"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 13, 2022

Да подкрепяш малките стъпки

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-03-2022
in Брой 13, 2022
A A
Гостуването в Пожарната на Пловдив запознава децата с професията на огнеборците

Стоян СТОЯНОВ

Амбицията ни е да направим STEAM кабинет, който да отговаря на потребностите и възможностите на децата, с които работим. Вече имаме закупено част от оборудването. Очакваме новите бюджети, за да преценим какво още е необходимо.“ Това споделя пред „Аз-буки“ д-р Катя Стоилова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Пловдив. И добавя, че за нея и екипа ѝ това е предизвикателство, защото в тази посока е работено малко и осмислянето на модерните образователни технологии през специалните потребности е все още ново. За да използват пълноценно възможностите на подобна зала, специалистите от Регионалния център ще преминат и обучение.
Новият STEAM кабинет ще обогати материално-техническата база на Регионалния център, чийто екип е успял да усвои максимално всяко пространство, с което разполага. Обособени са зала по психомоторика, зала за сензорна интеграция, кабинет за двигателна рехабилитация и кабинет по биофийтбек. Всички са оборудвани със съответните апаратури и модули.
Екипът на РЦПППО – Пловдив, оказва подкрепа на малко над 600 деца и ученици в 178 образователни институции – 77 детски градини и 101 училища, в 58 населени места от областта. Това налага неговите 52 ресурсни учители, 8 психолози и 10 логопеди да пътуват доста.
Допълнителна подкрепа на още над 600 деца се оказва от екипи, назначени в 57 училища и детски градини. Центърът за специална образователна подкрепа в Града под тепетата се грижи за обучението на над 110 деца със специални потребности. Малко под 100 са и учениците в Специалното училище за деца с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов“ в Пловдив.
„Бих казала, че отмина периодът, в който родителите отричаха, че децата им имат проблеми. И в момента най-много деца имаме в предучилищна възраст – в трета и в четвърта група. В тях работим с над 160 деца. Тоест вече ранното диагностициране и ранното специализирано педагогическо въздействие са факт.
Това увеличава позитивните резултати“, разказва събеседничката ми.
А на въпрос дали учителите са готови да работят с децата със специални образователни потребности, Катя Стоилова отговаря, че в последните години са имали големи възможности да се подготвят. „Регионалните центрове съществуват от 15 години и педагозите от образователните институции преминаха през много обучения. Ние също правим обучения по покана на директори, и то години преди с новия Закон за предучилищното и училищното образование да бъде определена тази наша роля в провеждането на обучения и оказване на методическа подкрепа“, казва тя. Отбелязва още, че поне от две години и Пловдивският университет е въвел подготовка по приобщаващо образование във всички педагогически специалности.
„Така че и младите колеги би трябвало да влизат подготвени в класните стаи – казва Катя Стоилова, която работи със студенти от Пловдивския университет по дисциплини в областта на приобщаването. – Вече въпрос и на лично усещане е дали човек иска да бъде полезен на всички, или ще акцентира само върху работата с отличници и изявени деца. Като учител, знам колко е примамливо да виждаш всеки ден големите крачки и резултати на тези деца, които те правят благодарение на теб.“
Директорката на РЦПППО –Пловдив, коментира още, че през последните години се наблюдава динамика по отношение на видовете специални образователни потребности, която налага и преосмисляне работата на колегите ѝ.
Например нараства броят на децата с разстройства от аутистичния спектър. В пандемичната обстановка през последните две години се наблюдава и увеличение на децата с емоционално-поведенчески разстройства. В същото време, намалява броят на децата с интелектуални нарушения.
Събеседничката ми определя като мит схващането, че специалните образователни потребности са нещо, което засяга когнитивното развитие на детето. „Като доказателство мога да ви кажа, че 159 от децата, с които работим, за първия срок на тази учебна година са оценявани с изцяло количествени оценки, тоест както всички останали деца. Това означава, че са успявали да покрият необходимия минимум и се движат
по учебните планове за целия клас.
Което е много добре, защото това са деца, които имат реални шансове да продължат след VII клас, където искат, да завършат като всички останали, да вземат диплома, да продължат във висши училища“, казва Катя Стоилова.
За развитието на децата в РЦПППО – Пловдив, се грижи екип от 70 специалисти. От тях 36 са под 40-годишна възраст. Освен че водят обучения и оказват методическа подкрепа, самите те също залагат на развитие на квалификацията си. „Развиват се по собствена инициатива – записват магистратури и втори магистратури.
В момента имаме двама доктори и двама докторанти в Пловдивския университет. Трима колеги имат и I ПКС. Имаме колеги, които след „Специална педагогика“ допълнително надграждат с „Психология“ или „Логопедия“. Имаме и колега със специалност „Ерготерапия“, както и двама с подготовка за педагози за деца със зрителни затруднения. Хубаво е, че колегите са мотивирани да се развиват“, казва събеседничката ми.
Специалистите от Регионалния център са активни и в организирането на различни инициативи. „Още от първата си година провеждаме годишен концерт на децата със специални потребности, в който те участват съвместно със свои съученици и приятели от центровете за подкрепа за личностно развитие. Имаме много емоционални концерти, които са достъпни в „Ютюб“ и на нашата страница в социалните мрежи. Успяхме да ги проведем и онлайн в последните години. И макар че това лиши децата от обратна връзка в момента на изпълнението, от друга страна, донесе много голяма популярност на концертите в онлайн пространството“, споделя директорката.
Друга традиционна инициатива е провеждането на Ден на хляба.
А по думите на Катя Стоилова работата с брашното и тестото е много терапевтична за децата.
„През последните две години имаме много контакти със спортните клубове в Пловдив. Миналата година в Регионалния център на посещение бяха знакови имена от футболния „Локомотив“ Пд, които четоха приказки на децата. Това беше моя дългогодишна мечта“, разказва директорката на Регионалния център. През настоящата година няколко пъти вече деца от Центъра участват в откриването на спортни мероприятия и в представянето на участниците в тях. „Преди седмица имахме такова участие в баскетболен мач, като децата излязоха при представянето на игрището, хванати за ръка от състезателите, които носеха тениски с нашето лого. Преживяването за децата е страхотно и ги прави участници в спортната проява“, казва Катя Стоилова.
Провеждат и прояви, свързани с професионалното ориентиране. Заедно с децата посещават Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника в Пловдив и ЦСОП – Пловдив, където също има паралелки, които дават професионални умения. Запознават се и с работата във фабрика за шоколадови бонбони. „През миналата есен бяхме на гости на Пожарната в Пловдив. Децата научиха много за професията на огнеборците, качиха се на противопожарен автомобил, въртяха крана за вода, слагаха предпазни шлемове и изпробваха облеклото на служителите. Това им даде възможност да се докоснат до всекидневието на пожарникарите“, продължава разказа си директорката на РЦПППО – Пловдив.
Предстои запознаване с професията на ветеринарния лекар, което е съвместна инициатива с Приюта за бездомни животни в Пловдив.
Около Нова година Регионалният център провежда и няколко благотворителни базара на изделия, създадени от децата със специални потребности и техните ресурсни учители. Събират над 1200 лв., които са дарени за закупуване на ехограф за Приюта за бездомни животни. „Подобни инициативи са много възпитателни за децата – независимо че са със специални потребности, да не тръгват в посока да се възприемат като жертви и маргинална група, като някой, който е, един вид, непълноценен и обществото трябва да му помага, а напротив – да имат самочувствието, че могат да са полезни и да помагат да останалите“, отбелязва събеседничката ми.
За 17 май тази година екипът на Регионалния център планира конференция на тема „Професионалното образование и професионалното ориентиране на децата със специални образователни потребности – гаранция за качество на живот“. Имат съгласие за участие и на браншови организации. „Поканихме ги да видят, че нашите деца могат много неща, че имат навици, че са социализирани и мотивирани. Не знам защо, но като че ли се пропукват нещата, след като децата завършат XII клас. И за много от тях всъщност интеграцията, приобщаването като че ли приключват. Не искам децата, с които работим и постигаме много, да остават с напразни надежди“, категорична е Катя Стоилова.
Екипът на Регионалния център работи и по различни програми и проекти. В момента на дневен ред е проект на УНИЦЕФ, свързан с възможностите за алтернативна комуникация на деца със специални потребности чрез специализирани устройства и софтуер. Вече са обучени специалисти от Центъра. Предстои те да обучат родители и други учители.
„Ние сме базово звено към Пловдивския университет и от години се реализира проект за наставничес-
тво на завършващите студенти от страна на наши ресурсни учители и логопеди“, отбелязва още директорката на РЦПППО – Пловдив.

 

Катя Стоилова, директор:

Малките стъпчици на децата със специални потребности, постигнати с много усилия от тяхна страна и с много креативност и търпение от страна на учителите, са ми най-сладки. Това са най-емоционалните моменти за мен. Защото са най-трудните победи. По този начин – с малки стъпки, но устойчиво, се развива и процесът на приобщаващо образование в област Пловдив.

Your Image Description

Свързани статии:

Близо 170 000 млади хора у нас нито учат, нито работят Държавата влага 6,4 млн. лева за ремонт на общежития 100 млн. лв. за ремонт на общежития Слънчевият отбор на България завоюва 9 европейски медала

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Пълен обхват на 4-годишните

Next article

Очакват се предложения за нови академии за учители

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Очакват се предложения за нови академии за учители

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Кой ни представя на наградата „Карл Велики“

Еволюция има, загадка е началото є

Националният STEM център с нова сграда

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"