Над 1000 преподаватели преминават през обучението „Въведение в изкуствения интелект за учители в начален етап“, организирано от фондация „Заедно в час“ и образователния сайт prepodavame.bg. Днес се срещаме с началния учител в 145. ОУ „Симеон Радев“ в София Люба Георгиева. Тя е сред преподавателите, които са преминали успешно обучението в дигиталната академия. С нея разговаряме за ползите от изкуствения интелект в работата на учителя и как би изглеждал един урок с ChatGPT за деца в начален етап на обучение.
„Преди обучението бях запозната с функциите на изкуствения интелект. От любопитство бях експериментирала за свои лични цели, но не знаех как да го внедря в работата си в час“, разказва пред „Аз-буки“ началната учителка в 145. ОУ „Симеон Радев“ в София Люба Георгиева. Тя добре осъзнава възможностите, които предоставя изкуственият интелект за улесняване на работните задължения на педагога, като планиране на учебни дейности, подготовка на уроци, съставяне на тестове или дори приоритизиране на задачи. Но това, което наистина я интересува, е как да го приложи в час, и то при деца на възраст от 7 до 10 години.
„В начален етап децата са малки и има ограничение на времето, в което могат да използват дигитални технологии“, обяснява моята събеседничка.
И точно тук се крие най-голямото предизвикателство пред началните учители.
От една страна, те трябва да намерят начин да обясняват на деца как да използват технологии, с които в много от случаите дори техните родители не са запознати. А от друга страна, самите те трябва да запознаят малките си ученици с особеностите на алгоритмите и машинното учене. Защото, както добре знаем, ако искаш отговор на даден въпрос, трябва да знаеш как да го зададеш правилно.
От обучението „Въведение в изкуствения интелект за учители в начален етап“ Люба Георгиева разбира колко много и различни програми с изкуствен интелект може да използва. Оказва се, че възможностите са безкрайни, а внедряването им в час не е нито невъзможно, нито трудно.
В края на обучението си всеки участник трябва да състави план на урок, в който да включи под една или друга форма изкуствен интелект. Това прави и Люба Георгиева. Разработеният от нея ще прерасне в проект за създаване на книга. Тя признава, че и преди е провеждала подобен тип час, но за първи път решава да включи и изкуствения интелект в него.
Другата промяна, която въвежда, е, че към задачата предоставя и възможността книгата да бъде в дигитален формат, а не написана на ръка.
„При предишното изпълнение на проекта за създаване на книжка всичко беше направено от учениците на ръка. Сега, за моя голяма изненада, пак ще остане така“, разказва тя.
По думите ѝ, независимо че днес се говори, че децата са от новото дигитално поколение,
повечето от учениците ѝ предпочитат да съставят своята книга на хартия, а не с помощта на компютъра.
„Не искат, въпреки че могат. С тях сме правили презентации във връзка с други уроци“, уточнява учителката.
За да предизвика интереса им, Георгиева им показва програма, с помощта на която бързо и лесно могат сами да направят интересни картинки, с които да илюстрират сюжета в книгата си. Но въпреки това учениците ѝ са непреклонни и искат сами да си ги нарисуват.
Но нека се запознаем със задачата и конкретните стъпки за нейното изпълнение.
Четвъртокласниците трябва да съставят книга,
като сами измислят историята, изберат и направят корица, нарисуват най-подходящите илюстрации към нея. За целта учениците се разделят на няколко екипа. Изкуственият интелект идва на помощ на децата при съставянето на сюжета. Условието е той да бъде съставен по три ключови думи. Всеки екип трябва да избере каква да бъде историята му – весела, тъжна, страшна или смешна. След това питат ChatGPT кои да бъдат трите опорни думи за историята им.
„И забавлението в часа започна“, разказва Георгиева.
ChatGPT им предоставя интересни комбинации.
Затова решават да му възложат той да напише кратка история по зададените думи. „Тук направихме уточнението, че не трябва да копираме всичко на сляпо. И независимо че използваме изкуствен интелект и по презумпция информацията в него е потвърдена, той все пак е машина. А ние сме хора и можем да разсъждаваме критично и да различаваме вярна от невярна информация“, посочва тя. В класната стая всички се съгласяват, че най-добрият вариант е да използват изкуствения интелект за генератор на идеи.
Въпросът, който задават на ChatGPT, е „Дай ми три думички, за да напиша кратка история, която е подходяща за малки деца“. На първия екип се падат „приключение“, „дружба“ и „магия“. На втория – „дракон“, „тайна“ и „забавление“. А на екипа със страшната история – „мрак“, „шепот“ и „проклятие“. Думичките за последния екип са „вълшебство“, „горска фея“ и „съкровище“.
Оказва се, че за повечето от учениците на Георгиева първата среща с ChatGPT е по време този урок. Любопитни са и отговорите на въпроса какво според тях е изкуствен интелект. Повечето са на мнение, че това е робот.
„Всички за пръв път работиха и виждаха как на практика се разговаря с ChatGPT, но част от тях бяха виждали у дома как родителите им използват изкуствен интелект чрез гласовите асистенти на телефона“, обяснява моята събеседничка.
Изненадата им е голяма, когато за първи път прочитат отговора, даден от ChatGPT. Учителката отбелязва още нещо – много по-голям интерес към поставената задача от страна на учениците, когато в нея е включен изкуствен интелект, за разлика от първия път, когато я провежда без него. „В този случай той е голям мотиватор“, категорична е тя. „Разбира се, вълнението се поддържа и от възможността за спечелване на първото място – след представяне на историите пред други класове и гласуване за избор на най-добрата книжка.“
Люба Георгиева е начален учител в 145. ОУ вече осма година. В практиката си има много различни проекти, в които се използват информационните технологии или пък те са изцяло творчески. Например за Празника на числото 100 изработват различни предмети със сто сламки, салфетки, пръчки, кламери. Правят картини от природни материали. Провеждали са и „Мастер шеф“ състезание за най-добър млад готвач. Често решават интерактивни пъзели или пък отговарят на въпроси в игри тип „Стани богат“. На мнение е, че
чрез такъв тип уроци децата по-лесно научават материала, развиват допълнителни умения
и винаги различните занимания се посрещат с интерес.
„Разбира се, за тях обикновено отделяме време във втората част на деня, след като сме взели задължителния учебен материал в сутрешните часове“, казва тя.
Освен това още в началото на учебната година с постъпването в I клас се опитва да запали любовта на децата към книгите. Постоянно им повтаря, че трябва да имат винаги в чантата си книжка.
„Така, в случай че по-бързо приключат с поставената задача, могат да си отворят книжката. Така се създава навикът у децата. Още в първия ден в училище“, разказва тя.
Често припомня на родителите колко е важно самите те да четат у дома, защото дават пример на децата си.
Всяка учебна година в клас и вкъщи учениците използват платформата „Книговище“. Също така пишат в читателски дневник за прочетените книжки или пък за изучени произведения от часовете в училище. „Не знам как се е случвало досега, но не съм имала ученици, които не обичат да четат“, споделя тя.
Събеседничката ни е категорична, че човек никога не трябва да спира да учи. Всеки ден можеш да научиш нещо ново и може да го направиш от всеки човек. „Често уча нови неща и от децата“, споделя тя. И добавя, че продължава да се развива както в личностен, така и в професионален план. „А колкото до времето – време винаги има, стига да има желание“, завършва Георгиева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg