"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 24, 2022

Практиката учи най-добре

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-06-2022
in Брой 24, 2022
A A

По време на финалите на XIV младежки стартъп форум „Изгряващи звезди“, организиран от „Джуниър Ачийвмънт България“, Магдалена Велкова от СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин, получава новоучредената награда „Изгряващ учител на годината“. Призът отличава най-активния и вдъхновяващ педагог, който за първи път преподава по програмите на „Джуниър Ачийвмънт България“.
Разговаряме с Магдалена Велкова за това как попада в училище, как съвместява бизнеса с преподаването, трудно ли е да мотивира учениците, и как ги кара да повярват в собствените си сили.

Магдалена Велкова (в средата) е удовлетворена, когато общите усилия с нейните възпитаници
дават резултати в представянето на учебните компании

Стоян СТОЯНОВ

По време на работата на учебните компании учениците научиха няколко важни практически урока. Например, че първото и основното е да се сформира работещ екип, който да се обедини около една идея“, споделя пред „Аз-буки“ Магдалена Велкова – преподавател по предприемачество в СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин. Младежите научават още как да определят критериите, на които трябва да отговарят хората, които ще наемат, как се провежда интервю за работа, как се назначават служители. Не по-маловажна задача е и как да си разпределят длъжностите и задачите по осъществяване на идеята.
„Преминахме и през създаването на канава на бизнес модел, която визуализира и дава първоначална яснота за бъдещата дейност. Следва разработването на бизнес плана, за да видят как се съставя, на какво трябва да се акцентира, да си направят конкретни проучвания, да се съсредоточат към кого точно е ориентиран продуктът им. И в крайна сметка, как да реализират печалба“, разказва събеседничката ми. Освен всичко друго учениците научават да бъдат и по-решителни, макар че почти докрая някои от тях не вярват, че ще има резултати от дейността им.
„Беше трудно да ги мотивирам, да ги накарам да повярват, че нещо се случва на практика и самите те го правят. Мисля, че накрая разбраха, че ученето чрез правене им позволи да съпреживеят онова, на което ги учи теорията. Изпълниха я със съдържание, разбраха нейната полезност и как се прилага на практика. От учебната компания те придобиха и много знания, което виждам и в часовете по профилирана подготовка. Придобиха и по-голяма увереност в собствените си знания и умения. Дори някои от тях, които в началото се притесняваха да комуникират, към края на проектите презентираха смело. И обещаваха, че един ден ще се гордея с тях“, отбелязва Магдалена Велкова. По думите ѝ голяма част от участниците в учебните фирми смятат да продължат обучението си по предприемачество в родните висши училища, а някои ще кандидатстват зад граница.
А как попада самата Велкова в елинпелинското училище? Търсят я с молба да замести преподавател по профилирана подготовка в паралелките по „Предприемачество“. „След размисъл от моя страна дали ще мога да съвместявам управлението на собствения си бизнес и преподаването, заявих на директора Мариета Христова, че съм готова да поема ангажимент за тази и за следващата учебна година“, казва събеседничката ми. И още в първите разговори с нея обсъждат включване в прог-
рамата „Учебна компания“ на „Джуниър Ачийвмънт България“. Така миналото лято Велкова се включва в семинар на организацията, на който се запознава по-подробно с Програмата. А в началото на вече отиващата си учебна година е подписан договор с „Джуниър Ачийвмънт България“.
В рамките на проекта в училището са създадени 4 учебни компании в сферата на т.нар. зелено предприемачество – по две в XI и XII клас. В тях се включват ученици от профил „Предприемачество“.
Едната е УК „Флоранс“ ООД за разработване на производство на биосапун от отпадна мазнина, кафе и билкови екстракти. Другата е УК „Слава“ ООД с предмет на дейност производство на хоби ракети от екологични материали, които да не замърсяват околната среда. Третата компания е УК „Серанела“ ООД, която разработва персонализирани ароматни свещи в стъклено бурканче за релаксация.
И четвъртата компания е УК „Биоплан“ ООД, която създава идея за производството на дървени компос-
тери за домакинствата. Заедно с Магдалена Велкова дванайсетокласниците представят и обсъждат идеята си през март тази година и с кмета на Елин Пелин Ивайло Симеонов. Той е впечатлен от представянето им и изказва готовност за подкрепа на дейността на младите предприемачи.
„Учениците получаваха различни задачи и успяваха да се справят в указаните срокове. Случвало се е да работим и в моя офис, за да смогнем със задачите. Мисля, че успяхме“, отбелязва преподавателката. В работата си среща подкрепата на колегите и на директорката Мариета Христова. Винаги готови да отговорят на различни въпроси са и от екипа на „Джуниър Ачийвмънт България“.
„Трудно е да запалиш предприемаческата искра у деца, някои от които са попаднали случайно в паралелка с такъв профил. Важното е да им вдъхнеш вяра и да ги стимулираш да мислят, да мечтаят и дори да фантазират. Да бъдат смели в мечтите си“, казва Велкова. Самата тя е доказателство, че последователните усилия дават резултат.
Първото ѝ образование е за медицинска сестра.
После изкарва квалификация в Националната спортна академия за рехабилитация. Следва диплом по търговски маркетинг и мениджмънт от Датския колеж в София. Създава малка фирма за търговия на дребно. Работи и като медицинска сестра. Междувременно взима нова диплома – по финансиране на предприятията, от Великотърновския университет. И тогава се намесва случайността – остава без работа и от Бюрото по труда я насочват към СУ „Христо Ботев“ в Горна Малина, където върви експериментална програма за обучение по дребен и среден бизнес. Когато започва работа с учениците, осъзнава, че това ѝ допада и изпитва удов-летворение, че има какво да даде на младите хора. А практическият бизнес опит ѝ помага много в това отношение.
Прекарва две години в класните стаи, като преподава различни дисциплини. Междувременно изкарва курс в Департамента за информация и усъвършенстване на учители към Софийския университет, който дава право за преподаване на икономически дисциплини в училище. Преминава и курсове по дидактика на Регионалния инспекторат по образованието. След това се връща към бизнес начинанията и създава малка фитнес зала в Елин Пелин. По-късно успява да развие бизнеса си. Признава, че след много работа и крачки напред и назад е реализирала мечтата си да създаде спортно-възстановителен център в Елин Пелин – бизнес, който работи и излиза от кризата около ковид пандемията.
В момента в СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин, Магдалена Велкова преподава предприемачество и икономика и води профилирана подготовка в профил „Предприемачество“. Убедена е, че основното е да се обясни на учениците защо е важно да научат нещо, а най-добре е да им се покаже. И в това отношение обучението по програмата „Учебна компания“ има голяма тежест, защото в него има огромна практическа част.
„Това се отнася и за самата мен. Знанията, които давам на учениците, са резултат както на теоретична подготовка, така и на практически опит в различните дейности, свързани с бизнеса“, казва събеседничката ми.
И коментира, че очаква от прегледа на учебните програми повече възможности за практическа работа. Отбелязва, че особено важно е материалът, който се поднася на учениците, да е съобразен добре с тяхната възраст и степента на езиковата им култура и разбиране. „Много трудно е например да им говоря в VIII клас за финансови пазари – срещам срещу себе си мигащи очички. Необходимо е материалът да не е толкова обемист и да има повече практическа част. Това кара децата да осмислят ползите от изучаваното. Да може да създават нещо и да го видят като краен продукт“, обяснява Велкова.
Вярва още, че мотивацията за учене трябва да се създаде у децата от техните родители и учители. „Формирането на една личност, стимулирането ѝ да се обучава, не може да се прехвърли или само на родителите, или само на учителите. Трябва да работят съвместно. Има някъде пропукване и недоверие между учители и родители. И е необходимо укрепване на доверието между тях“, смята събеседничката ми.
А дали ще продължи с преподаването? „За мен учителската професия май е заразна. Работата с тези млади хора ме зарежда и вдъхновява. Предизвикателство за мен е да ги запаля и вдъхновя, колкото и време да ми отнема работата с тях. Искам да им дам нещо полезно, стига те да поискат да го вземат“, казва Велкова. И цитира фраза, която много харесва – „За да светиш на другите, трябва сам да гориш“.
Затова ще продължи и догодина работата с учебните компании. Дори още отсега подготвя следващите ученици. „Вече е прокаран път. Ще опитваме заедно. Децата трябва да разберат, че дори от неуспешните бизнес начинания могат да се извличат ценни уроци. Никой не ти гарантира успех, когато излезеш на пазара. Рискът е голям, залагат се средства и лични усилия. Но не трябва да се обезкуражаваш“, обобщава тя.
Колкото до наградата, събеседничката ми споделя, че първоначално е изненадана от новината за нея. „След това дойде удовлетворението, че трудът ми е оценен. Приех я с радост. Имала съм и други успехи и не се главозамайвам. Но тази награда е и отговорност, защото съм постигнала едно ниво и от него не бива да се отстъпва“, казва в края на разговора ни Магдалена Велкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Природните науки са забавни Звездното небе надхвърля всички национални граници Снимка Сдружение на олимпийските отбориШест от шест по астрономия Мария Донева, поетеса: Учителите могат да светят, могат и да хвърлят сянка, дълга цял живот

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

17 млрд. евро безвъзмездни средства за България

Next article

Старозагорски училища честват Паисий Хилендарски

Next article
Старозагорски училища честват Паисий Хилендарски

Старозагорски училища честват Паисий Хилендарски

Ако успееш тук,  ще успееш навсякъде!

Ако успееш тук, ще успееш навсякъде!

50 години с поглед в бъдещето

50 години с поглед в бъдещето

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"