"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 32, 2021

Професия не се учи пред монитора

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-08-2021
in Брой 32, 2021
A A
Строителен инженер и архитект се става, като пипнеш всичко
с ръцете си
и преосмислиш нещата с главата си

От две години предлагаме по-нови и модерни специалности.“ Така започва разказа си инж. Цветомила Христова – директор на Професионалната гимназия „Димитраки Хаджитошин“ във Враца. Възпитаниците им се обучават в четири профила: „Строителство и архитектура“, „Интериорен дизайн“, „Електрически инсталации“ и „Бутикови облекла“. Разнообразната палитра от изучавани професии е резултат от дългогодишната история на школото. През годините то обединява четири бивши професионални гимназии: по строителство и архитектура, лека промишленост и услуги, химични технологии и текстил и дизайн. „Стремим се да поддържаме насочеността на училищата, чието дело продължаваме“, допълва моята събеседничка. Христова заема поста на директор сравнително отскоро. Когато постъпва на работа в училището, паралелките са едва четири, а на 15 септември ще посрещнат десет паралелки. Очаква през новата учебна година броят им да се увеличи с поне още три и така през септември учениците, които ще прекрачат прага на училището, да бъдат над 180. На първо класиране голяма част от местата в паралелките са се запълнили, като тези в „Интериорен дизайн“ – на 100%.
„Независимо от недостатъците на обучението от разстояние в електронна среда, тази година учениците ни се представиха много добре както на изпита след X клас, така и на ДЗИ в XII клас“, отбелязва директорката. На мнение е, че вторият свободно избираем изпит за зрелостниците в една професионална гимназия задължително трябва да бъде по професия. През изминалата учебна година броят на абитуриентите е бил малък, но за сметка на това не са липсвали младежи, които са положили именно изпит по теория и практика на изучаваната от тях професия. Училището е първото в страната, което осъществява дуална форма на обучение в областта на строителството. Партнират си с няколко фирми в града, а през новата учебна година планират да въведат дуална форма на обучение и специалността „Бутикови облекла“.
„По време на пандемията практическото обучение на учениците се осъществяваше много трудно. От една страна, професия не се учи пред монитора, а от друга – много фирми не допускаха на място нашите ученици, защото искаха да предпазят своите работници от разпространението на вируса“, казва Христова. Разказва, че след завръщането на децата в час започват сами да провеждат практическото обучение. Учениците със собствените си ръце ремонтират класните стаи и коридорите в школото. Производствената практика на десетокласниците продължава и в първите летни дни. Проектът за изпълнението на ремонта е направен от учениците от специалността „Интериорен дизайн“, а строителната дейност – от възпитаниците по „Строителство и архитектура“. „За период от две години и половина сме обновили всички класни стаи“, уточнява директорката. Идеите за цялостната визия са на децата, а материалите са осигурени от бюджета на училището. В самото училище се осъществява и учебната практика на учениците от паралелката „Бутикови облекла“. За тях има шивашки кабинет, оборудван с десет професионални машини.
Материалната база в училището е много добра. През лятото смятат да възстановят наследените от предишния строителен техникум работилници. Решили са до началото на новата учебна година със собствени средства и сили те да бъдат въведени отново в експлоатация.
В професионалната гимназия във Враца се опитват да уплътнят с интересно съдържание както учебната програма, така и извънкласната дейност на своите възпитаници.
В училището предлагат уникалната по рода си група за занимания по интереси „Стъклопис“. В края на миналата учебна година дори правят изложба с творби на децата в читалището на града. А след ремонта изделията им ще бъдат поместени в училището – на място, където всички могат да им се радват. Броят на желаещите за тази група по интереси е много голям. За да удовлетвори интересите и предпочитанията на учениците, ръководството на гимназията предвижда догодина групите по „Стъклопис“ да бъдат две. Ръководител е учителката по география и история Анелия Цветкова.
В училището работят 11 преподаватели. „С нарастването на броя на учениците възниква нуждата от още учители“, допълва Христова. Разказва, че интерес към професията имат и младите педагози. За бившата им възпитаничка инж. Добринка Десподова професионалната гимназия е първото работно място. Вече втора година тя преподава специализираните предмети в „Строителство и архитектура“. Десподова започва работа веднага след завършването на образование. Тази година по Национална програма „Мотивирани учители“ придобива правоспособност и за учител по информационни технологии. Друг млад учител е Лора Илиева. Тя преподава биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда.
И Илиева придобива специалност „Учител по физика“ по НП „Мотивирани учители“. „Младите педагози привличат повече деца в училище. Те намират по-лесно пътя към учениците“, казва директорката. Категорична е, че зад успеха на школото стои балансът между опитни и млади преподаватели.
Цветомила Христова е категорична „Искаме да се развиваме и да растем.“ Много от задачите са постигнати, но има още какво да бъде направено. Разказва, че тайната на успеха е упорита работа, осъвременяване на предлаганите специалности, привличане на млади преподаватели и разнообразяване на извънкласната дейност.
За догодина планират да кандидатстват за иновативно училище на МОН, а нововъведението, което предлагат, е разширена учебна програма по „Стъклопис“. „Имаме и други идеи за иновации, но още е рано да говорим за тях“, загатва моята събеседничка.

Your Image Description

Свързани статии:

Всичко започва от училищния чин Най-важният разговор Страдателният залог не е страшен Снимка ПГ „Добри Желязков“ – СливенДа успееш въпреки трудния старт

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нов образователен център

Next article

Всичко започва от училищния чин

Next article
В ход е дигиталното обучение

Всичко започва от училищния чин

Най-важният разговор

Най-важният разговор

Рецепта за шампиони

Рецепта за шампиони

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"