"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 6, 2021

Интегрираният подход в часовете

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-02-2021
in Брой 6, 2021
A A

Географията винаги и по презумпция се интегрира с историята, с природни науки. Идеята ми бе да създадем помагало, в което на практика се прилагат интегрираният подход и междупредметните връзки, за които толкова много се говори. За съжаление, доста често това остава пожелание и приложението на такива уроци по-скоро е рядкост.“
Това коментира за „Аз-буки“ Снежина Георгиева, която е сред членовете на екипа към столичното 105. СУ „Атанас Далчев“, създал помагало по география и икономика с интегрирани уроци по история и цивилизация на английски език. Останалите двама автори са доц. д-р Надежда Илиева от Националния институт по геофизика, геодезия и география при БАН, която преподава и в столичната Професионална гимназия по аудио-, видео- и телекомуникация „А.С. Попов“, както и Чавдар Ветов – учител по история в 105. СУ, София. Редактори са преподаватели по английски език в гимназията.
„Това помагало дава изключително широко поле за подобен интергриран подход между два учебни предмета. Защото, изучавайки настоящето на региони и държави, историческият преглед помага и създава интерес както към географията, така и към историята“, категорична е бившата зам.-директорка и преподавателка по география и икономика и по английски език в 105. СУ, която понастоящем ръководи 43. ОУ – София. Тя добавя, че работата върху помагалото се превръща в прекрасно предизвикателство за нея, тъй като преподаването на география на английски език е любимата ѝ материя.
„Нямаше затруднения по време на работата. Заедно с колегите автори и редактори работихме в облак. Всеки урок се редактираше и проверяваше от всички останали. Идеята бе помагалото да бъде максимално изчистено от граматически, лексикални и фактологически грешки. И съответно да бъде подредено и форматирано според изискванията. Тъй като английският език носи своята терминология, беше изключително важно да я предадем такава, каквато реално се използва. По-скоро предизвикателство бе краткият период, в който трябваше да бъде разработено помагалото“, отбелязва още Снежина Георгиева. И добавя, че със сигурност би се включила като автор в подготовката на подобно помагало и за X клас, ако създаването му бъде заложено в продължението на Националната програма.
Събеседничката ми отбелязва, че тази програма е една от най-полезните инициативи на Министерството на образованието и науката. „Самото преподаване или изучаване на общообразователен предмет на чужд език е предизвикателство за всички учители. Самата аз съм се сблъсквала с трудностите от липсата на такива помагала в работата си като преподавател по предмет на чужд език. Извън програмата за изграждане на училищна STEM среда, тази програма е най-значимият и важен проект на МОН. Там, където учители в съвместен труд създават помагало, което да бъде в полза на всички останали колеги. Мисля, че това е страхотна идея. И радостното е, че продължава“, казва Снежина Георгиева.
Мнението ѝ за важността на тази национална програма споделят и другите двама автори на помагалото по география и икономика с интегрирани уроци по история и цивилизация на английски език за IX клас. Те са категорични, че отново биха се включили в подобен проект, тъй като създаването на подобни материали е от голяма полза и за учителите, и за учениците.
„Идеята беше помагалото да бъде направено така, че да развива уменията на учениците.
В учебниците е пълно с излишна информация. Особено по география има факти, които просто няма нужда да се помнят. Искахме в помагалото накратко да се представи основното съдържание, което учениците трябва да усвоят. И от там нататък да се наблегне на развиване на уменията им да анализират, да достигат сами до изводи и до резултати на база представеното в урока. Един от основните проблеми в съвременното образование е това, че много трудно се прави връзка между отделните предмети, трудно си пробива път използването на междупредметни връзки“, коментира доц. д-р Надежда Илиева, която има зад гърба си опита на учител и зам.-директор на ПГАВТ „А.С. Попов“. Затова според нея е важно да се създават повече подобни образователни ресурси, които да се разпространяват и да улесняват колегите ѝ във всекидневната работа с учениците. „От друга страна, те спокойно могат да се използват и в обучението на български език, защото много лесно могат да се преведат и да бъдат прилагани и в останалите училища“, смята още събеседничката ми.
„Когато се учи география, много неща не могат да се разберат, без да се познават някои проблеми от историята, без те да се поставят в историческия контекст – например темите за кръстоносните походи или за колонизацията. Затова с колегите решихме, че създаването на такива интегрирани уроци ще бъде полезно“, отбелязва, от своя страна, и учителят по история в столичното 105. СУ Чавдар Ветов. По думите му, най-голямото предизвикателства по създаването на това помагало е било да подбере термини, които да носят ново знание на учениците, а текстовете да са на разбираем за деветоклас-
ниците английски език. Споделя още, че ще използва помагалото и в часовете по история на класовете, които не изучават предмета на английски език.
„Подобни помагала ще са много полезни както за колегите, така и за учениците. Особено за онези, които ще се занимават с международни отношения, право, търговия или изучават специалности, свързани с обществото в Западна Европа и Америка“, заключава Чавдар Ветов.

Your Image Description

Свързани статии:

Всеки учител с онлайн профил за професионална квалификация За училището с любов МОН създаде каталог с хиляди безплатни уроци 100 млн. лв. за ремонт на общежития

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Всеки учител с онлайн профил за професионална квалификация

Next article

За училището с любов

Next article
За училището  с любов

За училището с любов

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Заедно за по-добър интернет

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Правят платформа за талантите в Европа

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"