Втори форум „Изследователски подходи в обучението по български език“
[Second Forum “Research Methods in Bulgarian Language Education”]
/ Светла Коева / Svetla Koeva – стр. 121
Log in to read the full text
THE LANGUAGE SITUATION IN BULGARIA /
ЕЗИКОВАТА СИТУАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ
Eзиковата култура на българина днес
[The Language Culture of the Bulgarian Today]
/ Михаил Виденов / Mihail Videnov – стр. 124
Log in to read the full text
Eзиковата ситуация в България и обучението по български език
[Language Situation in Bulgaria and Training in Bulgarian Language]
/ Светла Коева / Svetla Koeva – стр. 133
Log in to read the full text
HISTORY OF BULGARIAN LANGUAGE AND BULGARIAN ALPHABET /
ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК И БЪЛГАРСКАТА АЗБУКА
България и началото на славянската писменост и литература
[Bulgaria and the Beginning of Slavonic Literacy and Literature]
/ Ваня Мичева, Eлка Мирчева, Марияна Цибранска-Костова / Vanya Micheva, Elka Mircheva, Mariyana Tsibranska-Kostova – стр. 146
Log in to read the full text
Формиране на новобългарския книжовен език през Възраждането
[Formation of the New Bulgarian Literary Language during the Renaissance]
/ Татяна Александрова / Tatyana Aleksandrova – стр. 155
Log in to read the full text
За диалектното единство и един от опитите за прекодификация на българския език
[About the Dialectal Unity and One of the Experiments for Re-codification of Bulgarian Language]
/ Ана Кочева / Ana Kocheva – стр. 164
Log in to read the full text
NEW SCIENTIFIC AND APPLIED ACHIEVEMENTS /
НОВИ НАУЧНИ И НАУЧНОПРИЛОЖНИ ПОСТИЖЕНИЯ
Най-новите трудове в областта на диалектологията, публикувани от Института за български език
[Latest Works in the Field of Dialectology Published by the Institute for Bulgarian Language]
/ Лучия Антонова-Василева / Luchia Antonova-Vasileva – стр. 169
Log in to read the full text
„Българският етимологичен речник“ в интернет – източник на всестранно знание за българския език
[The Bulgarian Etymological Dictionary оn the Internet – а Source of Comprehensive Knowledge of the Bulgarian Language]
/ Христина Дейкова / Hrisina Deykova – стр. 177
Log in to read the full text
Eзикови справки по интернет
[Language Consultations over the Internet]
/ Милен Томов, Илияна Куневa / Milen Tomov, Iliyana Kuneva – стр. 184
Log in to read the full text
Подходи за създаване на онлайн обучителни материали с използване на ресурси от виртуални общности
[Approaches for Development of Online Teaching Materials Employing Resources from Virtual Communities]
/ Тодор Брънзов / Todor Branzov – стр. 191
Log in to read the full text
BULGARIAN LANGUAGE IN EDUCATION / ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Assessment by Constructed-Response Items in Teaching of Bulgarian Language Based on Data of National Study (Bulgarian Research) and International Study (PIRLS 2006 – Progress in International Reading Literacy Study)
/ Tatyana Angelova – стр. 201
Log in to read the full text
За системността в обучението по български език
[On Consistency in Bulgarian Language Teaching in Secondary School]
/ Ангелина Иванова / Angelina Ivanova – стр. 210
Log in to read the full text
Интерактивни подходи за развитие на комуникативните умения в е-пространството
[Interactive Approaches for the Development of Skills in Communicative Competences in the e-Space]
/ Марина Петрова / Marina Petrova – стр. 219
Log in to read the full text
Емоцията на словото в ученическия текст
[Emotion of the Word in the Study Text]
/ Марияна Георгиева / Mariyana Georgieva – стр. 225
Log in to read the full text
Приложение на новите технологии в обучението по български език в седми клас
[Application of New Technologies in Bulgarian Language Education at 7th Grade]
/ Веселина Тонева / Veselina Toneva – стр. 234
Log in to read the full text
Eдна сполучлива извънучилищна форма в обучението по български език
[A Succesful School Forms of the Training in Bulgarian Language]
/ Маргарита Николова / Margarita Nikolova – стр. 238
Log in to read the full text
Въображаеми музеи на езика – споделена практика
[Imaginary Language Museums – a Shared Practice]
/ Галина Гиндянова / Galina Gindyanova – стр. 241
Log in to read the full text
Съвместен изследователски проект на ученици, учители и учени от БАН на тема „Тихонравовият дамаскин и историята на българската книжнина и език
[Joint Research Project of Students, Teachers and Scientists on „The Tihonravov Damascene and the History of Bulgarian Literature and Language]
/ Борислава Хаджийска, Ваня Мичева, Димитър Апостолов, Симона Симеонова / Borislava Hadzhiyska, Vanya Micheva, Dimitar Apostolov, Simona Simeonova – стр. 248
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 266
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 268
ВТОРИ ФОРУМ „ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПОДХОДИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК“
Светла Коева
Institute for Bulgarian language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. Текстът представя накратко Втория форум „Изследователски подходи в обучението по български език“, организиран от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ през 2017 година.
Keywords: research methods; Bulgarian language teaching
SECOND FORUM “RESEARCH METHODS IN BULGARIAN LANGUAGE AND EDUCATION”
Abstract. The text briefly presents the second edition of the Forum “Research Methods in Bulgarian Language and Education”, organised by the Institute for Bulgarian Language “Prof. Lubomir Andreychin” in 2017.
Prof. Dr. Svetla Koeva
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd,, bl. 17
Sofia, Bulgaria
ЕЗИКОВАТА КУЛТУРА НА БЪЛГАРИНА ДНЕС
Acad. Prof. Mihail Videnov
Sofia University
Absract. През последните десетилетия негодуванията от състоянието на официалния български език, говорен от политическия елит, са масови. В статията се прокарва идеята, че вината е преди всичко в слабата речева подготовка на политиците. От официалните трибуни се прекалява с турцизмите, жаргонизмите и вулгаризмите. За да покажат своята лъженачетеност, ораторите вклиняват без такт и усет англицизми, цитират латински сентенции и това прави речта им още по-непоносима. Авторът защищава училището с твърдението, че подрастващите прекарват с учителите си много по-малко време в сравнение с времето пред телевизорите. Отправен е обаче упрек към тези учители по роден език, които превръщат часовете, определени за български език, в часове за литературни разбори. Статията е критика към публично говорещите, че схващат демокрацията като речева всепозволеност.
Keywords: functional stylistics; forbidden words; Turkish; speech behavior; public opinion
THE LANGUAGE CULTURE OF BULGARIAN TODAY
Abstract. In recent decades, the resentment of the language, spoken by the Bulgarian politicians, is growing. The article suggests that the reason for this lays in the poor speech culture of the politicians. The official speeches are overrun with Turkish words, slang and forbidden words. In order to demonstrate their pseudo language proficiency, the speakers use English words and cite Latin sentences without any mastery, and this makes their speech even more inappropriate. The author defends the school language education by saying that adolescents spend with their teachers much less time than watching TV. However, the author reproaches those mother tongue teachers who turn the Bulgarian language classes into classes for teaching literature. The article criticises the publicly speaking people who perceive democracy as time when any violation of the regular language usage is allowed.
Acad. Prof. Mihail Videnov, DSc.
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
ЕЗИКОВАТА СИТУАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ И ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Светла Коева
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. Статията представя накратко езиковата ситуация в България и разпределението на носителите на различни езици на територията на страната. Разглеждат се начините, по които децата усвояват първи и втори език, и се посочват преимуществата на едновременното усвояване на два езика като първи. Представя се влиянието на медиите и интернет като езикова среда при усвояването на българския език. Накрая се посочва ролята на образованието за ефективното усвояване и използване на българския език.
Keywords: Bulgarian language; language situation; language acquisition; language input
LANGUAGE SITUATION IN BULGARIA AND TRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The paper briefly presents the language situation in Bulgaria and the distribution of different languages on the territory of the country. The ways in which children learn first and second language are discussed, and the advantages of early age simultaneously learning of two languages is advocated. Further, the paper presents the influence of the media and the Internet for Bulgarian language acquisition. Finally, the role of education for the absorption of the Bulgarian language is presented.
Prof. Dr. Svetla Koeva
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd,, bl. 17
Sofia, Bulgaria
БЪЛГАРИЯ И НАЧАЛОТО НА СЛАВЯНСКАТА ПИСМЕНОСТ И ЛИТЕРАТУРА
Ваня Мичева, Eлка Мирчева, Марияна Цибранска-Костова
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. Статията е посветена на най-значимите моменти от дейността на св. св. Кирил и Методий, които имат безспорна връзка с България и българския език. А именно: появата на първата славянска азбука – глаголицата – на основата на българския диалект от Солун и Солунско; спасяването и обогатяването на Кирило-Методиевата книжнина в българската държава след смъртта на Методий в Моравия; възникването на втората българска азбука – кирилицата – в Преслав; разпространението на старобългарската писменост и литература по света.
Keywords: glagolitic; cyrillic; old Bulgarian literacy and literature
BULGARIA AND THE BEGINNING OF SLAVONIC LITERACY AND LITERATURE
Abstract. The focus of the article are the most significant moments of the activity of St. Cyril and St. Methodius which have undoubted connection with Bulgaria and the Bulgarian language, as the appearance of the first Slavonic alphabet the Glagolitic on the base of Bulgarian dialect from Thessaloniki area; the saving and the enrichment of the Cyrillo-Methodian literature in Bulgarian state after Methodius’s death in Moravia; the outset of the second alphabet the Cyrillic in Preslav; the spread of the Old Bulgarian literacy and literature all over the world.
Dr. Vanya Micheva, Assoc. Prof.
Prof. Dr. Elka Mircheva
Prof. Mariyana Tsibranska-Kostova, DSc.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd, bl. 17
Sofia, Bulgaria
ФОРМИРАНЕ НА НОВОБЪЛГАРСКИЯ КНИЖОВЕН ЕЗИК ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО
Татяна Александрова
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. В статията се разглежда въпросът за отношението между някои особености на новобългарския книжовен език и процеса на формиране на българската нация през Възраждането. Характеристики като пиетет към родния език, движение за създаване на общ и разбираем за всички книжовен език със съвременна нормативна система, използване на вариантни форми, липса на тяснодиалектна база на новобългарския книжовен език кореспондират с такива исторически особености, като липса на политическа самостоятелност, егалитаризъм, демократизъм и мрежов модел на социална организация и функциониране на обществените и културните институции.
Keywords: peculiarities of the New Bulgarian literary language; relationship between the formation of the Bulgarian literary language and the formation of the Bulgarian nation; Renaissance; dialectal basis of the Bulgarian literary language
FORMATION OF THE NEW BULGARIAN LITERARY LANGUAGE DURING THE RENAISSANCE
Abstract. The article discusses the relationship between some peculiarities of the New Bulgarian literary language and the process of formation of the Bulgarian nation during the Renaissance. Characteristics such as piety to native language, movement to build a common and comprehensible for all literary language with modern norms, use of variant forms; a lack of a narrowly dialectic basis mark the pattern of forming of national literary language corresponds to such historical features as the lack of political autonomy, as well as the principles of egalitarianism and democratization, and a network model of social organization and functioning of public and cultural institutions.
Dr. Tatyana Aleksandrova, Assoc. Prof.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski Prohod Blvd., bl. 17
Sofia, Bulgaria
ЗА ДИАЛЕКТНОТО ЕДИНСТВО И ЕДИН ОТ ОПИТИТЕ ЗА ПРЕКОДИФИКАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК
Ана Кочева
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. Българският диалектен език днес, поради промени от извънезиков характер, се открива както във, така и извън държавните граници на Р България в трите историко-географски области: Мизия, Тракия и Македония. Поради невъзможността България да постигне националното си обединение през ХХ в. и поради наложената емиграция на населението в миналото след различни войни българският език отчита рекорден брой на опити за писменорегионални кодификации – шест, а една от тях е вардарско-македонската.
Keywords: dialectal unity; re-codification; pluricentrism; standard Bulgarian
ABOUT THE DIALECTAL UNITY AND ONE OF THE EXPERIMENTS FOR RE-CODIFICATION OF BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The Bulgarian dialectаl language today, due to changes of an extralinguistic nature, is found both inside and outside the state borders of the Republic of Bulgaria in the three historical geographic areas: Moesia, Thrace and Macedonia. Due to the impossibility for Bulgaria to achieve its national reunification in the twentieth century and due to the imposed emigration of the population in the past after various wars, the Bulgarian language has a record number of attempts for writing-regional codifications – six, one of them being the Vardar-Macedonian one.
Dr. Ana Kocheva, Assoc. Prof.
Department for Bulgarian Dialectology and Linguistic Geography
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod, bl. 17
Sofia, Bulgaria
НАЙ-НОВИТЕ ТРУДОВЕ В ОБЛАСТТА НА ДИАЛЕКТОЛОГИЯТА, ПУБЛИКУВАНИ ОТ ИНСТИТУТА ЗА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Лучия Антонова-Василева
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. Статията представя най-новите национални и международни издания, изработени от сътрудници на Секцията за българска диалектология и лингвистична география при Института за български език към БАН. Авторът обръща внимание на възможностите за използването им в процеса на преподаването по български език и литература. Той обсъжда различни примери на морфологични, фонетични и лексикални диалектни явления, които намират отражение в художествената литература, изучавана в учебната програма.
Keywords: dialecology; linguistic geography; Bulgarian language teaching
LATEST WORKS IN THE FIELD OF DIALECTOLOGY PUBLISHED BY THE INSTITUTE FOR BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. This article presents the latest national and international editions, that are prepared by the scientists of the Department of Bulgarian Dialectology and Linguistic Geography at the Institute for Bulgarian Language, Bulgarian Academy of Sciences. The author draws attention to their potential for use in the process of teaching in Bulgarian language and literature. He discusses various examples of morphological, phonetic and lexical dialect phenomena that are reflected in the art literature studied in the curriculum.
Prof. Dr. Luchia Antonova-Vasileva
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod, bl. 17
Sofia, Bulgaria
„БЪЛГАРСКИЯТ ЕТИМОЛОГИЧЕН РЕЧНИК“ В ИНТЕРНЕТ – ИЗТОЧНИК НА ВСЕСТРАННО ЗНАНИЕ ЗА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК
Христина Дейкова
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. В статията се представя многотомният „Български етимологичен речник“ като един от основните академични трудове на Института за български език, който може да служи като ценно практическо помагало в обучението по български език. Накратко се изясняват характерът и концепцията на Речника, а върху конкретни примери се показват възможностите за неговото пошироко използване като източник на всестранно знание за българския език и българския народ.
Keywords: Bulgarian etymology; etymological dictionary; Bulgarian language teaching
THE BULGARIAN ETYMOLOGICAL DICTIONARY ON THE INTERNET – A SOURCE OF COMPREHENSIVE KNOWLEDGE OF THE BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The article presents the multi-volume Bulgarian Etymological Dictionary as one of the main academic works of the Institute for Bulgarian Language which can serve as a valuable practical aid in Bulgarian language teaching. In brief the character and the conception of the dictionary are clarified, and on specific examples the possibilities for wider use of the dictionary as a source of comprehensive knowledge of the Bulgarian language and the Bulgarian people are shown.
Dr. Hristina Deykova, Assoc. Prof.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski Prohod Blvd., bl. 17
Sofia, Bulgaria
Dr. Milen Tomov, Assoc. Prof. Dr. Iliyana Kuneva, Assist. Prof.
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences
Absract. В статията се представят характеристиките и фунционалностите на новия академичен електронен ресурс Езикови справки по интернет, разработван в Секцията за съвременен български език при Института за български език към БАН. Онлайн справочникът има широк потребителски обхват, осигурява информационна надеждност и оперативност, играе образователна и популяризаторска роля. Със своята гъвкавост и отворен характер той представлява още един надежден ресурс за обучението по български език.
Keywords: online handbook for language consultations; language consulting; online resources in language training
LANGUAGE CONSULTATIONS OVER THE INTERNET
Abstract. The article presents the characteristics and functionalities of the new academic online resource Language Consultations on the Internet, developed in the Department of Modern Bulgarian at the Institute for Bulgarian Language at the Bulgarian Academy of Sciences. The online handbook has a wide user scope, provides information reliability and efficiency, plays an educational and promotional role. With its flexibility and openness it is another reliable resource for Bulgarian language teaching.
Dr. Milen Tomov, Assist. Prof.
Dr. Iliyana Kuneva, Assist. Prof.
Department of Modern Bulgarian Language
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod, bl. 17
Sofia, Bulgaria
ПОДХОДИ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ОНЛАЙН ОБУЧИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ С ИЗПОЛЗВАНЕ НА РЕСУРСИ ОТ ВИРТУАЛНИ ОБЩНОСТИ
Тодор Брънзов
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Absract. В статията са описани подходи, които могат да бъдат използвани за създаване на обучителни материали и провеждане на образователни инициативи с активното участие на членовете на виртуална общност. Описани са двата водещи модела за създаване на нематериални блага във виртуални общности – моделът на отворения код и краудсорсинг моделът. Представен е оригинален общностен подход и резултати от приложението му в българска платформа и виртуална общност с фокус обучение по математика и информатика за ученици.
Keywords: virtual community; community sourcing; open source model; crowdsourcing; education
APPROACHES FOR DEVELOPMENT OF ONLINE TEACHING MATERIALS EMPLOYING RESOURCES FROM VIRTUAL COMMUNITIES
Abstract. The paper outlines some approaches that evoke active participation of members of a virtual community in development of teaching materials or for organising and conducting educational initiatives online. The two leading models for virtual products development and elaboration are featured – open-source model and crowdsourcing. Original community-sourcing approach is described, along with some results of its approbation in a virtual community focused on mathematics and computer science education for students.
Dr. Todor Branzov, Assist. Prof.
Institute of Mathematics and Informatics
Bulgarian Academy of Sciences
8, Acad. Georgi Bonchev St.
Sofia, Bulgaria
ASSESSMENT BY CONSTRUCTED-RESPONSE ITEMS IN TEACHING OF BULGARIAN LANGUAGE BASED ON DATA OF NATIONAL STUDY (BULGARIAN RESEARCH) AND INTERNATIONAL STUDY (PIRLS 2006 – PROGRESS IN INTERNATIONAL READING LITERACY STUDY)
Tatyana Angelova
Sofia University
Abstract. The main theme of the text is assessment by constructed response items in Teaching Bulgarian Language based on Data of National Study and International Study. The problems connected with creating of standards settings in school education are discussed.
Keywords: teaching of Bulgarian language; data of study PIRLS 2006
Prof. Dr. Tatyana Angelova
Department of Bulgarian Language Teaching
Faculty of Slavic Studies
Sofia University
Sofia, Bulgaria
ЗА СИСТЕМНОСТТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
Ангелина Иванова
Средно училище „Васил Левски“ – Троян
Absract. Статията изследва учебните програми по български език в прогимназиален етап като вътрешносистемна причина за неуспеваемост и последващо отпадане на ученици от системата на българското образование. Според автора учебните програми не предлагат система от взаимносвързани знания, а учебното съдържание не отговаря на особеностите в развитието на децата. Най-общо недостатъците на учебните програми се свеждат до 3 основни групи: 1. проблеми, свързани с недооценяване на възрастовите особености на подрастващите. 2. проблеми, свързани със системата на преподаване на специфични лингвистични знания; 3. проблеми, свързани с цялостната когнитивна система (дисбаланс на междупредметните връзки).
Keywords: students; dropping out; curricula
ON CONSISTENCY IN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING IN SECONDARY SCHOOL
Abstract. The article examines the Bulgarian language curriculum in secondary school as an internal systemic cause for failure and associated student dropout in the Bulgarian education system. The author states that the curricula do not offer a system of inter-related knowledge and the programs’ content does not correspond to the development characteristics of the children. In summary, the curricula’s shortcomings can be classified in 3 groups: 1. Problems, related to misjudged age characteristics of the adolescents. 2. Problems, associated with the system of teaching of specific linguistic knowledge. 3. Problems, related to the entire cognitive system (imbalance of the cross-subject connections).
Ms. Angelina Ivanova
“Vasil Levski” Secondary School
Troyan, Bulgaria
ИНТЕРАКТИВНИ ПОДХОДИ ЗА РАЗВИТИЕ НА КОМУНИКАТИВНИТЕ УМЕНИЯ В Е-ПРОСТРАНСТВОТО
Марина Петрова
Vocational School of Electrical Engineering and Electronics
Abstract.. Докладът представя интерактивни подходи за развитие на комуникативноречевите компетентности чрез прилагане на информационнo-комуникационни технологии (ИКТ) и работа в екип в обучението по български език в VIII клас. Предложен е модел на урок за създаване на електронно писмо с определена цел и адресат.
Keywords: communicative competences; stylistic norm; label formulas
INTERACTIVE APPROACHES FOR THE DEVELOPMENT OF SKILLS IN COMMUNICATIVE COMPETENCES IN THE E-SPACE
Abstract. The report presents the interactive approaches for the development of communicative competences by applying ICT and teamwork of training in Bulgarian language teaching in VIII grade. The proposed model is a lesson for the team create an email with the specific purpose and addressed.
Ms. Marina Petrova
Plovdiv Vocational School of Electrical Engineering and Electronics
31, Knyaginya Mariya Luiza St.
Plovdiv, Bulgaria
ЕМОЦИЯТА НА СЛОВОТО В УЧЕНИЧЕСКИЯ ТЕКСТ
Марияна Георгиева
Средно училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“ – Русе
Absract. Текстът представя методологически опит в развитието на експресивната и емоционална функция на текстове на учениците от VII и VIII клас. Той предлага модел, който да работи върху емоционалното възприемане на значението на словото при работа с чужди текстове и тяхното въздействие върху изграждането на собствените текстове на учениците. Показана е система от творчески учебни текстове, в центъра на които стоят импресията, възможностите за развитието на речника на учениците и постигането на експресивна функция на езика в собствения текст на ученика.
Keywords: expressive and emotion function words; emotionally-shaped matter; student’s texts
EMOTION OF THE WORD IN THE STUDY TEXT
Abstract. This text presents methodological expertise on the development of the expressive and emotional function of language of the students from 7th and 8th grade. A model to work on emotional-shaped meaning of the word by working on foreign texts and their impact on building their own texts is proposed. A system of creative school texts in the centre of which stands the impression is shown as well as the opportunities for its development in student vocabulary and achievement of the expressive function of language in the student’s own text.
Dr. Mariyana Georgieva
Friedrich Schiller German Language School
Ruse, Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА НОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В СЕДМИ КЛАС
Веселина Георгиева Тонева
Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
Absract. Статията предлага едно възможно решение за интегриране на новите технологии в обучението по български език и литература в VII клас и за прилагане на интердисциплинарния подход в уроците за преговор и обобщение. Представя алтернатива на традиционните методи за преподаване, репродуциране, преговор и обобщение чрез упражнения, предложени в учебници и учебни помагала. Очертава ролята на учителя като модератор и фасилитатор.
Keywords: digital technologies; education; linguistic competences; digital competences
APPLICATION OF NEW TECHNOLOGIES IN BULGARIAN LANGUAGE EDUCATION AT 7TH GRADE
Abstract. The paper presents a solution for the integration of new technologies in the Bulgarian language education and training and for the application of an interdisciplinary approach in summary lessons. It offers an alternative to the traditional methods of teaching, reproducing, reviewing and summarising and outlines the role of the teacher as a moderator and facilitator.
Ms. Veselina Toneva
“Konstantin Konstantinov” Secondary School
Sliven, Bulgaria
ЕДНА СПОЛУЧЛИВА ИЗВЪНУЧИЛИЩНА ФОРМА В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Маргарита Николова
Основно училище „Васил Левски“ – Пловдив
Absract. Статията представя споделен опит от провеждане на състезание по български език, предназначено за ученици от I – XII клас.
Keywords: competition; experience; success
A SUCCESFUL SHOOL FORMS OF THETRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The paper shares an experience of conducting a competition in Bulgarian language for students from 1st to 12th grade.
Ms. Margarita Nikolova
“Vasil Levski” Secondary School
Plovdiv, Bulgaria
ВЪОБРАЖАЕМИ МУЗЕИ НА ЕЗИКА – СПОДЕЛЕНА ПРАКТИКА
Галина Гиндянова
Средно училище за европейски езици „Св. Константин-Кирил Философ“ – Русе
Absract. Настоящият текст представя добра практика в обучението по български език за VIII клас, която се опира на формирането на ключови компетентности според изискванията на европейска директива за качество на съвременното образование. Отправна точка са проектнобазираното обучение и интердисциплинарните връзки, които дават по-големи възможности за развиване на критическото мислене и формиране на умения за работа в екип, за разгръщане на творческия потенциал на учениците. Обучението чрез действие и създадените текстове от учениците илюстрират ефективността на използваните методи.
Keywords: best practices; project-based learning
IMAGINARY LANGUAGE MUSEUMS – A SHARED PRACTICE
Abstract. This publication is a presentation of a good practice in the area of Bulgarian language learning for 8th grade students, based on the acquisition of key competences in line with the requirements of the EU Directive on the quality of contemporary education. The starting points are project-based learning and crossdiscipline links. They provide wider opportunities for developing critical thinking and acquiring teamwork skills as well as for deploying the creative potential of students. Learning through action and the texts written by the students illustrate the effectiveness of the applied methods.
Ms. Galina Gindyanova
St. Constantine-Cyril the Philosopher Eurоpean Languages High School
10, Studentska St.
Ruse, Bulgaria
СЪВМЕСТЕН ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОЕКТ НА УЧЕНИЦИ, УЧИТЕЛИ И УЧЕНИ ОТ БАН НА ТЕМА „ТИХОНРАВОВИЯТ ДАМАСКИН И ИСТОРИЯТА НА БЪЛГАРСКАТА КНИЖНИНА И ЕЗИК“
Борислава Хаджийска – Професионална гимназия по туризъм, Самоков
Ваня Мичева – Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, БАН
Димитър Апостолов – Професионална гимназия по туризъм, Самоков
Симона Симеонова – Професионална гимназия по туризъм, Самоков
Absract. Новобългарските дамаскини са важен етап от развитието на българския книжовен език. С диалектния си изказ те възстановяват връзката между книжовен и говорим език и засвидетелстват живия български език, обогатен с книжовна лексика и начини на изказ. Така българската книжнина се приобщава към общоевропейския процес на демократизация на писмените езици. Предмет на настоящото изследване е да се направи сравнителен анализ на шестата божа заповед от поучителното слово за Десетте божи заповеди от Тихонравовия дамаскин с част от увода на „История славянобългарска“ на Паисий Хилендарски. Целта на това изследване е да се проучат тенденциите в развитието на книжовния български език. Анализът, който се базира на съпоставка на някои морфологични и лексикални особености, показва, че езикът на Тихонравовия дамаскин се отличава с близостта си до говоримия, и потвърждава тезата, че именно езикът на новобългарските дамаскини е начало на новобългарския книжовен език.
Кeywords: Bulgarian literary language; new Bulgarian damascenes
JOINT RESEARCH PROJECT OF STUDENTS, TEACHERS AND SCIENTISTS ON “THE TIHONRAVOV DAMASCENE AND THE HISTORY OF BULGARIAN LITERATURE AND LANGUAGE”
Abstract. The new Bulgarian damascenes are important moment of the development of the literary Bulgarian language. The use of vernacular in the damascenes restores the relation between literary and spoken language and incorporates the living Bulgarian language enriched with literary vocabulary and means of expression. Thus, Bulgarian literature becomes part of the pan-European trend for democratization of written languages. The goal of this paper is to perform a comparative analysis of the 6th commandment from the enlightening speech on the Ten commandments from the Tihonravov damascene with part of the introduction from Slavonic Bulgarian History from Paisius of Hilendar. The analysis aims to track the diverse developments of the literary Bulgarian language. The study is based on comparing morphological and lexical particularities. The results indicate that the language of the Tihonravov damascene comes very close to the vernacular of the period and the present day vernacular, which confirms the hypothesis that the words used in the new Bulgarian damascenes are also the foundation for the new Bulgarian literary language.
Ms. Borislava Hadzhiyska
Professional School of Tourism
18, Sofiysko shose St.
Samokov, Bulgaria
Dr. Vanya Micheva, Assoc. Prof.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod blvd, bl. 17
Sofia, Bulgaria
Mr. Dimitar Apostolov
Professional School of Tourism
18, Sofiysko shose St.
Samokov, Bulgaria
Ms. Simona Simeonova, student
Professional School of Tourism
18, Sofiysko shose St.
Samokov, Bulgaria