„Пишете за моите бебета, вижте колко са млади, хубави и умни, не спират да учат, раздават се. Аз ще им помагам, докато мога. Досаден съм, но те ме обичат.“
Това казва Владимир Николов, дългогодишен директор на ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново. Тази година той се пенсионира като ръководител на училището, а служебният министър на образованието и науката
проф. Галин Цоков го отличи с плакет на МОН като „Вдъхновител“, който последователно насърчава младите педагози.
„Бебетата“ са младите учители от „Сдружение за образователни инициативи 19“ („СОИ 19“) към ОУ „Бачо Киро“, което вече 9 години се разраства и привлича педагози от цялата страна.
„Идеята е младите да споделят нови практики, да се учат един от друг и нещо много важно – да отстояват своя авторитет в обществото“, казва Николов. Научили са от своя директор, че трябва да заживеят със самочувствието, че са най-важната част от обществото, защото от тях зависи бъдещето му.
Владо Николов се гордее с двете млади лидерки на „СОИ 19“ – познатите вече в цялата страна Даниела 1 и Даниела 2. „Двете Даниели“ се стремят да предадат и на другите млади как да заявят това самочувствие. Затова част от основните цели на Сдружението са обмяна на опит за прилагане на съвременни методи за управление на учебния процес, развитие на нетрадиционно мислене и образование, създаване на условия за неформално общуване между колеги от различни училища от страната и чужбина.
Николов има неуморим дух за откриване на нови възможности за развитие на учителите и да ги мотивира непрестанно да откриват нови неща.
Неслучайно ОУ „Бачо Киро“ е сред първите иновативни училища у нас.
Той гледа далеч напред и е автор на училищната Концепция за придобиване на знания и формиране на умения и компетенции чрез STEM преподаване на учебно съдържание.
Казва, че историята е единствената наука, която чрез фактите разкрива диалектиката между минало, настояще и бъдеще. И променя цялата палитра от методи и подходи, за да научи децата да разберат смисъла на историческото познание и защо тази наука е значима да се научат поколенията да правят верния избор.
Зам.-директорът на училището Никифор Тодоров, който е и възпитаник на училището, казва: „Не изучавахме историята не само като предмет – да знаем дати, факти и събития, които всеки, който е любопитен към миналото, може и сам да научи, а като средство да разпознаваме обществените процеси, за да можем, като граждани, да преценяваме по достойнство положителните и отрицателните промени. За да правим верния избор като част от това общество“.
По думите му, историята за тях е била не просто предмет, а наистина Magistra vite (учителка на живота).
Когато Никифор започва да преподава и пита какво да прави в клас, Николов му казва:
„Кради! Влизай в час, гледай, слушай и кради от по-опитните. Те са бившите ти учители, питай… няма кой да те научи освен тях!“.
Тодоров е учил методика в университета, но учител става в училището.
38% от колегите му са млади хора, на възраст до 35 години – по този начин има приемственост. Казват, че тук се работи спокойно, защото си вярват и се подкрепят. В училището няма учителска стая – общуват си на кафе в малък офис. През останалото време са непрекъснато сред децата. Благодарение на Николов са осъзнали, че връзката им с децата в час е еднакво важна и в междучасията.
„Път на младите учители!“ е веруюто на Владимир Николов. В далечната 2007 г. той осъзнава, че светът скоростно се дигитализира. И въпреки съпротивата на голяма част от екипа училището става едно от първите със собствен вариант на електронен дневник.
„Разбрах, че рутината е нещо хубаво, но в новите условия е пречка за развитието на съвременен и качествен учебен процес. Който да учи децата как да използват придобитото знание, за да са годни за реалностите в живота, който ние, възрастните им предоставяме – казва новаторът. И добавя: – Няма виновни деца! Ние, зрелите хора сме виновни. А учителите могат и трябва да догонят техните умения, за да им дадат знанията как да ползват високотехнологичните средства – не само за забавление и комуникация, а като интелектуално предизвикателство, което да им осигури успех в реалния живот.“
Учителят смята, че
в учебните програми трябва да остане това, което има отношение към формиране на практико-приложните умения на децата.
Твърди, че ролята на преподавателя в дигиталното ежедневие е по-скоро на организатор, мотиватор и вдъхновител на децата, отколкото репродуктор на човешкото познание в дадена област. Категорично е отказал да се забранят персоналните устройства за комуникация на децата.
„Ще се научите да ги използвате, за да постигате своите образователни цели“ – така отговорил на колегите си, които искали телефоните в училище да се забранят. И широко отворил вратите на училището за младите педагози.
Според Николов аналоговото мислене е в пълен дисонанс с дигиталното поведение. „Днес училището е призвано да направи тази своеобразна революция. А революциите се правят от младите!“, казва директорът новатор. Той успява да промени нагласите на по-опитните колеги рязко по време на ковид кризата. Тогава определените за наставници на младите колеги учители влезли в директорския кабинет да му благодарят, защото точно младоците им помогнали да навлязат в дебрите на НЕИСПУО, „Офис 365“ и другите платформи за дистанционно обучение.
ОУ „Бачо Киро“ е и сред първите в страната с изграден STEM център по Националната програма на МОН.
Одобрени са и за втори STEM център, който е готов и чакат само техниката.
„Започнах работа още в четвърти курс и се оказах базов учител на моите състудентки. Като попитах шефа какво да правя, той ме погледна: „Зная много добре, че можеш. Затова сядаш на последния чин, водиш си записки и после започваш да даваш акъл на студентите, както прави твоята професорка“, разказва д-р Ирена Пенчева – най-новото попълнение в училищното ръководство като заместник-директор. Тя е координатор за работата по международни проекти през последните години. Обиколили са цяла Европа и чрез проектите по „Еразъм+“ са обменяли опит с учители. „Пораснахме и станахме известни благодарение на неговия непрекъснат стремеж да вървим напред“, казва тя за Николов.
Плаха и несигурна, Валентина Найденова започва работа през 1994 г. „И професионалното, и личностното ми израстване са свързани с този екип и специално с Владо Николов“, казва днес. Тя е директор, като печели конкурса с висок резултат – 74 точки.
Николов плисна вода от менче пред наследничката си и ѝ пожела успех, а тя на него – успешен старт с новите мечти и предизвикателства. Според Валентина това е прекрасен пример за приемственост.
„Директорът визионер трябва да гледа напред, да следи посоките и тенденциите и да дърпа екипа напред. Това видях и това мисля да правя – делегиране на права, доверие. Доверие на екипа, а тук той е много добър – високоинтелигентни млади хора, които заслужават доверие. Всички са много мотивирани да се развиват. Доверието е работещ модел в това училище“, уверена е приемничката на Владо Николов.
* По текста работи Деси СТЕФАНОВА
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg