"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Що е то сонификатор на данни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
in Брой 37, 2022
A A
Всяка година списъкът с професии се попълва с нови специалности, които изискват компетенции на границата на художественото и технологичното

Като че ли разговорът за делението на деца с хуманитарни и такива с технически наклонности отдавна е изчерпан.
С всяка изминала година списъкът с професии се попълва с нови специалности, които изискват компетенции на границата на художественото и технологическото начало.

Сонификатор на данни
Човечеството генерира огромни обеми информация. В отговор на тази тенденция започват да се появяват хора, които помагат да се анализират данните и да се оптимизира работата с тях.
Според специалисти е важно да разбираме какво можем да правим с информацията, която ежедневно ни залива. Как да я събираме и класифицираме. Кое е ценно и кое не. Въпросът, пред който сме изправени и трябва да решаваме, е по какъв начин да предаваме данните в компютъра, така че той да ги анализира самостоятелно. Да се цифровизира информацията, е само половината от работата. Много важно е да се намери начин нагледно да се покажат резултатите и да се използват за решаването на реални задачи.
Освен разпространената визуализация днес набира обороти и т.нар. сонификация – метод за представяне на информацията с помощта на звук. Така работят парктрониците на автомобилите, предупреждавайки водача за приближаването на препятствие.
С помощта на такива технологии се решават няколко задачи. Хората с влошено зрение могат да използват данните за работа или за обучение. Сонификацията се използва и в социалните проекти, за да привлече внимание към важни проблеми. Например хората могат „да чуят“ как се променя климатът на планетата или колко са заболелите по време на пандемия. Експертите виждат потенциала на сонификацията в медицината, авиостроенето, сеизмографията, астрономията, финансовия сектор.

Моушън дизайнер
Задачата на изкуствения интелект, както и на всяка технология, се състои в това да улеснява живота на човека. Специалистите често възлагат на машините рутинни операции.
Човекът има три подхода към всяка задача: да я свърши сам, да наеме някого, който да го направи вместо него, или да измисли технология, която да автоматизира и да ускори процеса. Последният вариант изглежда най-перспективен. Но за него е нужен специалист, който разбира как е устроена машината и на какво е способна.
Потенциал за автоматизация има и в творческите сфери – като дизайна например.
И днес изкуственият интелект поема част от задачите по обработка и създаване на макети и подбор на подходящи обекти. Благодарение на това човекът получава свободно време за креатив. Едно от перспективните кариерни направления в отрасъла е т.нар. моушън дизайн. Такъв специалист съживява статична картина, работейки с изображение, текст и звук, така че сложната информация по-добре да се усвоява от зрителя.
За да се развива някой в моушън дизайна, трябва да усвои графичния дизайн и уверено да използва инструментите за обработка на видео и редактиране на анимация. Желаещият да практикува тази професия, трябва да има и талант в драматургията, режисурата и разказването на истории, за да формулира завладяващи съобщения.
Напоследък се появяват все повече качествени произведения, създадени от машина съвместно с човека. Изкуственият интелект се превръща в пълноценен съучастник в творческия процес. За общуване с него са нужни хора, които могат да съединят две различни системи: ясното и регламентирано програмиране със свободното и креативно изкуство.
Благодарение на изкуствения интелект се извършват революционни пробиви и в музикалната индустрия. Специалистите издигат творчеството на ново ниво, обучавайки машината самостоятелно да създава композиции. За целта разработчиците зареждат множество звукови примери в невромрежа, след това изкуственият интелект открива в тях закономерности и въз основа на получените данни създава нещо свое.

Дизайнер на виртуални светове
Макар че програмирането се превръща в новата грамотност, не е необходимо всички деца да се научат да кодират, за да изградят кариера в ИТ индустрията. За някои професии в бъдеще ще е достатъчно базово владеене на технологиите, за да говориш на един език с машините.
В света на разработките активно се развива концепцията ноукодер и зерокод. Същността на подхода е да се даде възможност за програмиране, без да се програмира – например да се създават сайтове без код. Накратко, хората работят с готова платформа с готови решения и експериментират как да ги обединят и обработят. Концепцията за зерокода разкрива огромно поле за творчество пред дизайнерите на виртуални светове. Без опит в програмирането те могат да създават реалистични пространства на специални платформи – BrioVR, Minecraft, Roblox.
В тях може както да се правят нови елементи от нулата, така и да се добавят вече създадени от други програмисти обекти и да се настрои взаимодействието между тях.
За да станете VR дизайнер, ви е нужно развито въображение, тъй като трябва да си представите новия свят до най-малките подробности. А след това да въплътите визията си заедно с екип от художници и програмисти.

Сайънс художник
За най-творческите натури е подходящо направлението art&science. В артпроектите сайънс художниците могат да „изскочат“ от рамките на обичайните инструменти и да творят не само с помощта на четка, бои, глина, но и използвайки съвременни цифрови технологии. Те са важен инструмент за синтеза на науката и изкуството. Помагат да се допълват несъвместими на пръв поглед сфери и разкриват нови възможности за изследване. За да се използва машината ефективно за творчески цели, човек трябва да разбере, че именно той е главният: управлява изкуствения интелект, дава му задачи, задава му нужните параметри.
Сайънс художниците трябва да са на „ти“ с машината. Да разбират какви програми и технологии могат да използват, да умеят да работят с интерактивни панели, невромрежи, 3D модели и т.н. Освен технически специалистите трябва да се развиват и творчески. Да имат критично мислене, емоционален интелект и други гъвкави умения.
На границата между науката и изкуството съществуват много професии, които ще бъдат изключително търсени в бъдеще. Само в музикалната индустрия освен създателите на невромрежи има още дизайнери на вокалоиди, саунд дизайнери, мастъринг инженери. Много специалности, по които ще работят децата ни след 10 години, все още дори не са се появили. Затова, колкото по-рано покажете на детето си различни варианти за самореализация, толкова по-мащабно ще започне да мисли то. А на родителите им остава само малко да му помогнат.

Your Image Description

Свързани статии:

Защо ИТ образованието е нужно на всеки Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а Всеки пети европеец е в риск от бедност Кой най-бързо реди пъзел „Темида“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Защо ИТ образованието е нужно на всеки

Next article

Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а

Next article
Поне 50% от децата под  3 години – на ясли до 2030-а

Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а

Изследователско пътуване из Средновековието

Изследователско пътуване из Средновековието

В ход е дигиталното обучение

МУ – София посреща топ изследователи

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"