"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение"

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XXXX, 2013

от
27-02-2013
in Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение"
A A

 СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

КЪМ ЧИТАТЕЛЯ/ EDITORIAL – page. 7

icon Open the full text

ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА / APPLIED LINGUISTICS
Les Moyens Syntaxiques du rheme en russe
[Syntactic Properties of the Rheme in Russian] /
Anna Khaldoyanidi, Mary-Annick Morel – page. 9

icon Open the full text

МЕТОДИКА / LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY
Изучаване на езици от зрелостниците – нагласи, оценки, перспективи
[School Leavers’ Attitudes to, Evaluation of and Perspectives on Language Learning] /
Албена Чавдарова, Росица Пенкова, Николина Цветкова / Albena Chavdarova, Rossitza Penkova, Nikolina Tsvetkova – стр. 27

icon Open the full text

ЕЗИК И КУЛТУРА / LANGUAGE AND CULTURE
Do we need theory in literary education?
[Имаме ли нужда от теория в литературното образование?] /
Любомир Терзиев / Lubomir Terziev – page. 39

icon Open the full text

ВСТЪПИТЕЛНА ЛЕКЦИЯ INAUGURATORY LECTURE
Everybody understands Austin
[Всички разбират Остин ] /
Донка Мангачева / Donka Mangacheva – page. 51

icon Open the full text

ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ/ LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY
След век и нещо за „Малъкъ турско-български речникъ“
[More than a century after the publishing of „Little Turkish-Bulgarian Dictionary“ ] /
Емил Боев / Emil Boev – p. 69

icon Open the full text

Езиците в живота и творчеството на Спиридон Палаузов
[The Languages in the Life and Works of Spiridon Palauzov] /
Анна Ангелова / Anna Angelova – p.75

icon Open the full text

РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ/ REVIEWS AND ANNOTATIONS
Григорова, М. Джоузеф Конрад Коженьовски – Творецът като мореплавател.
Велико Търново, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“. 2011. /
Аспарух Аспарухов / Asparuh Asparuhov – p. 79

icon Open the full text

Станкова, И. Античното лечебно изкуство според De medicina на Авъл Корнелий Целз.
Рецепция на гръцките медицински практики и създаване на латинската медицинска терминология.
София, Издателство „Изток-Запад“. 2012. /
Елия Маринова / Elia Marinova – p.83

icon Open the full text

В. Панайотов, Д. Иванова, С. Лиханова. Словашко-български тематичен речник. Slovensko-bulgarsky tematicky Slovnik.
София, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“. 2012. /
Маргарита Младенова / Margarita Mladenova – p. 88

icon Open the full text

ХРОНИКА / EVENTS
Специалност Новогръцка филология в СУ „Св. Климент Охридски“ чества 20-ата си годишнина /
Борис Вунчев / Boris Vounchev – p.91

icon Open the full text

РЕТРОСПЕКТИВНА БИБЛИОГРАФИЯ / RETROSPECTIVE BIBLIOGRAPHY – p. 95 

icon Open the full text

ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ / OPEN FILE
Современная русская орфоэпия и орфофония
[Contemporary Russian Orthoepy and Orthophony] /
Вербицкая, Людмила / Lyudmila Verbitskaya – p. 99

icon Open the full text

Методы обучения в истории преподавания русского языка как иностранного (теория и практика)
[Methodologies in the History of Teaching Russian as a Foreign Language (Theory and Practice)] /
Щукин, Анатолий / Anatoliy Shtukin – p. 107

icon Open the full text

Метафора как модель национального мировидения
[The Metaphor as a Model of National World-View] /
Юрков, Евгений / Evgeniy Yurkov – p. 119

icon Open the full text

Современные педагогические технологии в обучении русскому языку как иностранному (РКИ)
[Modern Pedagogical Technologies in Teaching Russian as a Foreign Language] /
Шамонина, Галина / Galina Shamonina – стр. 125

icon Open the full text

В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ MAGAZINES – p.131

icon Open the full text

УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 133

icon Open the full text

 


 

 LES MOYENS SYNTAXIQUES DU RHEME EN RUSSE

Anna Khaldoyanidi
Mary-Annick Morel


Abstract.
This paper presents the results of a study dealing with the relevance of morpho-syntactic markers of the rheme in simple and complex assertive sentences
in Russian discourse. We have analyzed the word order and morpho-syntactic schemes in the simple sentences of complete, incomplete and elliptic types, and the negative assertions. The demonstrative pronoun eto associated with the noun or pronoun is often found to introduce different types of focus, i.e. neutral, contrastive
and exclusive focalisations. The complex sentences are characterized by hierarchic segmentation depending on the relations between the constituents of the sentence
parts. Thus, cleft sentences with complex relative conjunction subordination link are used to nominalize and disjoin to the left the topical frame of the utterance, the
rheme constituting the rest of the predicative relationship.

Keywords: simple/complex utterance, discourse segmentation, word order, morphosyntactic scheme, pseudo-cleft, rheme, focus

SYNTACTIC PROPERTIES OF THE RHEME IN RUSSIAN


Absract.
В статията се представят резултати от изследване на ролята на морфосинтактични маркери на ремата в прости и сложни разказни изречения на руски език. Прави се анализ на словореда и на морфосинтактичните особености на пълни, непълни и елиптични прости изречения, както и на отрицателни твърдения. Показателното местоимение это, което се свързва със съществително или с местоимение, често въвежда различен фокус, напр. неутрален, контрастивен и изключващ. Сложните изречения се характеризират с йерархична сегментация в зависимост от отношенията между съставните им части. Следователно подчинени изречения със сложни относителни съюзи се използват да номинализират и да отделят тематичната рамка на изказването, като ремата съставлява останалата част на предикатните отношения.

Dr Anna Khaldoianidi,  Senior Lecturer
Novosibirsk State University, 
Novosibirsk Russia

Pr Mary-Annick Morel, Full Professor emeritus
Sorbonne Nouvelle University,
Paris France

нагоре

 


 

 ИЗУЧАВАНЕ НА ЕЗИЦИ ОТ ЗРЕЛОСТНИЦИТЕ – НАГЛАСИ, ОЦЕНКИ, ПЕРСПЕКТИВИ


Албена Чавдарова

Prof. Rositsa Penkova, DSc.
Николина Цветкова
Sofia University


Absract.
В статията са представени резултати от проведено анкетно проучване сред ученици от XII клас на средната степен на образование за съотношението на езиците, които те изучават в училище и в други форми на обучение извън училище, както и тяхната оценка за възможностите на обучението по български език и тези на другите езици, които изучават, за да получат желаната подготовка. Проучи се и мнението на ученика за това, дали вижда връзка между обучението по различните езици и дали счита за необходимо да продължи изучаването на езици след завършване на средното си образование.

Keywords: foreign languages, Bulgarian language, languages in school, language learning

SCHOOL LEAVERS’ ATTITUDES TO, EVALUATION OF AND PERSPECTIVES ON LANGUAGE LEARNING


Abstract.
The article discusses the results of a survey conducted among 12-grade secondary students aiming to establish the ratio between the languages studied at school and out of school as well students’ evaluation of Bulgarian and foreign language education with regard to their effi ciency. The survey also sought to find out whether students are able to identify any relationships regarding the way the different languages are taught and learned and if they consider it necessary to continue their language education after graduating from secondary school.


Prof. Dr. Habil. Albena Chavdarova

Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
Department History of Education and Management
Sofia, Bulgaria


Assoc. Prof. Rossitza Penkova

Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department for Information and In-Service Training of Teachers
Sofia, Bulgaria


Nikolina Tsvetkova

Sofia University „St. Kliment Ohridski”
Sofia, Bulgaria

нагоре

 


 

 DO WE NEED THEORY IN LITERARY EDUCATION?


Lubomir Terziev

Sofia University „St. Kliment Ohridski“


Abstract.
The paper dwells on some anti-theoretical attitudes in literary education and suggests an alternative that could, hopefully, make use of literary theory in the classroom without undermining the immediacy of the students’ contact with the literary text. The pedagogical strategy suggested aims at avoiding any facile attachment of the literary medium to extra-literary discourses, which does not preclude the possibility of aesthetic pleasure.

Keywords: literature, education theory, disattachment, pedagogy

ИМАМЕ ЛИ НУЖДА ОТ ТЕОРИЯ В ЛИТЕРАТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ?


Absract.
Статията се спира на няколко антитеоретични нагласи в литературното образование и предлага алтернатива, която би могла да съвмести употребата на определени теоретични модели в класната стая, без това да отнема непосредствеността на контакта на студентите с литературния текст. Предлаганата педагогическа стратегия има за цел да се избегне лековатото прикачване на литературата към извънлитературни дискурси, като в същото време съхрани естетическото удоволствие като важен фактор в литературното образование.

Lubomir Terziev
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of English and American Studies
Sofia, Bulgaria

нагоре

 


 

 СЛЕД ВЕК И НЕЩО ЗА „МАЛЪКЪ ТУРСКО-БЪЛГАРСКИ РЕЧНИКЪ“


Емил Боев

Sofia University


Absract.
Статията представя издадения през 1896 година в Солун „Малъкъ турско-български речникъ“. Внимание се обръща на живота на неговия съставител – Стоян Тилков, и на ролята на този труд за развитието на българската тюркология. На базата на примери и препратки към съвременната им употреба авторът създава цялостна представа за организацията и спецификата на речника.

Keywords: Turkology, dictionary, Turkish language, Bulgarian language

MORE THAN A CENTURY AFTER THE PUBLISHING OF „LITTLE TURKISH-BULGARIAN DICTIONARY“


Abstract.
This article presents the „Little Turkish-Bulgarian Dictionary“ published in 1896 in Thessalonica. Special attention is dedicated to the dictionary’s
compiler, Stoyan Tilkov, and its role in the development of Bulgarian turkology. The author offers examples and references to their use in order to present the  dictionary’s organization and specifi cs.

Emil Boev
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Sofia, Bulgaria

нагоре

 


 

 ЕЗИЦИТЕ В ЖИВОТА И ТВОРЧЕСТВОТО НА СПИРИДОН ПАЛАУЗОВ


Анна Ангелова

Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“


Absract.
Настоящата статия е посветена на първия български историограф, живял и работил извън българския езиков ареал и като типичен представител на българското Възраждане използва много езици в публикуваните от него монографии и статии в периодичния печат – руски, старогръцки, новогръцки,  френски, немски, латински и др.

Keywords: Bulgarian National Revival, languages, historiography, Balkans, Enlightenment, education, Bulgaria, Romania

THE LANGUAGES IN THE LIFE AND WORKS OF SPIRIDON PALAUZOV


Abstract.
The article is dedicated to the fi rst Bulgarian historiographer, who lived and worked outside the Bulgarian language territories. Being a typical
representative of the Bulgarian National Revival, he wrote his monographs and articles (published in periodicals) in different languages – Russian, Ancient and
Modern Greek, French, German, Latin, etc.

Dr. Anna Angelova
Library of the Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Sofia, Bulgaria

нагоре

 


 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 1, година XXXIX, 2012 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 2, година XXXIX, 2012 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 2, година XXXX, 2013 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 3, година XLII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

History, issue 1/2013, Volume 21

Next article

Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 1, 2013

Next article

Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 1, 2013

"Математика и информатика", книжка 1, година LVI, 2013

Chemistry, Number 2/2013, Volume 22

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"