"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 41, 2020

Нобелова седмица

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-10-2020
in Брой 41, 2020
A A
Харви Олтър, Майкъл Хоутън и Чарлс М. Райз

Откритие, спасило милиони животи

Откриването на вируса на хепатит С донася Нобеловата награда за физиология и медицина за 2020 г. на американските учени Харви Олтър (1935) и Чарлз Райз (1952) и на британеца Майкъл Хоутън (1949). С обявяването на тази награда започна традиционната Седмица на Нобеловите отличия.
Тримата изследователи имат решаващ принос в борбата срещу предавания по кръвен път хепатит, който води до цироза и карцином на черния дроб и е глобален здравен проблем от мащаба на инфекцията с HIV и туберкулозата. Според Световната здравна организация повече от 70 млн. души годишно се заразяват с хепатит С, а смъртните случаи са около 400 000 годишно.

 

Еманюел Шарпантие
и Дженифър Даудна

Нобел за създателките на „генетичната ножица“

Разработването на метод за редактиране на генома донася на французойката Еманюел Шарпантие (1968) от „Макс Планк“ института за изследване на патогените и на американката Дженифър А. Даудна (1964) от Университета на Калифорния, Бъркли, САЩ, тазгодишната Нобелова награда за химия.
Двете откриват един от най-прецизните инструменти в генетичните технологии – генетичната ножица CRISPR/Cas9. Френската изследователка открива молекулата tracrRNA, която се използва от някои бактерии за защита чрез разделяне на заразна ДНК.
А заедно с Даудна преди 8 години пресъздават този процес. Технологията позволява променянето на ДНК на животни, растения и микроорганизми с изключително висока точност.

 

 

Роджър Пенроуз, Райнхард Генцел и Андреа Гез

Награда за най-тъмната тайна на Вселената

Трима учени получават тазгодишната Нобелова награда за физика за своите открития относно един от най-екзотичните феномени на Вселената – черната дупка. Проф. Роджър Пенроуз (1931) от британския „Оксфорд“ взима половината от наградата за „за откритието, че формирането на черна дупка е категорично следствие на Общата теория на относителността“. Райнхард Генцел (1952) – директор в германския „Макс Планк“ институт за извънземна физика и професор в „Бъркли“, САЩ, и проф. Андреа Гез (1965) от Университета на Калифорния в Лос Анджелис поделят другата половина за „откриването на супермасивния обект в центъра на нашата галактика“.

Your Image Description

Свързани статии:

Свободата е право на избор Да влезеш в спор с Бор, Шрьодингер и Айнщайн Момичета от Сливен с три пълни шестици на матурите Да избереш България

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Проф. д-р Лучия Антонова, директор на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН: Старите думи и историята на българския език са златното ни съкровище, сравнимо с Панагюрското

Next article

Предпазни мерки в класната стая

Next article
Предпазни мерки  в класната стая

Предпазни мерки в класната стая

Празнично за празника

Празнично за празника

Да отстояваш детското бъдеще

Да отстояваш детското бъдеще

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"