"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 21, 2019

Стереотипи за „икономиката в сянка“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-05-2019
in Брой 21, 2019
A A

В търсене на обяснение за високата толерантност на българското общество към сенчестите практики екип от Института за изследване на обществата и знанието при БАН реализира тригодишен проект „Икономиката в сянка“ като девиантно поведение“ (2016 – 2019). Целта е чрез класическите и най-новите теории за девиантното (отклоняващото) поведение да се установят типичните за българското общество нагласи и стереотипи към „икономиката в сянка“ и да се опишат най-често срещаните поведенчески модели, чрез които се реализира „включването“ в сенчести практики. Проектът е първият по рода си опит за изследване на това явлението от гледна точка на социологията на девиантното поведение, при което индивидите се отклоняват от общоприетите социални норми.
„Икономиката в сянка“ е неизменна част от социално икономическите модели на поведение в трансформиращото се българско общество. Наричана още неформална, сива или скрита, това е тази част от икономиката, при реализирането на която се извършват, осъзнавано и добре замаскирано, нарушения на финансовото, трудовото, здравното и социалното осигурителното законодателство. Целта е да се спечелят бързи предимства и генериране на необлагаеми икономически ползи. Само че „икономиката в сянка“ нанася огромни щети на държавната хазна (неплатени данъци върху доходи на физически лица, невнесени здравни и социални осигуровки, отчетени по-ниски обеми дейности от реално извършените и внесени по-малко данъци в държавната хазна). Оттук щетите са както за обществото, като цяло, така и за индивидите поотделно.
На базата на проведеното през октомври – ноември 2018 г. национално представително изследване сред населението (15+ г.) на тема „Сенчестите икономически практики като специфични форми на девиантно поведение“ екипът стига до няколко по-важни извода. Първият е, че силата на социалните норми е отслабена. Това се потвърждава от резултатите, според които само около една втора от хората са склонни да се съобразяват със социалните норми. В поведението на останалите има елементи на девиантност – несъобразяване или директно неспазване на отделни закони.
Друга констатация на учените е, че хората преценяват законите изключително прагматично. Един закон се счита за „лош“, ако поставя препятствия пред постигането на лични цели, които са важни за конкретните индивиди. Изследователите обръщат специално внимание на този факт, защото обикновено, когато се изследва отношението към нормативните актове, се приема, че индивидите имат принципно мнение за законите, което се базира на доброто познаване на нормативната уредба. И това до известна степен е вярно. Но определящото в случая е влиянието на личната компонента – т.е. качеството на законодателството се преценява през призмата на това дали индивидът може да постигне личните си цели.

Четете повече в бр. 21, 23 – 29 май 2019 г.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места: 

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.); 

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24; 

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Your Image Description

Свързани статии:

МОН връчи награди „Питагор“ 2021 Фабрики за времето Стъпка към персонализираната медицина Водещи сме в разработването на дозиметри

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Доходите намаляха благодарение на кризата

Next article

Стъпки към промяна във висшето

Next article
Стъпки към промяна във висшето

Стъпки към промяна във висшето

Да възродиш училище

Да възродиш училище

Първа асамблея „Земята на децата“

Първа асамблея „Земята на децата“

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"