"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 32, 2020

Когато знаеш какво правиш

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-08-2020
in Брой 32, 2020
A A
Зам.-министър Карина Ангелиева и ректорът на Алма матер проф. Анастас Герджиков се запознаха
с първите апарати, инсталирани в новия център за компетентност

Проектът, на стойност 23 569 719 лв., предвижда изграждане на Център за компетентност „Интелигентни мехатронни, eко- и енергоспестяващи системи и технологии“ чрез обединените усилия на седем водещи научни организации и университети. Целта е да се повиши нивото на провежданите от тях научни изследвания и успешно да се комерсиализират получаваните резултати в приоритетната за българската икономика област „Мехатроника и чисти технологии.
Научноизследователската програма предвижда повишаване на добавената стойност на продукти при производството на специализирано оборудване, машиностроене и уредостроене, компоненти за производство на автомобили, серво системи, електронни и електромеханични изделия, роботика, химически продукти.
Центърът за компетентост е и място, където науката, бизнесът, държавата и образованието си подават ръка.

Официално във Факултета по химия и фармация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ отвори врати лабораторията „Дисперсни системи и реология в чистите технологии“. Тя е сред 33 лаборатории на комплекса „Наноструктурирани материали и дисперсни системи“. Комплексът е център за компетентност „Интелигентни мехатронни, еко- и енергоспестяващи системи и технологии“, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
За ролята на подобен изследователски комплекс говори фактът, че още преди „прерязването на лентата“ учени от Лабораторията правят откритие, което веднага намира място в 4 публикации в издания с висок импакт-фактор. Другата задача на Лабораторията също се изпълнява успешно – да бъде инкубатор за подготовката на млади изследователи – в екипа на „Дисперсни системи и реология в чистите технологии“ по проекта са назначени д-р Лидия Димитрова и д-р Михаил Георгиев. И това е само началото.
„Проектът позволи да продължим с подобряването на средата за научни изследвания, а това е привлекателно за младите поколения учени“, коментира деканът на Факултета чл.-кор. Тони Спасов. И припомня, че центровете за компетентност, част от какъвто е новата лаборатория, са и инструмент за задържане на младите учени, предоставяйки им модерна инфраструктура за научни изследвания.
„Благодарение на проекта разполагаме с апаратура на европейско ниво за нашите изследвания“, коментира акад. Райчо Райчевски.
„Без модерна инфраструктура не можем да бъдем част от общоевропейското изследователско пространство“, посочи заместник-министър Карина Ангелиева. Изграждащите се центрове за компетентност със средства по Оперативната програма работят в тази насока. И нещо повече, когато говорим за свързаност на университетите и изследователските институти, това трябва да става в области, в които българската наука има традиции и се е доказала – например здраве, нови техенологии, околна среда. Центровете за компетентност са и онези инкубатори за създаване на необходимата ни изследователска критична маса.
Лабораторията „Дисперсни системи и реология в чистите технологии“ използва ремонтирано помещение от 46 м2, за което по проекта са извършени строителни монтажни работи на стойност 39 110,15 лв. с ДДС. За нуждите на изследователите е доставена нова апаратура – лазерна дифракционна система за определяне размера на микронни частици в дисперсии и система за определяне на контактни ъгли, повърхностна енергия и омокряне на микронни капки върху твърди повърхности, вкл. наклонени и при различни температури. Предстои доставка на оптична приставка (микроскопски модул) за реометър и елипсометър с БАМ за определяне и визуализация на обекти с малки латерални размери.
Проектът за изграждането на Център за компетентност „Интелигентни мехатронни, еко- и енергоспестяващи системи и технологии“ се изпълнява за срок от 30 март 2018 г. до 30 ноември 2023 г. Безвъзмездната финансова помощ е в размер на
23 569 719 лв., от които 20 034 261 лв. са европейско и 3 535 457 лв. – национално съфинансиране. Основната цел е изграждане на устойчиво функциониращ национален център за компетентност, в който трите страни на „триъгълника на знанието“ – образование, научни изследвания и бизнес, се намират в ефективно и динамично взаимодействие, основаващо се на споделени стратегии, силни и конкретни ангажименти и съвместни научни проекти и партньорства. Партньори са Техническият университет в Габрово, откъдето е и координаторът на проекта проф. Райчо Иларионов, техническите университети в София и Варна, Софийският университет „Св. Климент Охридски“, институтите на БАН по роботика и по електроника и Централната лаборатория по приложна физика на БАН (Пловдив). В рамките на проекта в Габровския технически университет се изгражда изследователски кампус от свързани малки лаборатории. „Идеята е те да укрепят връзките ни с бизнеса и производството“, коментира проф. Иларионов. И си пожела Центърът за компетентност да породи и нови форми за реализиране на научните идеи. А те са в рамките на широк спектър на приложение в индустрията и новите материали, уточнява ръководителят на проекта проф. Красимир Данов.
Ректорът на Алма матер проф. Анастас Герджиков е категоричен за ползата от центровете по компетентност – ако се свържат, тази синергия ще се насочи към успешни приложни изследвания.

Your Image Description

Свързани статии:

Роувърът получава името си „Постоянство“ след конкурс за есе, в който се включват над 28 000 ученици. За победител е избрано предложението на вече осмокласника Александър Матър от началното училище „Лейк Брадок“ в Бърк, Вирджиния. Според него това име е символ на това, че човечеството никога няма да се откаже и упорито ще продължава напредДестинация Марс Красота на 1,35 милиарда километра от нас Китайски апарат щe търси отговори „Надежда“ на път към четвъртата планета

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Красота на 1,35 милиарда километра от нас

Next article

Китайски апарат щe търси отговори

Next article
Китайски апарат  щe търси отговори

Китайски апарат щe търси отговори

„Надежда“ на път към четвъртата планета

„Надежда“ на път към четвъртата планета

Всичко е възможно, стига да поискаш

Всичко е възможно, стига да поискаш

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"