"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

За една грешка при членуването

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
in Брой 26, 2022
A A

Кристияна СИМЕОНОВА*

От българската граматика знаем, че в зависимост от службата си в изречението думите от мъжки род единствено число могат да се членуват с пълен член -ът или -ят или с кратък член, съответно -а или -я. Правилото е, че имената, образувани с наставките –ар и –яр, се членуват с членните форми -ят за пълен член и -я за кратък („Официалния правописен речник на българския език“ 2012, с. 21).
Например: железничар ‒ железничарят, железничаря; вестникар ‒ вестникарят, вестникаря; секретар ‒ секретарят, секретаря; юбиляр ‒ юбилярят, юбиляря и др.
Също така правилото гласи, че съществителните имена, завършващи на -ар and -яр, при които тези завършеци не са наставки, се членуват с членните форми -ът за пълен член и –а за кратък. Например: календар ‒ календарът, календара; коментар ‒ коментарът, коментара; олтар ‒ олтарът, олтара; формуляр ‒ формулярът, формуляра; резервоар ‒ резервоарът, резервоара; светофар ‒ светофарът, светофара; пазар ‒ пазарът, пазара и др. Често допускана грешка в писмената практика на публицистични и научнопопулярни текстове е двете групи съществителни да се смесват при членуването и да се появяват членувани форми, които противоречат на правилото.
Например: *Вратарът на домакините нямаше вина за допуснатия гол; *Олтарят на църквата е богато украсен; *Юбилярът лично поздрави всеки свой гост и др.
За да избегнем тази грешка, трябва да познаваме структурата на думите и да правим справки в „Официалния правописен речник на българския език“ (2012, с. 21).

*Д-р Кристияна Симеонова е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир
Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Някои трудности при съгласуването Може ли пътят да бъде компрометиран? На маршрутка ли се качихме, или на маршрутно такси Везни в равновесие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Европейска мрежа от иновативни университети

Next article

Водим бъдещето за ръка

Next article
В ход е дигиталното обучение

Водим бъдещето за ръка

В ход е дигиталното обучение

Трудните задачи със свободен отговор

В ход е дигиталното обучение

По-добри резултати по математика в X клас

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"