"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 34, 2020

Тийноваторите – новата сила

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-08-2020
in Брой 34, 2020
A A
С помощта на ментори от предприемаческия свят младежи превръщат своите идеи в подробни бизнес планове с потенциал да предизвикат инвеститорски интерес

Платформа за частни уроци, доставки на здравословна храна по училищата, самоучител по роботика, софтуер за разпознаване на употребили алкохол шофьори, проект за насърчаване на офлайн общуването сред тийнейджърите. Това са някои от идеите, по които работят ученици от мрежата на „Тийноватор“ през последната учебна година. С помощта на ментори от предприемаческия свят за девет месеца младежите превърнаха своите идеи в подробни бизнес планове с потенциал да предизвикат инвеститорски интерес. Дванадесет проекта са представени на финалния кръг на състезанието, като някои от отборите показаха и завършени прототипи. Например спечелилият първа награда
самоучител по роботика
EduBots дори вече може да бъде поръчан онлайн.Това се съобщава на страницата на фондация „Америка за България“.
Идеите и техният прогрес несъмнено са впечатляващи, но създаването на действащ бизнес не е главната цел на „Тийноватор“ – мрежа от предприемачески клубове, която през учебната 2019/2020 година достигна до над 250 младежи от 17 училища в три града. „Тийноватор“ се стреми да развие творческото мислене на младите и да им помогне да развият умения, необходими за създаване на собствен бизнес, когато са готови за това. По-важната цел на пред-
приемаческата програма е да им покаже, че те сами могат да си проправят път в живота, включително като си създадат поминък, независимо къде се намират.
„Не очаквам да станат предприемачи, а да придобият нови знания и увереност, че могат“, казва Калин Георгиев – ментор на предприемаческия клуб в Природо-математическата гимназия във Враца. Георгиев живее и работи в чужбина 20 години, но преди три години се връща в родния си град и оттогава подкрепя различни проекти за развитието на местната общност.
Едно от предимствата на Програмата според Георгиев е, че променя схващането – особено устойчиво в малкия град, че успехът зависи от някой друг. От своя опит Георгиев се е убедил, че успехът се крепи на личната инициатива, а предприемачеството е само едно нейно изражение.
„Не е важно как ще продължи да се развива даден проект, а уменията, които младежите натрупват през Програмата – казва Светлана Савова, ръководител на „Тийноватор“ за фондация „Прознание“. – За успешна реализация в XXI век са необходими нови умения и младото поколение трябва да е подготвено за това. Целта на „Тийноватор“ е да научи гимназистите как да печелят от това, което обичат да правят.“
Може би затова предприемачеството е все по-популярна извънкласна дейност в училища в цял свят. Тази тенденция обяснява и появата на международни мрежи като Ustvarjalnik – част от която и „Тийноватор“, с повече от 200 стартъп клуба в училища в Словения, Полша, Унгария, САЩ, Мексико, а през последните две години и в България.
След пилотното издание на „Тийноватор“ в четири софийски училища през учебната 2018/2019 година миналата година младежки предприемачески клубове са основани в 17 училища в София, Варна и Враца. Като част от усилията си да насърчи устойчиво развитие в Северозападна България, фондация „Америка за България“ подкрепя сформирането на „Тийноватор“ клубове във Враца.
Важна част от преживяването „Тийноватор“ са менторите – млади професионалисти с поне един успешен бизнес зад гърба си. В ежеседмични срещи през учебната година менторите предизвикват младежите да анализират и обсъждат реални казуси от бизнеса и да изпълняват практически задачи, подхождайки творчески. Менторите им помагат да развият
собствени бизнес идеи, които учениците презентират пред жури от предприемачи и инвеститори в два кръга – през стартъп уикенда на „Тийноватор“ през януари и на финален кръг през май/юни.
Някои от проектите напредват, а екипите им се разрастват и сплотяват, докато други се разпадат между кръговете. „Това отразява какво се случва на пазара на труда в реалния живот“, коментира Светлана Савова.
„Идеята е, че в живота ще се сблъскаш с държавната администрация и вратите ще се затварят, а трябва да намериш начин да постигнеш това, което искаш“, казва Георгиев. За да предаде опит, близък до реалния, той дава задача на младежите да се снимат с кмета на града и с началника на местната служба за пожарна безопасност. Усилията на някои от тях се увенчават с успех.
Бориана Статкова също е ментор от Враца и един от придружителите на врачанската група на „Тийноватор стартъп уикенд“. „Ползата от участието им в инициативата е да успеят да пречупят притеснението си от говорене пред публика, пред инвеститори, умението систематизирано да представят бизнес плана си в рамките на две минути“, казва тя.
„Подходът дава резултати. Два от петте проекта от Враца са отличени с награди на „Тийноватор стартъп уикенд“ – за най-устойчив бизнес проект и за най-добра презентация. И въпреки че само два местни проекта стигат до финала през юни, „Тийноватор“ събуди децата“, категоричен е Георгиев.
Вдъхновен от своя ментор Ивайло Йорданов – възпитаник на „Тийноватор“, работи по създаването на собствена агенция за дигитален маркетинг, а негов съученик
започва да пише книга със съвети за преодоляване на лични загуби и други трудности в пубертета. Възпитаници на „Тийноватор“ правят кампания за набиране на средства в помощ на засегнатите при пожарите в Австралия през 2019 – 2020 г., а членове на един от клубовете във Враца разработват и представят проект за рециклиране на мобилни телефони на друго предприемаческо състезание. Трета група се самоорганизира и прави хранителни доставки до домовете на възрастни хора по време на карантината през пролетта. Идеята на програми, които развиват ранното предприемачество, е да научи младите хора не как да изкарват пари, а да бъдат комбинативни и да отстояват каузата, с която са се захванали.

Your Image Description

Свързани статии:

Знам какъв искам да бъда Софиянци превзеха Академията в Свищов Одобриха 6 училища в Русе за STEM кабинети Образователните неравенства се възпроизвеждат

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“

Next article

Знам какъв искам да бъда

Next article
В ход е дигиталното обучение

Знам какъв искам да бъда

Личният пример  е големият урок

Личният пример е големият урок

В ход е дигиталното обучение

Успешен родител – успешно дете

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"