"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Успехът идва при готовите за него

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-07-2020
in Брой 27, 2020
A A

Развитие на интердисциплинарни учебни планове и на хибридни специалности, комбиниращи дисциплини от две и повече научни и професионални направления, които се осъществяват от две и повече висши училища – това предвижда Стратегията за развитие на висшето образование с хоризонт 2030 г. В момента документът е публикуван за обсъждане, но четири български висши училища вече подписаха меморандум за партньорство. Те са от различни научни направления – трите медицински университета във Варна, Плевен и Пловдив, а партньор им е Висшето училище по телекомуникации и пощи в София. Идеята за тази колаборация е на не повече от месец, а с подписите си ректорите поставиха началото на нещо ново за системата на българското висше образование – подготовката на инженерни кадри за медицината и лекари, които да използват постиженията на телекомуникациите, за да лекуват и държат под постоянно наблюдение пациентите си, особено тези в риск и живеещи в трудно достъпни райони.
По думите на проф. Миглена Темелкова – ректор на ВУТП, домакин на срещата и инициатор на идеята, става дума за иженерно-медицински клъстер за уникални специалности, в които ще се подготвят конкурентоспособни кадри за световния пазар.
За какви специалности става дума. С МУ – Пловдив, ще се подготвят специалисти в областта на софтуерното програмиране в медицината. С МУ – Варна, това е „Компютърно администриране на медицинска техника и апаратура“. С флагмана на инвазивната хирургия у нас – Медицинския в Плевен, ще се подготвят лични лекари, които да са на „ти“ с телемедицината.
Изключителна подкрепа висшите училища получават от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. Той искрено поздрави академичните общности и лично ректорите, че пристъпват към осъществяването на една негова отколешна идея за съвместно хибридно партньорство и създаване на междууниверситетски мрежи. „Вие показвате как трябва да се случват нещата в сътрудничество и взаимодействие. Това е бъдещето! Ако погледнем историята на човечеството, общностите са се развивали и оцелявали, когато са си взаимодействали. Мрежите са тези, на които ще разчитаме в системата на висшето образование както в страната, така и в световен мащаб. Всяко едно висше училище няма да бъде достатъчно голямо, за да има преподаватели във всички профили, да поддържа интердисциплинарни специалности. Начинът да се случва това, е да бъдете свързани, да обедините капацитета си. Днес казвате „Ние не сме самодостатъчни, ние искаме да работим заедно, защото знаем, че времето, което предстои, времето, за което подготвяме днешните студенти, изисква много по-комплексни умения“, категоричен бе министър Вълчев.
„Създаването на обща програма с участието на експерти от двете висши училища ще ни помогне да затвърдим позицията на съвременните технологии и тяхното обслужване и прилагане в медицината“, коментира ректорът на МУ – Пловдив, проф. д-р Мариана Мурджева.
„В пълна готовност сме да придвижим идеята още по-далече, да бъдем приятели в този общ път и да вървим рамо до рамо към общата цел, която сме си поставили“, сподели пълномощникът на ректора на МУ – Варна, проф. Тодорка Костадинова.
„Нашият медицински университет е най-малкият и като капацитет, и като академичен съвет, както и ВУТП. Но „малките“ са много по-адаптивни и много бързо и лесно отговарят на динамично променящата се академична ситуация в света, в Европа и в страната – коментира ректорът на МУ – Плевен, проф. Славчо Томов. – Може би това трябваше да се случи по-рано, но знаете, че образователната система е малко консервативна, и трябваше да се положат много усилия, за да се положи нормативната база, за да стартират всички тези процеси.“
Четирите висши училища имат една академична година, за да подготвят учебните планове, новите специалности, да получат „благословията“ на НАОА и през академичната 2022/2023 г. да приемат първите студенти.
А на въпроса случайно ли този ход съвпада с новите идеи за развитие на българското висше образование с хоризонт 2030 г., проф. Мариана Мурджева отговаря с думите на Луи Пастьор „Успехът идва при този, който е готов за него“. И добавя, че добрите идеи идват само в подготвените умове.

Your Image Description

Свързани статии:

Висшите училища – двигател за регионите Столичните педагози с още 10 дни отпуск Още инвестици в научен потенциал Иновативните проекти под лупа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нов план за цифрово образование

Next article

Висшите училища – двигател за регионите

Next article
В ход е дигиталното обучение

Висшите училища – двигател за регионите

Защо „мекането“ е толкова заразно?

За една диалектна особеност в речта ни

В ход е дигиталното обучение

Столичните педагози с още 10 дни отпуск

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"