"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 22, 2021

Тийнейджърите в нета всеки ден

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-06-2021
in Брой 22, 2021
A A

УНИЦЕФ България започва кампанията „Ново поколение с критично мислене“, която цели да помогне на тийнейджърите да развият умения за дигитална грамотност и критично мислене, които ще им бъдат необходими във всеки аспект на живота в XXI век. Кампанията е нужна, защото у нас 77% от децата и младежите влизат всеки ден в социалните мрежи. Само 57% от българските тийнейджъри между 16 и 19 г. оценяват дигиталните си умения като основни или по-високи, което е много под средното за ЕС от 82%, показва проучване на „Евростат“ от 2019 г.

Скоро идеята на русенския ученик Кристиян Юлзари и неговия екип да създадат сайт, който да учи младите хора как да разпознават фалшивите новини, ще бъде факт. Той ще стане част
от платформата на УНИЦЕФ за дигитална грамотност

Съвременната просвета е не само писменост, граматика и литература, тя е немислима без грамотност в онлайн пространството. Пандемията от COVID-19 ни принуди да прекарваме все повече време онлайн. За подрастващите промяната беше по-естествена, тъй като са родени в дигиталната ера. Виртуалното пространство им предоставя изключителни възможности, но крие и опасности, за които те често не са подготвени.
Проучвания очертават сериозни рискове в дигиталната среда и показват, че е от съществено значение тийнейджърите да развият критично мислене и да усвоят конкретни умения, за да се предпазят от кибератаки, тормоз, както и да разпознават фалшивите новини. Подрастващите често се сблъскват с тези проблеми, разпознават ги и са готови да предложат решения за справяне с тях. Повече от
1 на 7 деца под 18 години в България съобщават, че са били подложени на насилие онлайн, особено в социалните мрежи, сочи национално проучване, проведено по поръчка на УНИЦЕФ от международната изследователска компания Coram International с подкрепата на ЕСТАТ.
5 от 10 млади хора (47% от всички) казват, че нещата, които четат и виждат в интернет, като реч на омразата, дезинформация, тормоз, кибератаки, ги притесняват и разстройват, а 1 на 10 казва, че е преживял обидно отношение онлайн през изминалата година, показва „Изследване на субективната оценка и реакциите на
тийнейджърите в ситуация на извънредното положение“, проведено от УНИЦЕФ
България.
Дигиталната грамотност е набор от умения, знания, нагласи и ценности, които дават възможност на децата и младите хора уверено и автономно да играят, да учат, да общуват, да участват в граждански инициативи, като са в безопасност и овластени по начин, подходящ за тяхната възраст, култура и среда.
„Кампанията на УНИЦЕФ има за цел да помогне на подрастващите да сърфират безопасно в интернет, като се предпазват от кибератаки, онлайн тормоз, разпознават фалшивите новини и същевременно създават собствено съдържание, без да застрашават сигурността си. Освен това ще насърчи децата и младежите да развият критичното си мислене, както и да могат да използват и разбират технологиите, да търсят и управляват информация, да придобият увереност и способност да изразяват мнението си“, казва Саня Саранович – зам.-представител на УНИЦЕФ в България.
Предстои в рамките на кампанията УНИЦЕФ да представи възможни решения за справяне с тези предизвикателства. Планира се създаването на иновативна платформа за дигитална грамотност и онлайн безопасност по идея и с участието на младежи.
Един от тези младежи е Кристиян Юлзари – ученик в Английската гимназия в Русе, със задълбочени интереси към журналистиката и как фалшивите новини представят света, в който живеем. Заглавията с фалшиви новини и конспирации за пъклен план срещу цялото човечество заляха социалните мрежи и интернет сайтове в разгара на кризата с COVID-19 и се разпространяваха дори по-бързо и от самия коронавирус. За разлика от много други потребители в интернет 16-годишният Кристиян Юлзари не
подминава дезинформацията със смях или игнориране. Напротив, започва буквално разследване откъде и защо се появява. По време на обучение по медийна грамотност за журналисти, ученици и експерти той получава шанса да „тръгне по следата“ на „новина“, свързана с Бил Гейтс, под ръководството на опитни специалисти.
Месеци след своеобразното разследване Кристиян е избран за участник и в първия виртуален младежки хакатон в България, организиран от УНИЦЕФ и партньори, посветен на дигитални решения в подкрепа на медийната грамотност. Задачата на младежите е да работят в екипи и да идентифицират реалните проблеми на младежите в онлайн средата, за които да предложат реални решения. Проблемите се простират от кибератаки и онлайн насилие, през фалшиви новини и неетично отразяване на инциденти, в които са въвлечени младежи, до липсата на достатъчно умения и пространства онлайн, в които да се дава гласност на идеите, проектите, мечтите и решенията на самите млади хора, особено от по-малките населени места.
Кристиян избира да се занимава с дезинформацията. Заедно с още трима връстници – Юлиан, Бейшан и Анна-Мария, трябва да отговорят на трудния въпрос как може да се намали влиянието на фалшивите новини в България. Те създават концепция за информационен сайт, който да учи младите хора как да разпознават фалшивите новини. Кристиян и останалите от екипа си представят онлайн платформата да бъде интерактивна,
т.е. информацията да бъде представена чрез образователни видеа и игри.
Скоро идеята на Кристиян и връстниците му ще бъде факт. Техният сайт ще бъде част от по-голяма платформа на УНИЦЕФ България, наречена „Компас за дигитална грамотност Cyber Survivor“, насочена към ученици и млади хора и към развиване на критичното им мислене.

Your Image Description

Свързани статии:

Външно оценяване – да, но когато има полза Малките герои, които се учат да спасяват животи Снимка на деца от ДГ „Иглика“Как деца решават конфликти Четвъртокласници с постановка на Христови притчи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Дебют със завладяващ крими роман

Next article

Външно оценяване – да, но когато има полза

Next article
В ход е дигиталното обучение

Външно оценяване – да, но когато има полза

Фабрики за времето

Фабрики за времето

Нов център на науката в Пловдив

Нов център на науката в Пловдив

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"