Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. „Педагогика“, 2021 г.

Сп. „Педагогика“, книжка 1/2021, година XCIII

в Съдържание на сп. „Педагогика“, 2021 г.

КЪМ ЧИТАТЕЛЯ

Отвори пълния текст


ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Развитие на умения за базова грамотност при деца с тежки физически увреждания

Резюме. Статията представя част от работата по проект за развитие на базова грамотност (четене и писане) при деца с тежки физически увреждания, които имат силно затруднена или напълно невъзможна вербална комуникация чрез използване на устна реч. Този факт става причина те да бъдат етикетирани като необучаеми в категорията лица с умствена изостаналост. Някои от тях обаче са със съхранен интелект и добър потенциал за развитие на езикова компетентност и езикова изява чрез писмена реч. Разработената обучителна програма е насочена към развитието на писмена вербална комуникация чрез използване на помагащи технологии, основани на контрол на софтуер с помощта на поглед. Развитието на уменията за четене и писане при тези деца подсигурява възможност за общуване чрез устна вербална комуникация при използване на програма за синтезирана реч. Основна цел на обучителната програмата е да се постигне съответствие между потенциалните възможности на детето и неговите умения за вербална езикова изява. Настоящата статия е фокусирана върху теоретичната основа и структурата от упражненията за развитие на умения за четене и писане при тези деца.
Ключови думи: деца с тежки физически увреждания; базова грамотност; езикова компетентност; езикова изява; четене; писане

Екатерина Тодорова
Нов български университет

Отвори пълния текст

 

 

Проектобазирано изучаване на екология

Резюме. Проучени са възможностите за изучаване на екологично учебно съдържание чрез разработване от учениците на проекти, изискващи провеждането на екологични наблюдения и експерименти в природата. Анализирани са схващанията на конструктивизма и критиките на неговите опоненти за определяне на теоретичната рамка на обучаващия модел. Сравнени са постиженията на учениците в два варианта на изучаване на екология: експериментален (Е) – екипна работа за провеждане на химични, физични и биологични експерименти в екосистемите, обработване и презентиране на резултатите с помощта на ИКТ на училищна конференция; контролен (К) – лекции на учителя, визуализирани с ИКТ и конструиране на концептуални карти от учениците. Специално внимание е отделено на откриването и решаването на екологични проблеми. Постиженията на учениците са оценени с помощта на тестове за знания, диагностични наблюдения за умения и въпросник за определяне на отношението им към новата екологична парадигма.
Ключови думи: екологични проекти; екологични експерименти; презентации с ИКТ; концептуални карти; работа в екип

Здравка Костова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст

 

 

Bulgarian School – Showcase of Identity

Abstract. The text was built on the concept of “showcase of identity” developed by the French ethnologist Jocelyne Bonnet-Carbonell. In the context of this metaphor, the types of identity of Bulgarian school have been described in a postmodern perspective. The aim is to make a parallel between them and to indicate the possible, actual and necessary choice of the Bulgarian school in constructing its own identity. As a document and “commodity”, the “showcase of identity” of the school institution is the opportunity to gain insight not only of the visible field of education that is to be sold, but also of the invisible one, which must be kept and preserved as a spiritual substance.
Keywords: showcase of identity; nation; value; democracy; school institution; Balkan identity; European identity; loss of identity

1)Veska Gyuviyska, 2)Nikolay Tsankov
1)South-West University „Neofit Rilski“ (Bulgaria)
2)Trakia University – Stara Zagora (Bulgaria)

Отвори пълния текст

 

 

Критичното мислене като основна цел на обучението в университета

Резюме. Педагогическото изследване разглежда концептуални акценти на критичното мислене в контекста на университетското образование. Тази разработка е принос към дискусията по проблема за критичното мислене като основна цел на учебния процес в университета. Разгледани са: концептуални акценти за критично мислене като основна цел на обучението в университета; комплекс от съдържателни компоненти и педагогически механизми за ефективно организиране на образователния процес по формиране на критично мислене у студентите; една от най-популярните скали за измерване на критично мислене на UF/EMI. В контекста на критичното мислене са представени модели на съвременната личност и система от умения за критично мислене, които са основен принос в изследването.
Ключови думи: критично мислене; UF/EMI – скала; образователен процес в университета; дидактическо моделиране

1)Златка Ваклева, 2)Тоня Георгиева
1)Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
2)Аграрен университет – Пловдив

Отвори пълния текст

 

Детските ясли – подкрепяща среда за ранно детско развитие

Резюме. С настоящата статия поставяме акцент върху детските ясли като подходяща и подкрепяща среда за полагане на добра основа на ранното детско развитие. Представени са резултати от проведено наблюдение сред 90 деца, посещаващи детски ясли. Направена е оценка на нервно-психическото им развитие, настъпило вследствие на преднамереното взаимодействие, осъществено с тях именно в детските ясли. За оценката е използвана разработената от проф. Василка Манова-Томова методика за психологическа диагностика на ранното детство. Благодарение на преднамерените взаимодействия и осъществяване на различни мероприятия сред всички наблюдавани деца са отчетени положителни промени в нервно-психическото им развитие. Резултатите свидетелстват, че е поставена добра основа на ранното детско развитие.
Ключови думи: ранно детско развитие; детска ясла; нервно-психическо развитие

Гергана Маркова
Медицински университет – Плевен
Гергана Петрова
Медицински университет – Пловдив

Отвори пълния текст

 

 

 

Тревожност и агресивност при деца с емоционално-поведенчески разстройства – представяне на индивидуален случай

Резюме. Представеното изследване проследява поведенческите проявления на тревожност и агресивност при деца с емоционално-поведенчески нарушения, като се анализира индивидуален случай. Изследваното дете е един от участниците в проведен експеримент с 40 деца, отглеждани извън семейна среда, който проследява влиянието на езика върху нивата им на агресивност и тревожност посредством 4 стратегии за взаимодействие: нормален тон на гласа и позитивен език, повишен тон на гласа и позитивен език, нормален тон на гласа и негативен език и повишен тон на гласа и негативен език. Резултатите извеждат тенденцията за силната зависимост между тревожност и агресивни прояви, както и за неефективността при използването на негативен език с повишен тон при деца с емоционално-поведенчески проблеми. Същевременно казусът разкрива допълнителни нюанси по отношение на училищната успеваемост, която се намира в зависимост от социално-комуникативното развитие и емоционално-поведенческото състояние на детето.
Ключови думи: емоционални разстройства; нарушения на поведението; деца в риск; агресия; тревожност; деца, лишени от родителски грижи

Катерина Златкова-Дончева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Отвори пълния текст

 

 

Online Contest “Mathematics and Art” for the Development of Key Competencies

Abstract. The online contest “Mathematics and Art” is organized by Tonediko since 2015. Participation in it creates the opportunity to develop almost all key competences. In addition, the competition is a means of promoting digital mathematical tools to a wide audience. In the paper, in the context of the research of the ability to use the provided dynamic files (directly or after modification), to create a composition on a given topic, the following will be presented: the competition regulation; main activities of the participants; opportunities to use the competition in IT lessons, fine arts, labor and equipment, mathematics and related teacher activities; results of passed competitions, some challenges and options to overcome them.
Keywords: online competition; key competencies; mathematics and art; STEAM

1)Neda Chehlarova, 2)Georgi Gachev
1)University of Forestry (Bulgaria)
2)Institute of Mathematics and Informatics (Bulgaria)

Отвори пълния текст


ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

The Teachers’ Role in Developing Student’s Moral and Ethical Values

Abstract. Upbringing as a procedure of creating humans mind and character has always profoundly influenced the youth. Quality teachers are considered to be those individuals whose pedagogy is grounded in values and beliefs that lead to caring positive teacher-student relationships, embedded in trust and high standards of professional ethics. This study explored Macedonian teachers’ attitudes towards introducing Ethical education in the primary education and their competencies for developing students’ moral and ethical values. A Likert scale was used to determine teachers’ attitudes towards interpersonal relationships in the classroom. Research showed that the initial teacher’s education is not enough for quality pedagogical work. Teacher’s ethics contains moral norms regarding his behavior in society, attitude towards students, towards colleagues, towards his own work. The practice implemented by competent teachers is an ideal environment and model for developing the knowledge, skills and abilities that support the ethical concept. Teachers needed continuous professional development throughout the participation in seminars, trainings, courses, and projects that will provide them with the necessary information, knowledge and skills and enable them to compete pedagogically in the field of: intercultural and multicultural education, democratic education, inclusive education, ethical education, global education.
Keywords: ethical education; students moral; ethical values; teacher competences

1)Gorica Popovska, 2)Filip Popovski
1)International Slavic University “Gavrilo Romanovic Derzavin” –
Bitola (Republic of North Macedonia)
2)St. Kliment Ohridski University – Bitola (Republic of North Macedonia)

Отвори пълния текст

 

The Study of Educational Programmes as a Way of Effectiveness of Moral Education of Preschool Children

Abstract. Moral education of preschool children is a focused process of their initiation of moral values of mankind (humanism, kindness, humanity, justice, mercy and altruism) and stimulation of manifestations of empathy, sympathy and support in people’ world. Moral education is of great importance in the modern, very dynamic and constantly changing world. There is an urgent necessity to understand that human community is a family, where everyone is a part of the universal whole. It is necessary to avoid conflicts and wars in unity and live in peace. To overcome disputes and solve common problems at the negotiating table rather than by means of armed conflicts. To provide political, economic and social development of society constructively. To overcome any obstacles for free, democratic communication and human interaction. Moral education of preschoolers is based on specially developed content presented in educational programmes. The development and improvement of programmes is carried out throughout the entire period of development of national preschool education. Every document of the programme is created at a certain historical stage of development of society, reflecting its political, economic and social status as well as the level of development of the theory and practice of preschool education. At the present stage of the development of national preschool education, there is a need to study the history of development of the content of moral education of preschool children in national and foreign (Russian) educational programmes, which has not been studied specifically before. This has become the goal of our study and helped to set the objectives and content of moral education of preschoolers for the new edition of the program “Child” (2016).
Keywords: moral education; moral competence; preschool children; educational process; education and development programme; preschool educational institution

1)Tatyana Ponomarenko, 2)Jeļena Badjanova
1)Borys Grinchenko Kyiv University (Ukraine)
2)Daugavpils University (Latvia)

Отвори пълния текст

 

КНИЖНИНА

За избора на учебен комплект по български език и литература в начален етап. и за обучението

Георгиева, А. (2020). Съвременни проекции на обучението по български език и литература в началните класове. София: Университетско издателство
„Св. Климент Охридски“. 472 стр., ISBN: 978-954-07-430-3

Пенка Кънева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Отвори пълния текст

 

Контрол на стреса. Психологически и управленски ракурси

Стоянов, В. (2020). Управление на стреса в организацията. Психологически
и управленски ракурси. 198 cтр., Варна: Стено, ISBN 978-619-241-119-0

Янчо Бакалов
Висше военноморско училище „Никола Й. Вапцаров“

Отвори пълния текст


СЪБИТИЯ

Двадесет години научни форуми в България на Асоциацията на професорите от славянските страни (АПСС)

Резюме. Утвърдена традиция е вече две пълни десетилетия в началото на учебната година през месец септември в Творческия дом на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ в България в гр. Китен да се провеждат ежегодни научни форуми – международни конферении, организирани от Асоциацията на професорите от славянските страни – АПСС. Темите са посветени на различни аспекти на взаимодействието на преподавателя и студента в университетското образование в първите десетилетия на XXI век.
През последните две години акцентите са върху актуални проблеми, теории, технологии, управление, изследователски и преподавателски опит. Последният, двадесети поред форум, проведен в онлайн формат, с основание фокусира върху условията, трудностите и рисковете от взаимодействието в ситуация на пандемия.
Ключови думи: научни форуми; Асоциация на професорите от славянските страни; международни конференции; взаимодействие на преподавателя и студента; университетско образование

1)Инна Федотенко, 2)Нели Бояджиева
1)Тулски държавен педагогически университет „Л. Н. Толстой“ (Русия)
2)Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст

СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2021, година LXIII

Следваща статия

Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2021, година XXIII

Следваща статия

Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2021, година XXIII

Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII

Тайните на междузвездната среда

Тайните на междузвездната среда

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2021, година XCIII
  • Годишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2020 г.
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7s/2020 – специално издание, година XCII – Sports education on the balkans during a pandemic
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2020, година XCII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2020, година XCII
  • Годишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2019 г.
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2019, година XCI
  • Овладяване на четенето за социални цели – българско и английско начално училище
  • Коледен късметен календар – методическа обработка на автентични културни модели за образователни цели
  • Модел на педагогическа среда с антидискриминационен компонент и формиране на позитивни нагласи към хора с различен етнически произход и хора с увреждания
  • Иновации в сегрегираното образование – готов ли е учителят?
  • Дизайнът – иновативна проекция на разбирането за комуникацията в процеса на обучение
  • Чувството за принадлежност към Родината като аспект от националната идентичност на учениците от началното училище
  • Работа с надарени деца в обучението по „Български език и литература“ в начален етап на основната образователна степен
  • Training of Future Teachers of Natural Sciences in Pedagogical Universities of Ukraine: Realities and Prospects
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG