"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Дигитални създатели

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-07-2020
in Брой 27, 2020
A A
От учебната 2021/2022 г. ще се въведе новият предмет „Дигитални технологии и креативност“
за учениците от V клас

Нов предмет „Дигитални технологии и креативност“ ще надгражда знанията и уменията на учениците в V, VI и VII клас, придобити в часовете по компютърно моделиране в последните два класа на начален етап. Новият предмет ще се изучава
1,5 часа на седмица, или с половин час повече в сравнение с изучавания сега „Информационни технологии“. Промените ще влизат в сила в три последователни години, като се започне от
V клас през учебната 2021/2022 г.
Това стана ясно при обявяване в МОН на подготвяните промени в няколко от наредбите, с които се регламентират държавните образователни стандарти. Всички промени са публикувани за обществено обсъждане. Увеличение на часовете по математика с половин час седмично в V и в VI клас е друго изменение, което се предлага в учебния план, уреден с Наредба 4. „Направихме собствени анализи и анкета сред над 20 000 учители и те показват, че действително най-трудно е усвояването на учебните програми по математика – особено в V и в VI клас“, обясни министър Вълчев. Той припомни, че в някои дисциплини има недостиг на време за ефективно усвояване на заложените знания и умения, въп-
реки че новите учебни програми съдържат условно съотношение 60% за придобиване на нови знания и 40 на сто за упражнения и затвърждаване. „А когато това време не е достатъчно, учителят бърза и учениците натрупват дефицити, което води до понижена мотивация за учене“, отбеляза министърът. По думите му и по география се отчита недостиг на време за усвояването на знания, така че и там ще има ръст в часовете – с половин час за VI клас от 2021/2022 учебна година.
След приемането на променената Наредба в учебните програми по тези дисциплини, както и по природни науки – химия, физика и биология, ще бъде предложено отпадане на излишна фактология, която изисква заучаване и не е свързана с придобиването на умения. „Бих казал, че дори пречи на придобиването им, тъй като няма достатъчно време“, заяви министър Вълчев. И добави, че най-важното е да се провокира интересът към учене. Не се предвиждат промени в програмите по български език и литература и по история.
Освен това се предлага в I – III клас да се въведе 1 допълнителна седмица – 5 учебни дни, за дейности, свързани с проекти, творчество, екипна работа, посещения на културни институции, екскурзии с учебна цел и творчески прояви.
Друга промяна също засяга децата от начален етап и те отново ще изучават предмета „Родинознание“ вместо „Околен свят“. „Това няма да доведе, само по себе си, до промяна в учебните програми. Основна цел на образователната ни система винаги е била възпитанието в национално самосъзнание и идентичност.
И патриотичното възпитание никога не е преставало да бъде значима част от възпитателната работа в училище“, категоричен е министър Вълчев.
Предлаганите промени ще влязат поетапно, а измененията в учебните програми и учебните планове няма да доведат до преждевременно отпечатване на учебници. „Всички теми остават, имаме отпадане на понятия в рамките на темите и фокусиране върху възможността за повече упражнения, придобиване на заложените компетентности в учебната програма. Надяваме се целият този комплекс от промени да спомогне за ефективното реализиране на компетентностния подход, който си остава едно от нашите големи предизвикателства“, подчерта министърът.
В Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците основната промяна ще бъде в посока уреждането на възможността от 2022/2023 учебна година да се провежда национално външно оценяване чрез тестове, които да проверяват интергирани компетентности.
Те ще засегнат изпитите в края на IV, VII и X клас. Ще се прилагат интегрирани тестове, които ще включват проверка на знанията по повече от един предмет, но задължително БЕЛ и математика. Преди началото на учебната година министърът на образованието и науката със заповед ще определя учебните предмети, които ще участват интегрирано в националното външно оценяване за съответната година, както и формата на конкретния тест. За всяка от задачите ще се определя и основният учебен предмет, към който ще се отнесе резултатът.
„Българският език и литература и математиката са основните дисциплини, а изпитите по тях мерят базовите умения. В тях в най-голяма степен може да се измери степента на усвояването на компетентостите на учениците. Но те не са достатъчни. Необходимо е да стимулираме учениците да развият по-комплексни знания и умения –
в това число и по природните и обществените науки“, поясни министър Вълчев. И отбеляза, че трудността в мотивирането на учениците за по-задълбочено учене в областта на природните науки се вижда в резултатите от международните изследвания, както и от малкия брой зрелостници, които полагат матура по природни науки. „Най-вероятно ще предложим двата изпита – съответно български език и литература да се съчетае с обществените науки, а математиката – с природните“, уточни министърът. По думите му така ще се даде възможност за акцент върху практическото приложение на наученото и за прилагане в по-голяма степен на казуси, които изискват комбинация от знания и умения, придобити по различните предмети.
„Целта е да се видят свързващите умения, които са придобили учениците, а не просто наизустяването на материала.
И форматът на изпита трябва да бъде такъв, че да се проверяват придобитите умения“, коментира и зам.-министър Таня Михайлова.
Екипът на МОН ще предложи и промени в Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование. „Тук се опитваме да направим концептуална промяна в целодневната организация на учебния ден, или с други думи – да направим преход от занималня към подкрепа на личностното развитие.
Да направим обучението по-индивидуализирано, да интегрираме и дейностите за преодоляване на образователни затруднения в рамките на целодневната организация“, заяви просветният министър.
Предвижда се децата да получават интегрирана индивидуална подкрепа от различни учители, които да влизат в групите от целодневната организация, както и възможности за прегрупиране. „Това започнахме да го правим по проекта „Подкрепа за успех“, а преди това по проекта „Твоят час“, за да интегрираме дейностите по интереси в рамките на целодневната организация“, припомни министър Вълчев.
Ще се постави и акцент върху придобиването на компетентности и по-гъвкави условия за редуване на дейностите в целодневната организация – например различни блокове от часове в нейните рамки, които ще бъдат решени за съответната група преди началото на учебната година. Ще отпадне и необходимостта от разработването на училищна програма за целодневната организация, което ще намали административната тежест. Падат и съществуващите нормативни ограничения, свързани с дневния брой часове за всяка дейност и със строго диференциране на условията.
В Наредба 5 за общообразователната подготовка и Наредба 7 за профилираната подготовка се предлагат промени, които да ги синхронизират с измененията в Наредба 4.
И още една важна новост – предлага се по-висок праг за тройка на матурите – необходимият минимум е постигане най-малко на 30% от максималните 100 точки за конкретния изпит. „Да, това е завишаване на изискванията, но смятаме, че в момента прагът е занижен. По приравнена скала от 2 до 6 в момента 23 точки отговарят на оценка 2,67“, коментира министър Вълчев.
Промени ще бъдат предложени и в Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „Учител“. Министърът на образованието и науката обяви, че стандартите за това са разработени съвместно с висшите училища и ще бъдат задължителни за тях.
„В новите стандарти залагаме в много по-голям процент на новите политики, свързани с компетентностен подход, мултикултурно образование, приобщаващо образование, дигитални технологии и т.н. Факт е, че в момента много от учебните планове – не само в педагогическите професионални направления, са заложници на това някой да има норма до пенсия. А не на това какво трябва да учат студентите с оглед бъдещото развитие на съответния сектор или система“, отбеляза той.

Your Image Description

Свързани статии:

Първолаци учат български с ромски приказки МОН свиква национална среща за директорските конкурси Детето от Крушовица получава допълнителна психологическа и педагогическа подкрепа Зелени победители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share5Tweet
Previous article

Колкото повече, толкова повече

Next article

ЕК одобри над 20 млн. евро за здравния сектор у нас

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕК одобри над 20 млн. евро за здравния сектор у нас

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нов план за цифрово образование

Успехът идва при готовите за него

Успехът идва при готовите за него

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"