През 2020 г. по Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“ са одобрени 12 столични училища
Интервюто взе
Татяна ДИКОВА
– Г-жо Минчева, колко училища и детски градини има в София-град? Колко са децата и учениците?
– На територията на Столична община функционират 194 детски градини с 43 814 деца и 175 училища със 105 240 ученици.
– След като Оперативната програма „Региони в развитие“ (2007/2016 г.) не бе достъпна за столицата, продължението „Региони в растеж“ е донор на обновяването на 26 училища и детски градини и на строителството на нови. На какъв етап е изпълнението ?
– На 28.06.2018 г. Столична община сключи Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с Министерството на регионалното развитие и благоустройството за реализация на проект „Изграждане, основен ремонт/реконструкция на 26 училища и детски градини на територията на Столична община“. Стойността по сключения Договор за безвъзмездна финансова помощ е 63 623 010,28 лв. От тях
5 649 725,08 лв. са собствен принос на СО.
В Проекта е включена цялостна модернизация на 11 детски градини в районите „Илинден“, „Надежда“ и „Връбница“ и
15 училища в районите „Илинден“, „Надежда“, „Връбница“, „Красна поляна“ и „Средец“.
Сключиха се договори за изпълнение през 2018 г. на 17 от обектите, през 2019 г. на 8 от тях и през 2020 г. на 1 – „Пристройка към 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, учебен блок и многофункционален физкултурен салон – I етап, район „Средец“.
Изпълнението на обектите приключи, както следва. През 2019 г. се въведоха в експлоатация 9 обекта, през 2020 г. – 16. Продължава изпълнението на проекта в 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“.
Изпълниха се мерки за енергийна ефективност, съобразно резултатите от обследването на съответната сграда и се осигури достъпна среда. Обнови се част от оборудването и обзавеждането.
– Има ли планове Столична община за новия програмен период 2021/2027 г. – „Развитие на регионите“?
– Към настоящия момент нямаме проектна готовност.
– Едносменният режим в училищата на София – мисия възможна, или …?
– Столичната община се стреми да създава подходяща среда и условия за качествено, модерно и достъпно за всички образование, което допринася за формирането на пълноценна социална, творческа и професионална реализация на личността. Тази среда се изгражда и развива по такъв начин, че да осигури максимално високо качество на обучение и качество на живот за учениците при съоб-
разяване с техните естествени потребности за равномерен ритъм и натоварване, стимулиращи развитието им.
През последните години столичните училища работят в посока поетапно преминаване на едносменен режим, съобразно нормативната уредба на МОН в общинските училища при оптимално използване на материалната база и реализиране на прием, който позволява плавно преминаване на едносменен режим. Работи се и по разработване на система за централизирано електронно класиране на ученици в първи клас в София. Това, от една страна, ще се създаде по-голяма прозрачност и по-висока степен на доверие в родителите, а от друга – процесите по кандидатстване, класиране и записване ще бъдат изцяло дигитализирани.
С изключение на удостоверението за завършена подготвителна група, което ще се предоставя при окончателното записване. При критериите отново водещи фактори ще са уседналостта, местоживеенето на родителите, близостта до училището – принципи, които са се утвърдили в приема през последните няколко години.
– Ще имат ли столичните училища STEM кабинети и физкултурни салони?
– С решение на Министерския съвет е одобрена и работи Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“, която е насочена към създаването на нови училищни центрове – интегрирана съвкупност от специално създадени и оборудвани учебни пространства с фокус върху изучаването и прилагането на компетентности в областта на природо-математическите науки в държавните и общинските училища в страната. Всеки училищен център ще включва промяна във физическа среда (подобряване на вътрешната архитектура и обзавеждането на съществуващи пространства), технологии, учебно съдържание, методи на преподаване и управление на образователния процес.
Програмата е насочена към училища с иновативни практики и такива с потенциал за развитие на иновации в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математика (STEM). Реализирането на програмата има за цел мотивирането на учениците за изучаване на природни науки, математика и технологии, повишаване на образователните резултати, придобиване на система от компетентности, трайни, цялостни знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката, развитието и кариерното ориентиране на учениците, насочването им към технологични професии. През 2020 г. по Национална програма „Изграждане на училищна СТЕМ среда“ са одобрени 12 училища.
– За всички ли деца в предучилищна възраст са осигурени места в детските градини/училищата? Кога реално ще има условия и за задължителната предучилищна подготовка и на четиригодишните?
– За децата на 5 и 6 години са осигурени места в детските градини и училищата. С приключване на тригодишната програма на Столична община ще бъдат осигурени места и за 4-годишните.
– Онлайн обучението от разстояние е много трудно, да не говорим, че е и нежелано за децата в предучилищна възраст. Как ще се компенсира учебният процес и подготовката за I клас? И днес посещението на детска градина в предучилищна възраст е по желание на родителите. А ако те не притежават необходимата компетентност и знания за това колко е важно с малкия човек да работят педагози, той да бъде в среда на връстници?
– Желанието на голяма част от родителите учениците да се върнат в училищата, е голямо, но реалността е по-различна. Ясно е, че VII и XII клас имат най-голяма необходимост да се върнат в училищна среда. Но те по нищо не се отличават от останалите ученици като опасност и притеснения за учителите и семействата, в които живеят. Категоричността на всички ни е, че животът и здравето са най-важни в тази ситуация. Не само на учителите, но и на учениците и техните семейства. Трябва да се изчака до когато има безопасност за всички участници в образователния процес. Защото упреците, които се изпращат постоянно – че учителите не желаят да се върнат, невинаги са конкретни. Учениците се прибират от училищната среда, пренасяйки онова, което са взели от училище. И тогава това би било много опасно и несправедливо спрямо семействата им. Няма точен и ясен момент за краен период на реализиране. В различните страни има различни възможности. Твърди се, че в нашата страна ваксинирането върви добре. Моето мнение е, че учителите биха се чувствали по-спокойни, ако премине първата голяма вълна на ваксиниране сред тях.
– Каква е посещаемостта към момента в детските градини?
– Около 27 000 деца посещават детска градина.
– И докато държава и община са впрегнали всички сили, за да осигурят места в детските градини за всички малчугани, особено за тези в предучилищна възраст, не липсват родители, които „пазят“ място в детската градина, а детето не я посещава. Какви мерки се взимат за тези родители?
– Постъпването на приетите деца в самостоятелните детски ясли и детските градини се извършва поетапно, но не по-късно от 60 дни за яслени групи и 30 дни за градински групи, считано от 15-и септември на съответната календарна година. За текущи класирания сроковете започват да текат от датата на записване на децата. В случай че детето не постъпи в самостоятелната детска ясла/детска градина в определените срокове, незаетото място остава свободно за следващо класиране. Родителят/настойникът губи правото си за кандидатстване в съответната самостоятелна детска ясла / детска градина до началото на приема за следващата учебна година.
В условията на сегашната извънредна ситуация детските градини са отворени за посещение от всички деца. Но единствената сигурна и безопасна среда с гарантирана физическа дистанция е домашната. Затова е препоръчително децата, за които предучилищното образование не е задължително и има възможност да се грижи за тях възрастен, да останат вкъщи. Това важи в още по-голяма степен за децата, живеещи в едно домакинство с възрастни хора и с такива от рискови групи, както и в случаите, когато за придвижването до детската градина се налага използването на обществен транспорт – вътрешноградски или между населените места. В отделни случаи, при които присъствието на децата е невъзможно или не е целесъобразно по здравословни причини (самите те са със заболявания, които не позволяват посещаване на детска градина или техните родители/настойници попадат в рискова група за COVID-19), родителите могат да изберат самостоятелна организация.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg