"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 20, 2021

Сребро и бронз за България от Сегед

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-05-2021
in Брой 20, 2021
A A

И двата български отбора завоюваха медали от Европейската олимпиада по природни науки – EOES (European Olympiad of Experimental Science). Домакин на 19-ото издание на ученическата надпревара е Университетът в Сегед, Унгария. В нея участваха 40 отбора от 19 държави, сред които и България.
„Състезанието е отборно и практически насочено. Задачите са предизвикателни, защото съчетават няколко науки – биология, физика и химия. Освен това има възрастово ограничение към участниците – те трябва да са били най-много на 16 години към 31 декември 2020-а – обяснява за в. „Аз-буки“ координаторът на отбора и ментор по физика гл.ас. д-р Христина Андреева от Физическия факултет на СУ „Климент Охридски“. – Страната ни е представена от два отбора по трима души и с гордост можем да похвалим учениците, че са се справили блестящо. Отбор А завоюва сребърен медал, а отбор Б – бронзов.“
Среброто за отбор А донесоха състезателите Крум Александров от МГ „Гео Милев“ в Плевен – по физика, Петър Жотев от СМГ – по биология, и Красимир Масларов от НПМГ – по химия. Другият ни отбор, който спечели бронзовите отличия, се състои от физика Мартин Лозанов от Американския колеж в София, биолога Яна Атанасова от НПМГ и химика Петър Панайотов от СМГ. Петър Жотев и Красимир Масларов участваха в олимпиадата и през 2019 г., когато тя се проведе в Португалия.
И тогава пак бяха носители на сребърни медали.
„Олимпиадата се проведе от 10 до 14 май, но заради епидемията вместо всички да сме в Унгария, всеки от отборите се състезаваше от собствената си страна. Нашите участници решаваха практическите задачи в лаборатория в Химическия факултет, която ползваме и за подготовка на олимпийците – казва д-р Андреева. – Нашите състезатели работиха заедно, мериха, смесваха, разделяха и т.н., след което попълваха получените отговори, които изпратихме на организаторите, както и снимки на отборите, докато работят.
Всичките ни участници са много силни. Победители са в различни национални състезания по физика, химия и биология. Двама от тях даже се класираха в две области: Крум Александров – по физика и химия, а Петър Жотев пък оглави състезанията по химия и по биология, така че се наложи да вземем допълнителни хора. Справиха се забележително. Тази година всичките ни състезатели бяха в X клас с изключение на Красимир Масларов, който е в XII клас, но също е на 16 г. Талантливият младеж на два пъти е взимал две години за една.“
Ментор на българските отбори по биология е гл.ас. д-р Калина Пачеджиева (СУ – Биологически факултет), а по химия – Владимир Цветков
(СУ – Факултет по химия и фармация).
Европейската олимпиада EOES стартира през 2003 г. с няколко държави, като България участва от 2007 г., когато става член на ЕС. Надпреварата се провежда на две части за два дни от по 4 часа. Всяка задача е практическа и включва елементи от биологията, химията и физиката. Те са направени така, че да свържат различните науки и да насърчат търсенето и откриването на интересни решения.
Тази година практическите задачи на отборите бяха свързани със страната домакин – Унгария. Тъй като районът около Сегед е един от най-големите производители на акациев мед, първата задача за участниците бе свързана с неговите свойства, качества и приложимост.
През втория ден практическата задача беше свързана с р. Тиса. Наричат я „Русата река“. Състезателите трябваше да разгледат ефекта от сушата върху растенията, чието разбиране би могло да помогне на изследователите да отглеждат нови по-устойчиви на суша растителни видове и да открият източниците на замърсяване с нитритни йони.

Your Image Description

Свързани статии:

С преклонение пред откривателя 11 246 деца от неделни училища за първи път на тест по роден език Българските следи по света Всички се връщат в аудиториите и в класните стаи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

С преклонение пред откривателя

Next article

11 246 деца от неделни училища за първи път на тест по роден език

Next article
11 246 деца от неделни училища  за първи път на тест по роден език

11 246 деца от неделни училища за първи път на тест по роден език

В ход е дигиталното обучение

Българските следи по света

В ход е дигиталното обучение

Всички се връщат в аудиториите и в класните стаи

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"