"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 15, 2022

Средище, където се раждат идеи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-04-2022
in Брой 15, 2022
A A
Възпитаниците на гимназията се включват активно през март 2022 г. в кампанията на МОН „Деца помагат на деца“ в подкрепа на учениците от българските неделни училища в Украйна

Николай КЪНЧЕВ

Да се познава историята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъд-
рий читателю!“ Този родолюбив и просветителски призив на първия български възрожденец Паисий Хилендарски е поставила на видно място Профилираната гимназия „Пейо Яворов“ –
Петрич. И това никак не е самонадеяно – напротив. В съзнанието на петричани това училище е не само дом за техните деца, но и културна институция, която ги подкрепя в съдбовни за историята на града моменти. Основана като наследник на Солунската гимназия „Св. св. Кирил и Методий“, отворила тук врати през далечната 1919 г. , през годините ПГ „Пейо Яворов“ се превръща в място, обединяващо интелектуалния елит на града и общината.
Ако началото на текста ви се струва прекалено приповдигнато, не сте прави. Със своя външен вид, с организацията и с мотивацията на екипа си гимназията наистина въплъщава възрожденския идеал на българина да даде образование на децата си. И възпитаниците ѝ могат да се гордеят не само с получени знания, но и с отличната атмосфера, в която учат и общуват с връстниците си. Затова ще започнем разказа не със задължителните учебни часове, а с извънкласните занимания.
„Госпожо, може ли и ние да мислим по този въпрос?“ – това питане се чува все по-често в петричката гимназия от деца, които искат да се включат в работата по различни инициативи. Един ученик може да отпадне само ако не му подадеш ръка, смятат в „Пейо Яворов“. Затова тук изобщо не подлагат на съмнение принципа децата и педагозите да работят заедно във и извън час. Допълнителните дейности са застъпени не по-малко от работата в клас. „Имаме различни клубове по интереси – краеведство, научен клуб, дори издаваме две ученически списания“, обяснява директорът Кристина Касабова. Като месечното ученическо списание „Арена физика“ например. Водеща тема на априлския брой е „Изобретенията, които промениха света“.
Всъщност думата „ученическо“ е леко дискусионна. От една страна, списанието се списва от ученици. От друга – нивото на публикуваните в него текстове е много над нивото, което сме свикнали да очакваме под това определение. Идеята стартира трудно, началото е доста обезкуражаващо. Работата започва по проект за извънкласни дейности, финансиран от МОН. Едва се събират пет деца, инициативата е на косъм от безславен завършек.
В началото учениците идват насила, колкото да угодят на учителя си. Много скоро обаче истински се запалват – не само започват да дават свои предложения за текстове и снимки, но водят истински битки да убедят останалите в правотата на идеите си. „През списанието се вижда еволюцията на децата, техният напредък“, обяснява д-р Георги Малчев – учител по физика и „мотор“ на инициативата.
Друга редколегия – тази на ученическото списание „Тайната на здравето“, преди дни е изработила и разпространила сред учениците си свой тематичен постер, посветен на Световния ден на здравето и здравния работник. В началото изданието тръгва с амбицията да пише по теми, свързани с биология, физиология, профилактика на здравето. Рубриките непрекъснато се увеличават, в момента особено популярна е „Работилничка“, представяща рецепти за биодесерти или идеи за организиране на парти. „Непрекъснато развиваме нашите идеи, виждам, че заедно с децата и аз израствам професионално“, споделя ръководителят на проекта – учителят по биология и здравно образование Даниела Харизанова.
В училището е високо ценено и ученето чрез преживяване. Учениците са заснели поредица от родолюбиви филми, разказващи за живота на бележити българи като Левски и Вазов. За целта децата влизат не само в ролята на артисти, но и на сценаристи, режисьори и оператори. Възпитаниците на петричкото училище често са канени да участват във възстановки на исторически събития, нерядко – и в национален ефир. Докато участват, децата научават материала по-добре от който и да е урок. За последните три години спечелените награди за литературно творчество са над 270.
Не по-малко активни са членовете на клуб „Туризъм и екология“, чиито усилия са насочени към опазване на околната среда. Вече са засадени над 30 борчета, за Деня на земята е организирана специална образователна кампания за разделното събиране на отпадъците. Учениците, които изучават френски език, и тази година се включват в Международния ден на Франкофонията – този път с мултимедиен проект, посветен на френския език и култура.
И през тази година, в края на март е организирана акция, насочена към търпението, търпимостта, разбирането и приемането. Ученици, облечени с посветени на Деня на търпението тениски, четат в класовете от горния гимназиален курс подготвен материал по темата, чието послание е свързано с вярата ни в добрите думи, мисли и дела, които внасят в живота ни благост.
Инициативи като „Тайната на здравето“ със сигурност допринасят досега биологията да е най-предпочитаният предмет за ДЗИ. Много е вероятно обаче това да се промени – заради изключително усложнения в момента материал. Трудно е да запалиш децата с един час седмично, още повече ако трябва да изучават и свързани с химия постановки, смятат учители. Няма единно мнение сред педагозите и по въпроса дали да има един, или няколко учебника по предмет. За да бъдат оценени качествата на даден учебник, трябва да мине поне година, да се „пробва“ в час – прочитането му в рамките на седмица не е достатъчно за придобиване на реална представа, смятат те. Най-важно обаче е училището да продължи да бъде храм на духа и знанието. В който да кипи живот, да се раждат нови идеи и да се формират личности, всяка от които да дава своя отпечатък върху богатата и пъстра картина на общеуствения и културния живот. По този начин виждат в ПГ „Пейо Яворов“ възрожденската мечта науката и образованието да променят света, в който живеем.

Your Image Description

Свързани статии:

Днешният ден на едно 90-годишно училище Да стимулираш любовта към книгите Маратон на четенето Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Всички столични училища са с видеонаблюдение

Next article

Да стимулираш любовта към книгите

Next article
Да стимулираш любовта към книгите

Да стимулираш любовта към книгите

В ход е дигиталното обучение

Маратон на четенето

Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"