TimeHeroes.оrg е най-голямата платформа за доброволчество у нас. Вече 11 години свързва хората, които искат да правят добро, с каузите, нуждаещи се от подкрепа. От 2015 г. насам развива и подкрепя мрежа от ученически доброволчески клубове, която от 2020 г. заживява като отделна инициатива –
„Купата на героите“.
Идеята е младежите да създават екипи от съмишленици и да се обединяват около общи инициативи,
с които заедно да се опитват да променят училището, квартала, общността и населеното си място, докато едновременно се „състезават“ кой ще направи повече добрини. Всеки клуб си има име.
В тазгодишното, четвърто издание участват
44 клуба от 24 населени места с над 3000 герои в тях. Сред тях са „Палави герои“ от ОУ „Св. Климент Охридски“ в Попово, „Чавдарче 21“ от ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Чавдар, „Ангелски сърца“ от СУ „Николай Катранов“ в Свищов, „Добросторници“ от СУ „Неофит Бозвели“ във Варна и много други.
Инициативите, около които се обединяват учениците, са различни и предложени от самите участници. Могат да бъдат информационни, за събиране на дарения за нуждаещи се или пък за изработка на различни сувенири, които да бъдат продадени благотворително, а средствата да се използват за добра кауза.
В края на учебната година клубът с най-много точки печели купата, а всеки герой, участвал в поне две мисии, получава сертификат.
Доброволческото състезание „Купата на героите“ е един от най-хубавите ни проекти. Сега набираме нови училища, които да се включат. Затова за нас е много важно да достигнем до колкото се може повече хора“, разказва за в. „Аз-буки“ изпълнителният директор на доброволческата организация TimeHeroes Наталия Иванова. Членовете на екипа помагат на училищата да си направят доброволчески клуб, в който учениците да могат да променят света около себе си. Миналата година се включват 45 училища, като повечето не са от големите градове, а от малки населени места в България. Те успяват да организират 300 доброволчески инициативи, които реализират сами отначало докрай.
„Да се привлече вниманието на младежката аудитория, е предизвикателство. Затова сме толкова щастливи, че те откликват и с такъв ентусиазъм работят по мисиите си“, обяснява моята събеседничка. По думите ѝ, съвсем нормално е, че с наближаването на празниците се наблюдава засилване на интереса към доброволческите кампании.
„Това явление не е локално, а е валидно за целия свят. Празниците са времето, когато човек може да си даде ясна сметка за това, което има, и това, което липсва на другите“, допълва Наталия. Самата тя работи в организацията от три години, като в началото отговаря за редактирането и качването на мисиите в сайта.
Екипът е малък, но много отдаден на каузата. Състои се от петима души, които се стремят да развият доброволческата култура в България. Всички те са журналисти по професия – специалисти по дигитален маркетинг или комуникация. „И това не е случайно, защото ролята на TimeHeroes е да комуникира каузите, за които се търси подкрепа“, обяснява Наталия. А това в никакъв случай не е лесна работа. Към тях първо се обръщат организаторите на мисиите, или по-точно хората, които имат нужда от доброволци, за да осъществят идеите си. Първото, което трябва да направят, е да попълнят заявка за мисия – нейният образец може да бъде намерен в сайта на организацията с натискане на бутона „Създай мисия“.
„Това, което повечето хора навярно не знаят, е, че всеки човек може да създаде мисия. Няма формална нужда да бъде част от неправителствена организация. Ако имате идея да почистите пространството около блока си или да направите нещо друго хубаво нещо за средата около себе си, може да се обърнете към нас в качеството на физическо лице и човека, който сте“, обяснява тя. След попълването на въпросника отговорите попадат в ръцете на професионални редактори, като всяка инициатива минава през ръцете и очите им, за да може текстът на всяка мисия да придобие крайния вариант, който всички виждат и четат като мисия в сайта.
Всеки ден към тях се обръщат много хора. Вече имат 1120 организации, а публикуваните текущи инициативи са 2830. „Въпреки това внушително число, всяка мисия, която пристига при нас, преминава през проверка“, казва тя. За да избегнат опити за злоупотреба, имат точно определена процедура, която стриктно следват. Тя включва проверка в регистъра за лица, регистрирани с нестопанска цел, и проверка на дейността им. Освен това се опитват да стигнат до хора, които са работили или познават организацията по някакъв начин.
„Случвало се е да сваляме мисии от платформата, но рядко. Истината е, че нямаме човешкия ресурс, за да отидем на терен и да проверим. Затова разчитаме на хората да ни дават обратна връзка. Поощряваме всички доброволци да се обръщат към нас, ако нещо им се стори съмнително или нередно. Веднага реагираме. Но за радост, с човешкото време се злоупотребява много по-трудно, отколкото с финансови средства. При нас пари не се събират по никакъв начин и никаква форма“, обяснява Наталия.
Периодично правят социологически проучвания, за да проверят каква е доброволческата култура у нас. Според резултатите от последното през август 35% от българите са участвали в доброволческа инициатива. За сравнение, преди 11 години, когато се създава организацията, техният брой е бил едва 5%. Според Наталия повишаването на интереса към доброволческите мисии отчасти се дължи и на пандемията, природните бедствия и бежанската криза.
„Подобни социални сътресения доста бързо мобилизират хората, които осъзнават, че без тяхната намеса нещата биха били много трудни. Съществен момент е и това, че държавата не може да се справи сама – уточнява моята събеседничка и допълва: – Това, което виждаме, е, че хората реагират. Не е имало случай при извънредна ситуация да не срещнем отклик, и съответно повечето мисии успяват да намерят доброволци.“
В момента при тях има извънредно търсене – има много мисии за предстоящите празници, но има и много желаещи да станат доброволци. Точно заради това решават да създадат общ материал с всички мисии за Коледа. И всеки, който има желание и време, може да се включи в някои от тях. Има мисии за закупуване на коледни подаръци за деца и възрастни в неравностойно положение, за изпращане на хранителни и санитарни продукти от първа необходимост или пък помощ при представянето на конкретни ръчно изработени продукти на изложения и базари.
Организацията издава сертификат за участие в мисия на всеки, който има желание да получи този документ. Най-заинтересовани от това са младите хора – учениците и студентите.
В много случаи той им помага при кандидатстването за работа или в университет в чужбина.
Преди време организацията решава да провери дали наистина участието в доброволческа мисия оказва някаква тежест при търсенето на работа. Изпращат две различни автобиографии на реален работодател. „Много ясно се видя, че доброволческият опит се зачита като реален професионален стаж в очите на работодателите. Не трябва да се пренебрегва и това, че доброволчеството дава знания, умения и практически опит, които понякога липсват дори в университета“, обяснява Наталия. Затова те постоянно насърчават организациите да си изградят механизми, с които да сертифицират доброволци.
Интересното обаче е, че при другите възрастови групи мотивацията на хората да се включват в благотворителни мисии, е много по-малко обвързана с желанието за такъв тип поощрение. За тях най-важното е личното удовлетворение. „Повечето хора доброволстват заради каузата – за да помогнат, да се чувстват полезни и да намират смисъл в живота си“, обяснява тя. На мнение е, че грешна мотивация няма и всяка трябва да се използва.
За Наталия мисията, която ще запомни завинаги, е една от първите, по които работи в TimeHeroes. Тогава, още като редактор, попада на три реда в уебсайт, в които непозната жена обяснява, че наскоро се е върнала от Америка в България и се нуждае от доброволческа помощ, за да обнови библиотеката в село Негован. Наталия се свързва с нея и ѝ предлага да използва платформата им за публичност.
„С тази мисия съм свързана дълбоко емоционално. През цялото време бях на терен и видях как каузата ѝ успя да събере много хора. В крайна сметка, благодарение на общите усилия библиотеката заработи отново и сега е пълна с живот. А преди това беше място, което се разпадаше физически“, разказва тя. За Наталия Иванова това е прекрасен пример, че личната инициатива може да промени средата, в която живеем.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg