"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2020 Брой 18, 2020

Да стъпя на червения килим

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-04-2020
in Брой 18, 2020
A A

Йоанна КИРИЛОВА*

Още в Античността червеният цвят е знак на божественото. Когато Клитемнестра посреща своя съп-
руг Агамемнон след победата в Троянската война, тя застила пътя му с пурпурни килими. Дори той обаче – царят на Микена – не смее „безбоязнено“ да стъпи „върху тези пъстри тъкани“. Обръщайки се към съпругата си, той ѝ заявява: „Човек, не бог приветствувай в лицето ми“ (Есхил, „Агамемнон“, превод Ал. Ничев, III епизод). Връзката на червените тъкани с изключителното, с върховенството и аристокрацията се крие най-вероятно в трудното добиване и високата цена на пурпурната багра. Пос-
тепенно тя започва да се свързва с престиж и величие, превръща се в цвят на императорите и царете, възприемани в миналото като божиите избраници и наместници на земята.
В наши дни червеният килим се съотнася с друг вид избраници – знаменитостите, номинирани за отличията на американската Академия за филмовите изкуства и науки, известни като наградите „Оскар“. Неизменна част от бляскавата церемония по връчването на наградите е червеният килим, по който актьори и режисьори преминават пред погледите на почитателите и обективите на журналистите, напр.: Димитър Маринов е първият представител на българската актьорска школа, стъпил на оригиналния червен килим.
В българския език словосъчетанието червен килим е част от фразеологизмите стъпвам на червения килим / на червения килим съм и постилам червен килим. Значението на първия е ‘ставам прочут, известен’, срв.: „Да си на червения килим“ означава да си в десетката водещи актьори във филма; Samsung Galaxy Note 9 официално стъпи на червения килим.
Значението на втория фразеологизъм – постилам червен килим, е ‘давам възможност на някого или на нещо да действа, да се развива’, срв.: Забраната за пушене на закрито постла червен килим на корупцията.

*Д-р Йоанна Кирилова е доцент в Секцията за етнолингвистика на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Против кого или какво са извънредните противоепидем(иолог)ѝчни мерки Суверен ли е суверенът Да излезем или да не излезнем, това е въпросът Откъде идва пенкилерът

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Европа стъпва на пазарите на бъдещето

Next article

Във Варна са готови за външните оценявания

Next article
Във Варна са готови за външните оценявания

Във Варна са готови за външните оценявания

В ход е дигиталното обучение

Психолози в помощ на ученици, учители и родители

В ход е дигиталното обучение

Супермодерни кабинети за 20 млн.лв.

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"