"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2021 Брой 1, 2021

Бягай като от чума, за да не влезеш в устата на вълка

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-01-2021
in Брой 1, 2021
A A

Калина Мичева-Пейчева*

Фразеологизмите са словосъчетания с постоянен състав и уникално значение, което не произхожда пряко от значението на съставящите ги думи. Фразеологизмите в българския език са както домашни, така и заети. Част от тях, използвани и до днес, са открити още в старобългарските ръкописи: от плът и кръв – плъть« и кръвь«; солта на земята – соль земли; хляб насущний – хлэбъ нас©щьныи и др.
Някои от заетите фразеологизми преминават в българския език точно както са в оригинал, най-често от латински: nota bene (NB) ‘запомни добре’; post scriptum (PS) ‘послеслов’; alma mater ‘майка кърмилница’ и др. Фразеологизмите, заети чрез калкиране, са преведени буквално от езика източник, например: жълта преса (англ. yellow press); чичо Сам (англ. uncle Sam).
При съпоставка между български и руски език се откриват много съответствия, например: беден как церковная мышь / беден като църковна мишка – ‘много беден’; бежать как от чумы / бяга като от чума – ‘бяга много бързо’; вертеться на языке / на върха на езика ми е – ‘ей сега ще го кажа’. Някои фразеологизми фигурират в няколко езика в идентичен вид: domandare la mano di donna / просить он правой руки / иска ù ръката – ‘предлага ѝ брак’; faire l’amour / занимаемся любовью / правя любов – ‘имам полово сношение’. Един и същи лексикален състав и значение се откриват и при съпоставка между български и френски фразеологизми: santé de cheval / здрав съм като кон – ‘много издръжлив’;
se jeter dans la gueule du loup / влизам в устата на вълка – ‘излагам се на голяма опасност’. Но съществуват и редица фразеологизми, разбираеми само в културния и националния контекст, в който възникват.

*Доц. д-р Калина Мичева-Пейчева работи в Секцията за етнолингвистика в Института за български език – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

За поганите работи, погания език и всички поганци Див или свободен? За правото и закона Невинаги не се пише винаги слято

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Визи за бъдещите студенти в Англия

Next article

Малчуганите масово се връщат в клас

Next article
В ход е дигиталното обучение

Малчуганите масово се връщат в клас

Красимир Вълчев,  министър на образованието и науката: Участието ни в „Хоризонт Европа“ трябва да стане национална цел

Близо 35 000 педагози искат ваксина

Отново на олимпийския връх

Отново на олимпийския връх

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"