"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 28, 2020

Родителят е дясната ръка на педагога

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-07-2020
in Брой 28, 2020
A A
Открит урок по родолюбие, посветен на личности, свързани със Симеоновград

Архивите за учебното дело в Симеоновград казват, че първото светско училище е открито през 1845 г. в малка сграда, направена от плетеница, измазана с кал, намираща се в двора на църквата „Свети Николай“.
Сто години по-късно, през 1945 г., е открита гимназията, преименувана по-късно в Средно училище „Св. Климент Охридски“. Днес то е най-голямото в общината, разполага с кабинети по чуждоезиково обучение, четири компютърни кабинета с локална мрежа и постоянна интернет връзка. Има добре оборудван физкултурен салон, както и две спортни площадки.
„Съвременният учител трябва да е отговорен преди всичко пред собствената си съвест. Иначе не се получава. Разумен контрол е необходим, но ако се дебнем за всяко нещо, няма да се получи нищо.“ В това е убедена директорката Теодорина Иванова – преподавател по български език и литература, която е на този пост от четири години.
В училището има професионални паралелки след VII клас. От няколко години се осъществява прием по специалността „Производство на кулинарни изделия и напитки“, професия „Готвач“, към която учениците проявяват интерес. Общо тук учат 440 ученици и деца в подготвителна група 5- и 6-годишна възраст. Педагогическият екип е убеден, че в подготвителните групи задължително трябва да бъдат обхванати и 4-годишните.
„Това им помага да привикнат и да добият основни навици – категорична е директорката. – Ако децата не се социализират отрано, те определено са ощетени, особено тези от социално слаби семейства. Когато по-късно отидат в I, II, III клас, те трудно се справят – нямат определени навици, нямат устойчивост на вниманието.“
Теодорина Иванова изтъква със задоволство съвместната работа с Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. Организацията осигурява безплатни учебници за нуждаещи се ученици от VIII – XII клас. Училището редовно присъства и на ежегодния ромски фестивал „Отворено сърце“, който се провежда във Велико Търново. От Центъра организират обучения на медиаторите и на учители, които водят занимания по фолклор на етносите.
„Срещите във Велико Търново са много полезни, защото по този начин се осъществяват контакти между училища от най-различни краища на България, обменят се идеи – подчертава директорката. – Така всеки може да си свери часовника, да се види кой докъде е стигнал. Допреди две години с „Амалипе“ осъществявахме съвместни проекти, правеха се зелени училища с ученици от различни населени места. Това обогатяваше децата, те разказваха за своето училище, за себе си. Сега проектът „Подкрепа за успех“ на Министерството на образованието и науката дава възможност да се продължи работата с деца от уязвими групи. По него имаме 15 групи всяка с по 4 – 5 деца.“
Директорката споделя, че има и отпадащи ученици. Но тази година са успели да върнат в училище 9 деца, едното от които на 16 години. В същото време, през учебната година други четирима ученици са отпаднали по различни причини – социални, икономически.
Семействата са различни и подходът към всяко дете трябва също да е различен, убедени са педагозите. Има семейства, които пътуват за сезонна работа. После се връщат, но децата трудно наваксват изпуснатия материал, нямат и документи дали са учили в чужбина.
В такива случаи е необходимо допълнително обучение, за да се компенсира учебното съдържание. Тези допълнителни уроци се финансират от бюджета на училището, уточнява директорката.
Добра новина е, че има тенденция за намаляване на ранните бракове или съжителства. Ако преди това явление е било едва ли не характерно за момичета в V – VI клас, сега възрастовата граница се е преместила в IX клас. Това е напредък, тъй като девойките са успели да завършат поне основно образование.
Причините за този резултат са комплексни. В най-голяма степен решаваща роля изиграва Механизмът за обхват на отпадащите от системата. Има по-засилен контрол върху присъствието на децата в училище.
„Мястото на родителя в образованието на децата е възлово. Но когато самият родител не е достатъчно грамотен, той не може да направи правилна преценка и да помага адекватно – коментира директорката. – Училището трябва да се бори с това по всякакъв начин. Често се случва родител са ми доведе детето си и да заяви: „Вие се оправяйте с него“. Но обратните случаи са още по-тежки – когато родител, когото убеждавам, че детето трябва да се социализира, трябва да е в училище, да опонира: „Аз решавам, аз съм баща, няма да го пусна, нищо не можеш да ми направиш“. Тогава се налага да пиша писма до „Социални грижи“, да викам служители от „Закрила на детето“, за да посетим дома на съответното дете. Понякога дори и това не помага.“
Работата на училищния медиатор с родителите се улеснява от факта, че в малкия град хората се познават помежду си. И контактът между учители, деца и родители е по-лесен.
Основно предизвикателство пред ръководството на СУ „Св. Климент Охридски“ е осигуряването на квалифицирани кадри. Близо половината от педагозите пътуват от други населени места. Според директорката съвременният учител трябва да е човек, който е наясно с новите технологии и има идеи, които разчупват традиционните методи на преподаване.
„На децата им харесва различното от стандартния урок – казва тя. – В училището от години имаме клуб „Театрино“, който привлича и малки, и големи ученици. Ръководи го моя колежка по български език, която прави театрални постановки по български приказки и произведения. Убедена съм, че наученото и преживяното на училищната театрална сцена се помни повече от преподадения урок в час.“
В началото на годината училищната библиотека е преместена в по-голяма класна стая, неизползвана в последните години. Тя е подходящо обзаведена – с рафтове за книгите, лаптопи, дори с „пуфове“, за да е конфортно на децата.
В седмицата на четенето тук се провеждат богати инициативи. Учениците, които са на занималня, също често посещават библиотеката – обстановката е уютна и има възможност да се съчетае книгата с компютъра.

Your Image Description

Свързани статии:

Да дадеш бъдеще на всяко дете Силните страни на педагогиката Най-важният разговор Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share96Tweet
Previous article

ЕС засилва борбата с дезинформацията

Next article

Стара Загора възражда стара слава

Next article
Стара Загора  възражда стара слава

Стара Загора възражда стара слава

Как се постигат 100 точки на НВО

Как се постигат 100 точки на НВО

Да дадеш бъдеще  на всяко дете

Да дадеш бъдеще на всяко дете

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"