"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 2, 2022

Уютно като у дома

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-01-2022
in Брой 2, 2022
A A
В бобовдолското училище има много групи по различни видове изкуство, въпреки че епидемичната обстановка затруднява провеждането на извънкласните дейности и заниманията по интереси

Антоанета НАЙДЕНОВА

Само 5 от общо 173 деца от ОУ „Никола Вапцаров“ в Бобов дол учат дистанционно – две от I клас и по едно от III, IV и VI клас. „Родителите им не са дали съгласие за тестване по-скоро защото се притесняват, че при евентуален положителен тест това би им коствало да не ходят на работа, а не че са против присъственото обучение“, обяснява директорът на училището Галина Панева.
Тя уточнява, че тези пет деца също са обхванати и учат асинхронно според указанията на МОН, тъй като училището не разполага с нужната техника, с която да могат да следят директно какво се случва в клас от вкъщи. Затова с тях се работи индивидуално, като учителите им предоставят необходимите материали, по които да работят у дома.
Останалите деца, които учат присъствено, вече нямат никакви проблеми с тестването, сами се справят с него и даже се забавляват. От малко помощ се нуждаят само децата от I и II клас, но и те си играят на лаборанти и им харесва. „Тестването не отнема повече от 10 – 15 минути, така че всичко върви нормално – твърди Галина Панева. – В началото ни помагаха родители, които имат зелени сертификати. Ползвахме ги като доброволци в 6 от 9-те паралелки и това много помогна. Така те лично видяха за какво става въпрос, и успокоиха останалите родители, защото в началото нежелаещите да се тестват децата им, бяха повече.“
В Бобов дол освен ОУ „Никола Вапцаров“ има още две училища – СУ „Христо Ботев“ и една професионална гимназия. Основното и средното училище са средищни и родителите на децата от близките населени места могат да избират в кое от тях да ги запишат. Общината осигурява транспорта на пътуващите ученици по график, който е комбиниран за двете училища, като повечето от живеещите в селата около Дупница учат в основното училище, а от селата към Перник са в СУ „Христо Ботев“. В „Никола Вапцаров“ учат 23 деца, пътуващи от 6 населени места.
Организацията на обучение е целодневна, като сутрин се започва на плаващо работно време, за да няма струпване на децата на входа и изхода, разположени са на различни етажи съобразно противоепидемичните мерки. Между 8 и 8.30 ч. започва учебният ден, като последни влизат първокласниците. Плаващи са и междучасията, зоните за отдих и краят на учебния ден за учениците от началния и прогимназиалния етап на обучение.
Педагогическият екип се състои от 21 човека, към него
от тази година има психолог и помощник на учителя,
наети по проекта на МОН „Подкрепа за приобщаващо образование“. „Имаме деца, които търсят психологическа подкрепа дори докато бяха в онлайн обучение – казва моята събеседничка. – Децата влизат в контакт с психолога и провеждат виртуални срещи, когато имат необходимост заради това, че са вкъщи и са изолирани. Отделно се провеждат срещи и с ученици, които са идентифицирани, че имат нужда от подкрепа, след съгласие на родител, разбира се.“
В ОУ „Никола Вапцаров“ работят и по други проекти на МОН, като „Равен достъп до училищно образование в условията на криза“, „Образование за утрешния ден“ и „Подкрепа за успех“, по който през миналата година са сформирани групи за допълнителна подкрепа и занимания по интерес. А от тази година предоставят консултации по кариерно ориентиране. За целта ползват услугите на консултантите от Центъра по кариерно ориентиране в Кюстендил. Те идват на място в училището за провеждане на занятията. А когато това е невъзможно, консултациите се осъществяват онлайн през платформата „Тиймс“, която ползва школото. Кариерните специалисти най-често работят по класове. Но когато идентифицират необходимост, консултират индивидуално някои ученици или пък дават допълнителни консултации на децата при нужда.
През миналото лято училището участва и в НП „Отново заедно“ на МОН. Успява да изпрати 12 ученици на детски лагер в хотел „Балканика“ в Китен, откъдето те се връщат изключително доволни. Материалната база е обновена и модернизирана и осигурява възможности за развитие на разнородните интереси на учениците – фитнес зала, три компютърни кабинета, интерактивен кабинет, зала по интереси, кабинет природни науки, библиотека, ресурсна стая, физкултурен салон.
„През годините сме се включвали в проекти за енергийна ефективност и оборудване и базата ни е доста добра. Работили сме и по проекти за средищните училища. Благодарение на тях успяхме да закупим доста оборудване, направихме зали за занимания по интереси, имаме изграден фитнес с доста съоръжения.
Финансирането идва главно
от участията ни в различни проекти и национални програми
– категорична е Галина Панева. – Материалната ни база е добре с изключение на тази за спорт. Спортните площадки, особено външните, са за задължителен ремонт и реновиране. Физкултурния салон се опитваме да го поддържаме, доколкото можем, като го боядисваме, закупуваме съоръжения от ежедневна необходимост, но и той има нужда от основен ремонт и оборудване. За тях обаче не можем да кандидатстваме и да бъдем бенефициенти, затова водим разговори с Общината.“
В училището има малко деца от уязвимите групи. Но въпреки това се налага да работят по Механизма за обхват, тъй като има ученици, които са заминали с родителите си в чужбина, но се водят в системата. В такива случаи екипите трябва да организират поне 2 – 3 посещения по домовете им, за да се установи, че наистина трайно са се изселили.
„При нас няма проблем със сегрегацията. Още със създаването на мините в Бобов дол хората от малцинствата, които са идвали от цялата страна, са социализирани и интегрирани – уточнява директорката. – Нямаме и деца билингви, всички говорят български. Освен това родителите им държат на образованието и много рядко се случва някое дете от уязвима група да отпадне. Доказателство за това е фактът, че през последните три години нямаме нито отпаднали ученици, нито реинтегрирани.“
Училището е раздало 16 лаптопа за работа в онлайн среда предимно на семейства с по 2 – 3 деца, чиито родители нямат възможност да осигурят на всяко от тях отделно устройство.
След завършване на основното си образование през последните две-три години голяма част от децата се насочват към местната професионална гимназия. Преди това повечето са се ориентирали към гимназиите в Благоевград – езикова, математическа или по изкуствата, а някои и към ПГ по компютърни технологии и системи в Правец.
Епидемичната обстановка зат-
руднява провеждането на извънкласните дейности и заниманията по интереси. Но към училището има групи по различни изкуства, много добре работят и с местното читалище „Миньор 2006“. През миналата учебна година две от техните ученички стават носители на специалната награда „Звезди в радиото“ в Благоевград и това им помага да влязат в гимназията по изкуствата в Благоевград. Голяма част от възпитаниците на „Никола Вапцаров“ участват в детско-юношеския ансамбъл към читалището, ръководен от Димана Боянова и нейния съпруг от ансамбъл „Пирин“. В областта на спорта най-активно се изявяват във футбола и борбата.
Училището успява да отбележи патронния си празник на
7 декември – рождената дата на Никола Вапцаров, с традиционните конкурси за четене на произведения от поета революционер, както и доста виртуални инициативи. Но не успяват да проведат предвидените спортни състезания заради падналия сняг. Откриват и подвижни изложби във фоайетата и коридорите на училището с рисунки на тема „Моето училище“ и „Моят град“, които периодично се сменят в зависимост от тематиката и сезона. „Опитваме се да създаваме уют, за да се чувстват като у дома си и да идват с желание. Правим го с тяхно участие, за да пазят постигнатото“, завършва директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Технологиите не заместват учителите Кукеровден в Белене ДГ „Незабравка“ в Разград с нова сензорна стая Принципът проба – грешка е губене на време

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Технологиите не заместват учителите

Next article

Докато играем, можем всичко да узнаем

Next article
Докато играем, можем всичко да узнаем

Докато играем, можем всичко да узнаем

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Учители с награди за блог решения

В Брюксел обсъждат „Еразъм+“

„Еразъм+“ става на 35 години

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"