновации в нея.
Ключови думи: неформално образование; способност; юноши; Европейска сравнителна перспектива
PARTICIPATION IN NON-FORMAL EDUCATION IN AN EUROPEAN COMPARATIVE PERSPECTIVE: ENABLING AND RESTRICTING FACTORS
Abstract. The article’s purpose is twofold. First, it aims at demonstrating the heuristic potential of the capability approach in rethinking the lifelong learning and in particular the non-formal education. Second, it aims at exploring the factors which influence the participation in non-formal education among the group of young adults in a European comparative perspective. At a theoretical level, it applies the capability approach framework to the conceptualizing non-formal education as a capability. At a methodological level, it makes a secondary data analysis on Adult Education Survey (2011) and the official statistics by using descriptive statistics and multilevel modeling for 17 countries. The results show that there are considerable differences in the participation in non-formal education between the European countries and that the participation in non-formal education is much more than personal responsibility and is, in fact, a result of a wide range of factors both at individual and country level. These factors may constrain but also enable the chances which young adults have to participate in non-formal education. Among the factors which are identified as important at the country level are the economic climate, the active labour market measures, the expenses paid by the employers for training and the level of innovation.
Keywords: non-formal education; capability; young adults; European comparative perspective
Dr. Petya Ilieva-Trichkova
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
ОСИГУРЯВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ В ЗАЩИТЕНИ ПРИРОДНИ ТЕРИТОРИИ
Христина Банчева-Преславска
Лесотехнически университет
Резюме. Съществуват различни разбирания за качеството на образованието за устойчиво развитие, като в отделните европейски държави се използват различни индикатори, критерии и инструменти. Оценяването се извършва на организационно ниво и като основни показатели на качеството се открояват: управлението на организацията и на обучителната услуга, планирането, провеждането и мониторингът на обучителната услуга, съответствието на обучителната услуга с темите, целите и методите на образованието за устойчиво развитие и компетентността на обучителите. Като успешен подход се прилага отличаване на най-добрите практики със знак, флаг или друг символ. Статията включва аналитичен преглед на теоретични и научно-приложни литературни източници за системи и подходи за осигуряване качеството на неформалното образование за устойчиво развитие. Кратко представя внедрения български пример за критериална система за оценка на услуги в сферата чрез знак за качество „Златен орех“. Разработената система за оценка на качеството на образователни дейности и предложеният знак за качество „Златен орех“ са пряко свързани с ефективността на тези дейности, като превантивна мярка за опазване на биологичното разнообразие. Провеждането на качествени образователни дейности, свързани с придобиване на нови знания, умения и компетенции в областта на екологията и опазването на природната среда, има значима роля за разширяване на обхвата и повишаване ефективността на услугите, предлагани от паркови дирекции и други природозащитни организации.
Ключови думи: образование за устойчиво развитие; екологично образование; качество
ENSURING QUALITY OF NON-FORMAL EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN PROTECTED AREAS
Abstract. There are various perceptions of the quality of education for sustainable development, using diverse indicators, criteria and tools in the different European countries. The evaluation is at an organizational level and the main indicators are: management of the organization and the training service, planning, implementing and monitoring of the service, correspondence with the themes, goals and methods of education for sustainable development and competence of trainers. The article includes an analytical literature review of theoretical and practical information on systems and approaches for quality assurance of non-formal education for sustainable development. It also shortly presents the implemented Bulgarian system for evaluation of such services through the “Gold Walnut” quality badge. The developed criteria for quality assessment of educational activities and the “Gold Walnut” quality badge are directly related to the effectiveness of these activities for biodiversity conservation as a prevention tool. Conducting quality educational activities, related to the acquisition of new knowledge, skills and competences in ecology and environmental protection has a significant role in expanding the scope and increasing the effectiveness of services offered by nature and national park administrations and other environmental organizations.
Keywords: education for sustainable development; environmental education; quality
Dr. Hristina Bancheva-Preslavska, Assist. Prof.
University of Forestry
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА УМЕНИЯТА ЗА САМООЦЕНКА В ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК КАТО ЧУЖД
Ирена Пенчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. В изложението се разглежда важността на самооценката при формирането на самоличността на човек, както и ролята на самооценяването в обучението на учениците. Посочени са възможности за развитие на уменията за самооценка на постиженията по английски език като чужд в четвърти клас въз основа на анализ на структурата на използвания в практиката учебен комплекс “Blue skies for Bulgaria for the 4th grade” и чрез конкретни примери от учебното му съдържание. Предложените техники са част от експериментален модел, чиято ефективност ще бъде изпробвана през учебната 2018/2019 година с ученици, изучаващи английски език като чужд в четвърти клас.
Ключови думи: самооценка; значението на самооценката; ролята на самооценката при ученето на учениците; самооценка на уменията за EFL
DEVELOPING STUDENTS’ SELF-ASSESSMENT SKILLS IN ENGLISH FOREIGN LANGUAGE LEARNING
Abstract. The paper reviews the importance of self-esteem in shaping the identity of a person, as well as the role of self – assessment in students’ learning. The paper also presents some options for developing students’ self-assessment skills in the coursebook “Blue skies for Bulgaria for the 4th grade”, based on an analysis of the structure of the coursebook and through concrete examples of its content. The proposed techniques are part of an experimental model whose effectiveness will be tested during the school year 2018/2019 with students studying English as a foreigner in the fourth grade.
Keywords: self-assessment; the importance of self-assessment; the role of the self-assessment in students’ learning; self-assessing EFL skills
Ms. Irena Pencheva, PhD student
Department of Primary education
Faculty of Pedagogy
University of Veliko Tarnovo “St. Cyril and St. Methodius”
ОГРАМОТЯВАНЕ НА УЧЕНИКА ЧРЕЗ ФОРМИРАНЕ НА МЕДИЙНА ГРАМОТНОСТ В ЕТАПА I – IV КЛАС
Златина Димитрова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Статията разглежда едно от най-популярните твърдения в дигиталната епоха – че децата, родени в годините на постоянен прогрес на информационните и комуникационните технологии, по естествен път развиват своята медийна грамотност. Затова битува мнението, че децата още в първите години след своето раждане придобиват всички необходими умения и компетентности за оцеляване в необятния свят на интернет и рисковата медийна среда. Но практиката показва, че това е само мит, който час по-скоро трябва да бъде развенчан. По подобие на всяка друга компетентност, която притежава съвременният човек, медийната грамотност също трябва да се усвоява и развива в българското училище.
Ключови думи: медийна грамотност; инструментална музика; образование
LITERACY OF THE STUDENT THROUGH THE FORMATION OF MEDIA LITERACY IN STAGES 1. – 4. CLASS
Abstract. The article explores one of the most popular claims in the digital era – that children born in the years of constant progress of information and communication technologies naturally develop their media literacy. Therefore, it is believed that children in the first years after their birth acquire all the necessary skills and competences for survival in the vast Internet world and the risky media environment. However, practice shows that this is only a myth, which should be rather denied. Like any other competence that modern man possesses, media literacy must also be mastered and developed in the Bulgarian school.
Keywords: media literacy; сhildren; education
Ms. Zlatina Dimitrova, PhD student
Department of Primary education
Faculty of Pedagogy
University of Veliko Tarnovo “St. Cyril and St. Methodius”
TEACHERS’ BELIEFS IN THE TRIANGLE OF PROFESSIONAL SELF-ASSESSMENT, PERCEPTION OF SELF-EFFICACY AND ERCEPTION OF ACHIEVEMENT IN THE QUALIFICATION PROCEDURE
Ida Zagyváné
Eszterházy Károly University – Hungary
Abstract. The Hungarian Teacher Career Model including summative assessment of teachers’ performance and functioning as a qualification procedure initiated our research investigating the interrelationships among teachers’ self-assessment, self-efficacy beliefs and perception of achievement in the qualification procedure. In the frame of quantitative research design our two hypotheses were proved by statistical evidence. We can claim that Teachers’ self-efficacy beliefs contribute to their professional self-assessment but only in case of some professional competences. Evidence has been provided to prove that it is the work with students that counts for teachers to feel professionally effective. Supporting students with proper teaching methods, considering their individual needs and building their community mean for teachers to be good at their profession. It has also been supported that Teachers’ achievement assessed by and independent group of professionals is important but not the most important source of teachers’ professional efficacy beliefs. These beliefs similarly to self-assessment are rooted in perception of quality work with students. All these facts have convinced us that it is the student’s development that serves as the main standard for Hungarian teachers to assess their professional work. If we want to bring standards of qualification procedure (summative assessment) closer to standards of teachers’ self-assessment, we should involve “clients” views and beliefs” in professional standards and help them compare their performance to those standards.
Keywords: self-assessment; teachers’ self-efficacy; professional development
Ms. Ida Zagyváné
Doctoral School of Educational Sciences
Eszterházy Károly University
ФОРМИРАНЕ НА КОМУНИКАТИВНОРЕЧЕВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ЧРЕЗ ЛИТЕРАТУРА ЗА ДЕЦА – ПОЛЕ НА (НЕ)СЪГЛАСУВАНОСТ МЕЖДУ РОДИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ
Люба Димитрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията се фокусира върху съпоставката на данни, получени от родители и учители. Подобряването на комуникацията, единомислието, осигуряването на непрекъснатост на процеса на обучение – преминаване от обучение в самообучение, биха послужили като основа за разработване на актуални дидактически технологии и практически насочени методи за постигане на заложените в учебните програми цели и очакваните резултати в съгласие с държавните образователни изисквания. Направените наблюдения и първоначални изводи насочват към необходимостта от провеждане на консултации и усилена съвместна работа за оптимизиране на комуникацията между родители и учители. Наложително е мотивирането на родителите и повишаването на степента на ангажираност, ясното разпределяне на задълженията между институция и семейство, проглеждането за последиците от (не)съгласуваността между тези два фактора на образование, възпитание и цялостно изграждане на личността.
Ключови думи: начално училище; комуникация между учител и родител; комуникативни и езикови компетенции
COMMUNICATIVE AND LINGUISTIC COMPETENCES DEVELOPMENT THROUGH READING LITERATURE FOR CHILDREN – FIELD OF (IN)COORDINATION BETWEEN PARENTS AND TEACHERS
Abstract. The article focuses on the comparison of data received by parents and teachers independently. The improvement of communication, solidarity and continuity of the process – education and self-training could be used as a source for the development of new teaching methodologies. The observations made and initial conclusions point to the need for consultation and intensive joint work to optimize parent-teacher communication. It is imperative to motivate parents and increase the degree of engagement, the clear allocation of responsibilities between the institution and the family, looking at the consequences of (not) the coherence between these two factors of education, education and overall personality.
Keywords: primary school; teacher – parent communication; communicative and linguistic competences
Ms. Lyuba Dimitrova, PhD student
Faculty of Education
Sofia University
ОБОБЩАВАНЕ И СИСТЕМАТИЗИРАНЕ НА ЗНАНИЯТА ЗА УМНОЖЕНИЕ И ДЕЛЕНИЕ С ДВУЦИФРЕНО ЧИСЛО ЧРЕЗ УЧЕНЕ ПО СТАНЦИИ
Албена Панталеева-Кондева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда един от възможните варианти за обобщаване на знанията и уменията на учениците от IV клас за умножение и деление с двуцифрено число. Използва се методът учене по станции, който дава възможност за индивидуализиране и диференциране на обучението, за преодоляване на статичността и еднообразието, както и за собствен темп на работа. Методът дава възможности за разгръщане на творческия потенциал на всички участници в образователния процес. Преодоляват се статичността и пасивността на учениците, а наученото се прилага в различен контекст и чрез разнообразни дейности.
Ключови думи: учебни станции; умножение и деление с двуцифрено число; индивидуален подход; разграничаване
SUMMARIZING AND SYSTEMIZING THE KNOWLEDGE OF MULTIPLICATION AND DIVISION WITH A TWO-DIGIT NUMBER BY STATION STUDY
Abstract. The article examines one of the possible options for summarizing the knowledge and skills of 4th-grade students for multiplication and division with a two-digit number. The station learning method is used, which allows the individualization and differentiation of learning to overcome static and uniformity, as well as self-paced work. This method provides opportunities to unleash the creative potential of all participants in the education process. The students‘ static and passivity are overcome, and the lessons learned in a variety of contexts and activities.
Keywords: learning stations; multiplication and division with a two-digit number; individualization; differentiation
Albena Panteleeva-Kondeva, PhD student
Sofia University