"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 5, 2019

Не се заблуждавай, (че) запетайката има значение

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-01-2019
in Брой 5, 2019
A A

Това е новина, защото досега на фотографите не е било разрешено да ги снимат. Няколко месеца по-рано обаче забраната е била нарушена от френски фотографи. В нашите медии думите на актьора по този повод са предадени така: „Нека не се заблуждават, че ние ще предприемем законови мерки…“.
Според Речника на българския език (http://ibl.bas.bg/rbe/) глаголът заблуждавам се означава: ‘създавам си лъжлива представа, погрешно мнение, схващане за някого или за нещо’. Глаголът може да бъде сказуемо в главно изречение, а тази лъжлива представа да е изразена в подчинено изречение, въведено със съюза че. В дадения пример лъжливата представа е, че актьорът и съпругата му ще предприемат законови мерки – т.е. правилната представа е, че няма да предприемат такива.
Това ли е казал актьорът, или сме се изгубили в превода?
В статии на английски език думите му са предадени по два различни начина – „Make no mistake the photographers will be prosecuted to the full extent of the law“ (с подчинено изречение: Не се заблуждавайте, че фотографите ще бъдат съдени) и „Make no mistake, the photographers will be prosecuted to the full extent of the law“ (със съчинително безсъюзно свързване: Не се заблуждавайте, фотографите ще бъдат съдени).
Формалната разлика е в че-то. Във втория случай става въпрос за две съчинително свързани прости изречения в рамките на сложното: „Не се заблуждавайте“ и „фотографите ще бъдат съдени“. Второто просто изречение е независимо и то представя точно намеренията на съпрузите.
Ако в този пример знаем кое е логичното, то в други това може да не е особено ясно, напр. в: Не се заблуждавай, (че) има извънземни; Не се заблуждавай, (че) познаваш жените; Не се заблуждавайте, (че) запетайките имат значение.

 

Д-р Ивелина Стоянова
– сътрудник на Секцията по компютърна лингвистика в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН.

Четете повече в бр. 5, 31 януари-6 февруари 2019 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Как речникът стана думотълкувач, или за словотворчеството през Възраждането „Натурален“ ли е нотариалният акт? За компютърния сленг Иновационен и иновативен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Валчер за магазина на бул. „Джеймс Балчер“

Next article

Мотивирани учители и ученици са добрата рецепта за желано училище

Next article
Мотивирани учители и ученици  са добрата рецепта за желано училище

Мотивирани учители и ученици са добрата рецепта за желано училище

Затваря се вратата пред нерегламентиран прием

Затваря се вратата пред нерегламентиран прием

Всеки ден е предизвикателство

Всеки ден е предизвикателство

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"