Зина СОКОЛОВА
Истински дъжд от медали се изсипа върху родината. Общо 21 отличия спечелиха наши ученици на най-престижните състезания в света – международните олимпиади по математика, физика, биология и лингвистика. България отново е и в топ 20 в отборното класиране на олимпиадата по математика, където конкуренцията се засилва с всяка изминала година. На подобни успехи сме свидетели всяко лято. Те няма как да не ни радват, да не ни изпълват с гордост. А и с малко тъга за тези от медалистите, които ще напуснат България.
Но това е добрата новина. Частта от уравнението, където е ясно какво да се прави. Да се поддържат добрите традиции, да се привличат повече кандидат олимпийци, защото е важно подборът да се прави между повече деца.
На другия полюс са децата в неравностойно положение. Анализ на МОН показва, че онлайн обучението засилва неравенствата в резултатите на учениците. Друга тревожна констатация е, че децата на родители със средно и висше образование се справят два пъти по-добре с учебния материал. Този проблем се е задълбочил по време на дистанционното обучение, когато ножицата между двете групи се е разтворила още по-широко. Международни изследвания като PISA също констатират, че в България социалният статус на родителите оказва влияние върху резултатите на учениците. Това са сериозни обществени проблеми, с които няма как да се справи само Министерството на образованието и науката. В тяхното решаване трябва да участва цялото общество, за да не се задълбочават различията между децата. За осигуряването на равен достъп до образование не е достатъчно всички да имат безплатен комплект учебници или устройство за интернет. От решаващо значение е да се намалят икономическите неравенства в обществото.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg