"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 33, 2019

Знаем ли кога се пише буква я?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-08-2019
in Брой 33, 2019
A A

Ето защо все по-често се наблюдават тенденциозни отклонения от правописните норми при изписването на някои лични имена.

Едно от правилата на съвременния български правопис, което понякога се нарушава при изписването на личните имена, засяга употребата на буквата я. Според Официалния правописен речник на българския език (2012 г.) употребата на буква я в началото на думата и след гласен звук служи за отбелязване на звукосъчетанието [йа], напр. ягода, Ябланица, коя, паяк, Боян, Сия.

Все по-често обаче вместо с буква я отделни имена се изписват със съчетанието йя – особено в крайна позиция след гласен звук, напр. Майя, Айя, Кайя, Райя вместо Мая, Ая, Кая, Рая. Тези неправилни употреби, при които се вмъква ненужна буква й, понякога са породени от чуждоезиково влияние, както в случая с популярното и в Русия име Майя (в руския език името се пише по този начин). Постепенно по аналогия този правопис се пренася и върху други традиционни, а и по-нови и нетипични имена. Друг вариант на изписване на я, който също противоречи на съвременния български правопис и чиято употреба зачестява в последно време, е съчетанието йа: Айа, Вайа, Майа, Фрейа вместо Ая, Вая, Мая, Фрея. Подобно грешно изписване се среща не само в края на името в позиция след гласен звук. Макар и по-рядко, то се среща и в началото на името, напр. Йакоб вместо Якоб.

* Гл. aс. д-р Мая Влахова-Ангелова работи в Секцията по ономастика на Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН.

 

Четете повече в бр. 33, 15 – 21 август 2019 г.

Your Image Description

Свързани статии:

На какво пишат учениците – на работни листове или на работни листи? Накъде отиват абитуриентите? Най-максимален, по-оптимален Ботове дебнат отвсякъде

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share9Tweet
Previous article

Детски театър на песента

Next article

България топ дестинация при суперкомпютрите

Next article

България топ дестинация при суперкомпютрите

Нови таблети очакват децата в Съединение

Нови таблети очакват децата в Съединение

ОУ „Панайот Волов“ – Варна: Творим прекрасен свят и сътворяваме мечти…

ОУ "Панайот Волов" - Варна: Творим прекрасен свят и сътворяваме мечти…

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"