"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 20, 2021

Между Херкулес и Хитър Петър

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-05-2021
in Брой 20, 2021
A A
Вече втора година Радослав Илиев преподава „Антична култура“ на учениците в V клас

Радослав Илиев е на 26 години, но от 2019-а е учител, а вече и зам.-директор на училището, чийто възпитаник е – Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“ в София. Продължава образованието си в Болоня, където става бакалавър по архитектурна реставрация, след което му се отваря възможност да работи за ЮНЕСКО в Париж. През това време завършва магистратурата си по история и културно наследство в Сорбоната. Докато учи и работи във френската столица, Радослав се връща веднъж месечно в България и води курсове за ученици от НГДЕК, свързани с археологията и културата.
„Преподавам на V, XI и XII клас, тоест на най-малките и на най-големите ученици, което е много интересно, но и сложно по различен начин – разказва Радослав Илиев. – При по-малките въпросът е свързан не толкова със заниманията, колкото с пренастройката. Вече втора година се занимавам с петокласниците и наблюденията ми са, че те са мислещи хора в малки тела.
При тях проблемът не е толкова в мотивацията, защото са дошли при нас по свое желание, а по-скоро в това как да ги научим да мислят. Водя часа им по „Антична култура“ и разчитам, че колегата по история ги е запознала с всички дати, обяснила им е кога какво се е случвало, а колегата по литература пък е изяснила всичко около митовете и те знаят кой е Зевс и кой е Аполон. Така че с тях си обясняваме защо митовете не са приказки и каква е разликата между тях, също и че митовете създават модели на подражание, а приказките – не. Тоест хубаво е да бъдеш като Херкулес, но не е хубаво да бъдеш като Хитър Петър. При тях се опитваме да поставим обучението на по-аналитично ниво и предизвикателството е смяната на парадигмата.
Докато при по-големите е друго, но е не по-малко интересно. Големите ученици вече са зрели хора. В XI клас се занимаваме с това какво е градът, какво е културното наследство, и изучаваме различни градове от историята и градски пространства, като основна част на социалната тъкан. А в XII клас пък се занимаваме с прехода на мислене през различните епохи – най-общо казано, от Платон до Фуко. И го правим по интердисциплинарен начин, защото тези древни мислители не са били само философи, а и учениците си имат отделен час по философия. Затова например, когато стигнем до века на Просвещението, разглеждаме малко литература и как тя влияе върху музиката, а музиката – върху изкуството, върху архитектурата и социалното развитие на обществото. Големите също са мотивирани, но при тях е много тънка мярката, която трябва да се намери по линия на това доколко и какво можеш да изискваш. Защото много от учениците са вече ориентирани какво искат да правят, и трябва да се постигне ниво, което да бъде съобразено с техните многостранни и вече фиксирани интереси. Някои от тях например вече са решили, че искат да стават хирурзи, и не искат да слушат много за Спиноза, но трябва.“
Като зам.-директор, Радослав се занимава със стратегията за развитие на гимназията, с писането на проекти и сътрудничеството с други училища, които са съществували през годините и сега отново се възобновяват. Докато неговият колега Даниел Иванов, който също е зам.-директор, отговаря за учебно-възпитателната дейност, когато директорът на НГДЕК Мариела Папазова отсъства за по-дълъг период.
Учителският екип на гимназията се състои от 60 души и няколко външни лектори и около 1/3 от него са млади хора на възраст до 35 г.
Горе-долу толкова са и хората над 50 г. – хора като учителя по латински Искра Атанасова, които са като емблеми на училището и работят в него от създаването му през 1977 г.
„Имаме много млади колеги и по български, и по древните езици, и по природните науки, което е много хубаво – обяснява Радослав Илиев. – Те са заредени с енергия да правят и други неща извън преподаването. Така се получава един преход и всички сме обхванати от много сериозна амбиция за развитие, за прилагане на иновативни подходи.
В областта на хуманитарното образование също имаме нов партньор, който се занимава с опазването на културното наследство.
В преподаването на древните езици пък имаме съвременни курсове, които са свързани с проговарянето на тези езици, така че по всички направления работим за модернизирането и се обновяваме непрекъснато.“
По линия на езиците гимназията си сътрудничи с италианското посолство. Отскоро е започнал нов курс за изучаване на езика със съвременни методи.
Как става превръщането на една класическа гимназия в модерна? „По линия на мъртвите езици има една голяма стигма, че те не се говорят, което не е вярно – твърди Радослав. – Едно от първите неща е учениците да проговорят латински например. През последните 5 години осъществяваме сътрудничество с най-голямата академия в Рим за разговорен латински – академия „Вивариум новум“. Когато децата отидат там, те не просто учат спрежения и глаголи, а се занимават с дейности от живота на древния Рим – живеят в такива общности, хранят се с неща оттогава и се връщат оттам проговорили езика.“
Освен това в класната стая изучаването на всеки език – независимо дали е древен, или не, се обвързва със съвременни термини, както и с такива от културата. Затова и предметите по немски, френски, испански, руски, английски или италиански се наричат „Език и култура“. В края на всяка учебна година децата задължително имат курсови работи, в рамките на които превеждат
театрални постановки
или правят дублажи на филми или нещо друго, свързано с културното опознаване на съответния език. През това време те комуникират с Френския институт или с италианското посолство, участват в семинари с говорители, за които изучаваният от тях език е роден. Това ги мотивира не просто да назубрят думите от речника и да превеждат текстове, а да се интегрират в структурата и разбирането на езика през културата.
При самото преподаване винаги могат да се използват някакви технологични средства, като повече аудио-визуални материали, но те не са толкова иновативни сами по себе си. По-скоро иновативни са подходът и методологията, а не технологията. И така учениците започват да разбират съответната култура – италианска, немска или друга.
В Националната гимназия за древни езици и култури учат 380 гимназисти и 200 прогимназисти, които тази година са в V и VI клас. През учебната 2021/2022 ще станат 300 и училището вече ще има пълна колекция от ученици от V до XII клас.
Първият випуск от деца в V клас е приет през 2019-а.
„В началото родителите ни задаваха въпроси дали децата им ще учат старогръцки от 10-годишни – разказва Радослав. – Всъщност разликата в нашия прогимназиален курс, с който аз и няколко други колеги се занимаваме, е програмата, одобрена от МОН, МК и Катедрата по класическа филология на СУ „Св. Климент Охридски“. Нашите ученици учат много повече история и български, отколкото в другите училища, тоест насочеността ни е хуманитарна. Втората разлика е, че се въвеждат два нови предмета. Единият е антична култура, който цели да създаде у децата разбирането за историята – да не я възприемат просто като поредица от събития, битки и политически завоевания, а като разбиране за бита и неговите продукти, както и културното развитие. Тоест, казано най-кратко, в V клас, когато учат древната история на Гърция и Рим по предмета антична култура, те учат как са живели хората тогава, как са мислели, каква е например връзката с древния полис, който е имал две важни неща – агора и акропол.
И че това са същите главни неща, които могат да се видят и в тяхното село – площада и църквата. Тази интердисциплинарност ги кара да започнат да мислят.
Другият допълнителен предмет е латинският, но до VII клас той се изучава на ниво езикознание. Както античната култура върви ръка за ръка с ученето по история, така обучението по латински през тези три години, като основен древен език, върви ръка за ръка с обучението по български. Така децата получават по-задълбочена езикова грамотност. Докато по български изучават какво са морфеми, синтаксис, падеж, през латинския те получават езикова грамотност, която им помага и при изучаването на западен език. „Надяваме се, когато влязат в VIII клас, което ще стане след две години, нашите ученици да имат много по-солидна база, върху която вече по-лесно ще надграждат с изучаването на древните езици. Защото те са трудни – замръзнали са в по-ранна и съответно усложнена форма – обяснява Радослав Илиев. – Това са двете основни оси, по които се движат нашите възпитаници – повече история с културно разбиране и повече езици. От V до VII клас освен латински те имат допълнително по един час повече български и чужд език. Като получат по-солидна хуманитарна и езикова подготовка през тези 3 години, се очаква, че ще могат след това на по-други обороти и с по-голяма успеваемост да преминат не само към изучаването на историята и древните езици, но и да бъдат по-конкурентоспособни в образователен план след завършването на училището.

Your Image Description

Свързани статии:

Природата – наш дом ЕП одобри три програми В прегръдките на Слънцето Същността на живота

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

МУ – Плевен, с нов ректор

Next article

Празник с концерт, изложба и филм

Next article
Празник с концерт, изложба и филм

Празник с концерт, изложба и филм

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Университетите са „квадратът на знанието“

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

ЕП одобри три програми

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"