"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 43, 2021

Сближаване на научните изследвания и иновациите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-10-2021
in Брой 43, 2021
A A
Наличието на иновационен потенциал ще е основно изискване за висшите училища и научноизследователските организации при кандидатстването по проекти
от Плана за възстановяване
и устойчивост
и по оперативните програми

Зина СОКОЛОВА

Кръгла маса на тема „Възможности за сътрудничество между висши училища и малки и средни предприятия с EIT“, посветена на сътрудничеството между Европейския институт за иновации и технологии (EIT) и България, се проведе онлайн. Събитието бе повод да се обърне внимание и на резултатите от сключения през май 2020 г. Меморандум за разбирателство между Министерството на образованието и науката и Европейския институт за иновации и технологии. Чрез новостите в програмите бяха очертани следващите стъпки за съвместни действия и предизвикателствата, на които те ще дадат отговори.
„През последната година български стартъпи са привлекли повече инвестиции в сравнение с предходни години. На основата на техния успех днешното предизвикателство е изграждане на иновационна екосистема, в която тези стартъпи работят пряко с университетите, за да бъде ускорен трансферът на знания от науката към индустрията и се осигури взаимодействие с регионите и финансовите инструменти на тяхно разположение. Бюджетът, мрежата от контакти и програмите на EIT ще подпомогнат този процес“, заяви при откриването на форума българският еврокомисар Мария Габриел. Тя наблегна на трите новости на Европейския институт за иновации и технологии. На първо място, EIT ще подобри предприемаческия и иновационния капацитет на университетите чрез пилотната инициатива за висшите учебни заведения с бюджет от 90 милиона евро. Комисар Габриел открои успешното участие на редица български университети в тази инициатива. След това тя обърна внимание и на Регионалната иновационна схема, която е с удвоен бюджет за периода 2021 – 2027 година,  благодарение на усилията ѝ по време на преговорите по правната рамка на EIT. Накрая Мария Габриел привлече вниманието към потенциала на България, участвайки по-активно в общностите за знания и иновации на EIT.
„На 26 ноември ще бъде обявена нова общност за знания и иновации в областта на секторите на културата и творчеството. България има потенциал да бъде сред най-активните участници в нейното развитие. Изграждането на силна иновационна екосистема означава достъп до ресурси, инвестиции и партньорства. Такава е и целта на работата ни по отношение на успешното съчетаване на инвестициите между програмите на ЕС „Хоризонт  Европа“, „Еразъм+“ и „Творческа Европа“ с фондовете на кохезионната политика и Механизма за възстановяване и устойчивост“, заключи българският еврокомисар.
Наличието на иновационен потенциал и създаването на иновативни продукти ще са условия висшите училища и научноизследователските организации да получават национално и европейско финансиране в следващите години. Усилията на Министерството на образованието и науката са насочени към сближаване на научните изследвания и иновациите. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Николай Денков се обърна към участниците в кръглата маса. Той подчерта, че наличието на иновационен потенциал ще е основно изискване за висшите училища и научноизследователските организации при кандидатстването по проекти от Плана за възстановяване и устойчивост и по оперативните програми. „В Плана има част за изследователските университети и за реформите в БАН. В програмите си за развитие те трябва да опишат плановете си за създаване на иновации. Центровете за върхови постижения и центровете за компетентност също ще получават средства само ако имат такива планове“, посочи министърът на образованието и науката.
Министър Денков обяви, че се работи по надграждане на Закона за насърчаване на научните изследвания, за да бъдат обвързани научните разработки и иновациите. С новия закон ще се отворят възможности за повече публично-частни партньорства и ще се регулира финансирането на изследванията и създаването на модерни технологии и продукти с публични държавни средства. Същата философия ще залегне и в националните програми за наука, които в момента са насочени предимно към научните изследвания. „В бъдеще те трябва да бъдат ръка за ръка с иновациите и комерсиализацията на резултатите от разработките“, добави проф. Денков.
В работата на кръглата маса взе участие и министърът на икономиката Даниела Везиева.
Директорът на Европейския институт за иновации и технологии (ЕIT) Мартин Керн накратко представи основните дейности на Института. Според него в България има условия изследователската работа да води до иновации. От решаващо значение за това е да се създаде иновационна екосистема. Тя ще позволи да се търсят решения на обществените предизвикателства. Основните сфери в работата на Института са образование, насърчаване на бизнес начинания и подкрепа на изследователската дейност с акцент върху иновациите.
Директори на иновационни структури и изследователски центрове от Европа представиха предизвикателствата и резултатите от инвестирането в иновации, наука и образование, отговарящо на съвременните потребности на пазара на труда в условията на глобализация и дигитална трансформация на обществата. Експерти от EIT в различни области посочиха основните акценти в своята работа. В сферата на храненето например целта е да се осигури здравословна и достъпа храна за всеки. Сред големите предизвикателства тук са, от една страна, хората, които нямат достатъчно храна и гладуват, и от друга – огромните количества храна, която се изхвърля. В областта на здравеопазването се работи усилено върху намаляване времето за внедряване на научните резултати. Красноречиви резултати бяха цитирани и в областта на градската мобилност. В Европа 23% от вредните емисии се дължат на транспорта, 50% от обществените пространства са заети от пътища, а 67% от инцидентите в градовете също са свързани с транспорта.
По време на събитието бяха представени възможности за участие на представители на българската изследователска и иновационна екосистема в различните общности на знания и иновации на EIT.
Централна тема в дискусията бе и модернизацията на висшето образование.
Изпълнителният директор на ИА „Програма за образование“ Иван Попов запозна участниците с процедурата „Модернизация на висшите училища“, в която е интегрирана визията на Стратегията за развитие на висшето образование в Република България 2021 – 2030 г. за реформи в областта на висшето образование. Той посочи, че процедурата е насочена към няколко много важни аспекти, като сътрудничеството между различните университети в България, тяхната интернационализация и партньорство с европейските университети, както и интердисциплинарни програми и дигитализация. Процедурата използва иновативна методология за техническа и финансова оценка, при която 75% от оценката се основава на обективни критерии, базирани на математически модели, отчитащи резултатна ориентираност, ефективност и ефикасност на проектните предложения.
Иван Попов посочи, че новата Програма „Образование“ поставя фокус върху обвързване на висшето образование с потребностите на пазара на труда, въвеждане на дуална система на обучение, развитие на предприемачески умения, дигитални програми и съвместни програми между висшите училища. За целта са предвидени 264 млн. евро от ЕСФ и национално съфинансиране.
В рамките на събитието заместник-ректорът на Софийския университет проф. Елица Стефанова представи проект, финансиран по процедура „Модернизация на висшите училища“. Той е насочен към модернизация на партньорските връзки на Университета чрез дигитализация на академичните екосистеми. Целта е да се подобри работата по съвместни проекти и програми.
Ректорът на Русенски университет чл.-кор. проф. д.т.н. Христо Белоев представи Визията за модернизация на Университета, регионалната и макрорегионална значимост на висшето училище като фактор на позитивна промяна и социално-икономически напредък чрез коопериране и споделяне на инфраструктури и ресурси между партниращи си публични, частни и неправителствени организации, водещи за развитието на Дунавския регион.

 

Европейският институт за иновации и технологии стартира нова, девета общност на знание и иновации, наречена „Култура и творчество“, за да подпомогне конкурентоспособността и растежа. Тя ще ускори възстановяването на тези сектори и ще допринесе за отключване на неоползотворените икономически възможности в сферата на архитектурата, културното наследство, дизайна, модата, киното, музиката, издателската дейност, сценичните изкуства и видеоигрите. ЕК обяви, че всички партньори от бизнеса, висшето образование, научноизследователските организации, НПО, градовете и регионите могат да кандидатстват със своите визии и проекти за стимулиране на иновациите и устойчивото развитие в секторите на културата и творчеството до 24 март 2022 г. Избраните партньори ще бъдат обявени през юни 2022 г.
Новата общност „Култура и творчество“ на Европейския институт за иновации и технологии ще обучава бъдещите предприемачи в сектора чрез програми за обучение по предприемачество, ще стимулира своите авангардни предприятия чрез услуги за създаване и ускоряване и ще предоставя иновативни продукти и услуги. Новата общност има също за цел да стимулира включването на секторите на културата и творчеството в стратегиите за регионално и местно развитие.

Your Image Description

Свързани статии:

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост Промените в климата удрят по БВП* Тайните на Букелон Разкриха тайната на Стоунхендж

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да растеш, изучавайки света

Next article

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

Next article
Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

В ход е дигиталното обучение

Промените в климата удрят по БВП*

По следите на Малкия принц

По следите на Малкия принц

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"