"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 14, 2020

Е-то е на мода

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-04-2020
in Брой 14, 2020
A A

Атанаска АТАНАСОВА*

В края на ХХ и началото на XXI век в лексикалната система на българския език се появяват нетипични за нея конструкции като е-подпис, е-бизнес, е-правителство, е-документ, е-книга и пр., при които първата съставна част е представлява съкращение от прилагателното електронен. Това са сложни съществителни, които се пишат полуслято. Този модел, възникнал в английски и зает в български, се оказва особено продуктивен, вследствие на което днес в живота на повечето от нас активно присъства е-то. Имаме е-образование, „посещаваме“ е-училище, учим по е-учебници, използваме е-речници, попълваме е-анкети, получаваме е-сертификати. Но защо е-то е толкова модерно? Основната причина за това е навлизането на информационните и комуникационните технологии в почти всички сфери от живота, в резултат на което непрекъснато възникват нови реалии и понятия, които се определят като „електронни“: електронно гласуване, електронно управление, електронно банкиране, електронно обучение. Езикът обаче се стреми към икономия, затова се появява просто е като съкратен вариант на думата електронен в нейните нови значения: 1. Който е свързан с данни, текст и под., въведени, написани на компютър (напр. е-книга). // Който се отнася до такива данни, текст, предназначени за изпращане, разпространение и под. по интернет (напр. е-дневник). 2. Който е свързан с използването на информационни и комуникационни технологии и интернет, който се осъществява, функционира, извършва и др. чрез такива технологии и интернет (напр. е-услуга) (Речник на новите думи в българския език. София: Наука и изкуство, 2010). Какви ли други езикови иновации ще ни поднесе животът в бъдеще?

*Гл. ас. д-р Атанаска Атанасова работи в Секцията за българска лексикология и лексикография към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

На Вас ти говоря, госпожице доктор Да заместим ли дроновете с роболети? Превеждам или привеждам? Намàлям и оцèням вместо намалявам и оценявам

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share7Tweet
Previous article

Отличниците на дигиталния свят

Next article

Над 5000 участници във виртуален кариерен форум

Next article
В ход е дигиталното обучение

Над 5000 участници във виртуален кариерен форум

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Дават 450 млн. евро за научни изследвания

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕС с решителни мерки за справянето с COVID

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"