"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 37, 2020

Рекордно класиране за Алма матер

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2020
in Брой 37, 2020
A A

Софийският университет „Климент Охридски“ попада в групата на висшите учебни заведения от 601 – 650 място в класацията QS World University Rankings на най-добрите университети в света за 2021 година. Това е най-доброто представяне на Алма матер в престижната класация, в която присъства от 2014 г. насам. Софийският е в още две глобални академични класации на световни университети – THE World University Rankings и шанхайската Academic Ranking of World Universities (ARWU), но там е извън топ 1000. Най-доброто представяне на българското висше училище в THE е било през 2017 г., когато е бил сред 800-те най-добри, а през миналата година в ARWU е в групата от 901 до 1000.

Софийският университет „Климент Охридски“ се представя отлично при измерване
на академичната репутация и оценката на работодателите

В първата десетка на QS World University Rankings попадат най-много университети от САЩ и Великобритания. Единственото изключение продължава да бъде Швейцарският федерален технологичен институт в Цюрих, който заема 6-о място.
Масачузетският технологичен институт (MIT) – САЩ, оглавява класацията за девети пореден път. Но като цяло, тази година най-впечатляващи са резултатите на азиатски университети – 26 висши училища от региона влизат в топ 100, което е повече от всякога.
QS World University Rankings 2021 публикува рейтинга на най-големите световни университети след проучване на над 5500 университета от 80 локации. През тази година в топ 1000 влизат 47 нови висши училища въз основа на методология, която оценява всяко по шест критерия.

С най-голяма тежест от 40% е академичната репутация,следвана от съотношението между броя преподаватели и студентите (20%), индекса на цитиране (20%), репутацията сред работодателите (10%), дела на чуждестранните студенти (5%) и дела на чуждестранните преподаватели (5%).

Класацията е предназначена за бъдещите студенти, за да могат по-лесно да правят сравнения между водещите университети в света. В рейтинга за 2021 г. оценката за академична репутация е въз основа на академично изследване, което съпоставя експертните мнения на над 100 000 души във висшето образование относно качеството на преподаването и научните изследвания в университетите по света.
Измерването на репутацията сред работодателите се основава на проучване сред почти 50 000 от тях. В анкетите те трябва да посочат университетите, от които си осигуряват най-компетентните, иновативни и ефективни кадри.

Качеството на преподаване обикновено се посочва от студентите като най-важното за тях, когато избират къде да учат. Неговото измерване е трудно, затова QS World University Rankings мери съотношението между преподавателския състав и броя на студентите като най-ефективен показател за качество на преподаване. Показателят залага на това, че по-големият академичен състав, който се пада на един студент, води до намаляване на учебната тежест.
След обучението другата най-важна мисия на университетите е тяхната изследователска дейност. Качеството на проучванията се измерва, като се използва индексът на цитиране. Той показва колко често научните трудове на преподавателите от даден университет се цитират в научни списания и други документи за период от пет години в зависимост от броя на академичния му състав. Тъй като статиите, свързани с природни науки, заемат почти половината от всички цитати на научни изследвания, през 2015 г.
е въведена различна тежест на цитирането, получено за статия в областта на философията и на анатомията и физиологията, за да се изравнят. За настоящата класация са използвани цитати от периода 2014 – 2019 г., получени от базата данни на Elsevier Scopus – най-голямото хранилище за академични издания в света. Преброени са 81 млн. цитата от 13,9 милиона статии, като автоцитатите са изключени.
Университети, способни да привличат студенти и преподаватели от цял свят, имат редица предимства. На първо място, това е доказателство, че притежават сериозно име в академичните среди. Предоставят на студентите и на служителите си интеркултурна и академична среда, която улеснява обмена на най-добрите световни практики. Те  обучават студентите на гъвкави умения – нещо, което все повече се цени от работодателите. Затова и двата критерия – дял на чуждестранните студенти и на чуждестранните преподаватели, имат тежест от по 5%.
Според класацията на QS World University Rankings за 2021 по двата най-важни критерия СУ „Климент Охридски“ се представя отлично – академичната му репутация е оценена с 57,5%, а тази сред работодателите – със 76,2%. Индексът на цитиране на Алма матер е 68,8, а за международна изследователска мрежа – 94,5. Общият брой на студентите в Университета е
18 910, от които чуждестранните са 1409, а преподавателският състав се състои от 2606 души.
В класацията на QS World University Rankings за 2021 влизат още 9 български университета, но те са извън най-добрите 1000. В топ 100  влиза и британският Университет в Шефилд (93-о място), който е представен и в България.

Оксфорд е най-добрият университет в света за пета поредна година според глобалната класация на THE World University Rankings. Освен него в първата десетка попада още един британски университет – този в Кеймбридж, на шеста позиция, останалите са американски. Въпреки това при висшите училища от среден ранг се наблюдава сериозен прогрес на тези от Азия. Китайските университети постигат няколко исторически успеха в най-новата класация и в някои области изпреварват САЩ по отношение на научните изследвания.

Китайският университет „Синхуа“ става първата азиатска институция, която успява да влезе в топ 20 на THE World University Rankings. Голямото разместване става по-надолу в класацията, където
Китай удвоява участието си в топ 100  – от три университета през миналата година на шест през настоящата. В топ 200 Китай присъства със седем висши училища, докато през 2016 г. са били само две.
За същия период САЩ са загубили четири позиции в топ 200 и за първи път рейтингът на цитираност – един от петте критерия, използвани за съставяне на класацията, за китайски и американски университети със средно класиране се сближават. Това означава, че някои китайски университети със среден ранг сега са по-добри от някои средни американски университети. Още повече че средният доход на университетите в Китай от изследвания е по-висок от този в САЩ за първи път през тази година.
Обединеното кралство е в подобна позиция, като само пет университета в топ 20 са подобрили позицията си през миналата година и се забелязват признаци на спад извън първите 200.
Това, изглежда, е част от промяна в баланса на силите в целия регион, като Азия заема общо 16 места в топ 100, което е най-високият резултат, постиган досега.
Академичната класация на световните университети Academic Ranking of World Universities (ARWU) се изготвя от Института по висше образование на Шанхайския университет „Цзяо Тун“. Известна също като Шанхайска класация, тя е сред най-влиятелните и престижните. Провежда се от 2003 г. насам и се актуализира и публикува всяка година.

Повече от 1800 университета се класират от ARWU всяка година, като се публикуват само най-доб-
рите 1000. Шанхайската класация използва шест обективни индикатора, за да класира световните университети, включително броя на възпитаниците и служителите. Отчита се представянето на студентите и техните преподаватели, техните постижения в научната сфера, научни награди, степени, участия, брой научни публикации и брой на техните цитирания в различни научни изследвания и др.
В нея на челно място се нарежда Харвардският университет, следван от Станфорд и Кеймбридж, а Оксфордският пада от седмо на девето място.

Your Image Description

Свързани статии:

Тайните на Туида Националните състезания започват от ноември Най-дълго учат в Дания и Италия Новото лице на климата*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Европейските училища започнаха учебната година присъствено

Next article

Клъстер по маркетинг и предприемачество

Next article
Клъстер по маркетинг и предприемачество

Клъстер по маркетинг и предприемачество

В ход е дигиталното обучение

Сертифицираните средства по ОПНОИР гонят 500 млн. лв.

В ход е дигиталното обучение

Цифрово обучение за медиците в Плевен

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"