"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Системата е готова за първия звънец

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
in Брой 37, 2022
A A
Новата учебна година започва с желанието на всички за максимално присъствено обучение

Уверен съм, че всички в системата са положили дължимата грижа за успешното начало на учебната година. Призовавам да си вършим делово работата и да търсим онези полезни ефекти от текущата дейност, които могат да доведат до по-качествено образование.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование.
Социалните партньори бяха запознати с информация за готовността на образователните институции за учебната 2022/2023 г.
„Данните от справките към МОН към 7 септември сочат, че 98 на сто от училищата и детските градини са готови за новия отоплителен сезон. Следим тези данни и всички необходими разходи за това и имаме готовност да реагираме в случай на необходимост“, заяви зам.-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова. МОН предостави на социалните партньори данни за видовете отопление по училища в страната. „Целта е да не допуснем заради липса на средства да се стига до прекъсване на учебния процес“, посочи министър Пенов.
Всички образователни институции са декларирали, че са осигурили дезинфектанти и топла вода, предприети са и допълнителни мерки за намаляване на риска от инфекции. Учебната година ще започне присъствено, но има готовност за преминаване в обучение от разстояние в електронна среда при необходимост.
В училищата са назначени 1216 медиатори и 182 социални работници, които съдействат на учителите за приобщаване на деца и ученици в системата на образованието, показват още данните на МОН. Дни преди 15 септември е намалял и броят на незаетите места за педагогически специалисти, като броят им е сравним с този от предходните години. Всички директори на училища са осигурили и медицинска грижа за децата и учениците. 46 училища и детски градини ще открият учебната година в друга сграда, като най-честата причина за това са продължаващи ремонти. Сред тя са 18 училища от 9 области на страната.
Членовете на Отрасловия съвет поставиха и начало на процедурата по преговорите за сключване на нов Колективен трудов договор. Трите учителски синдикални организации внесоха в МОН свое предложение. До края на седмицата социалните партньори трябва да посочат свои представители за преговорите. Със заповед на просветния министър ще се сформира и работна група, която ще договаря окончателния вариант на КТД.
Министър Пенов посочи квалификацията на учителите, като един от приоритетните въпроси за решаване. „Важно е да видим кои са пречките в нормативната и дори законовата уредба и да направим нужните промени, така че да достигнем до ефективната квалификация на педагозите“, отбеляза той.
И призова социалните партньори да информират МОН при наличието на несъответствия в подзаконовата нормативна уредба, за да започне
процес на усъвършенстването ѝ. „Ще направим и собствен анализ на състоянието на нормативната уредба. Няма да се поколебая, ако имаме нужда от законодателни промени, да изготвя такъв проект за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование“, допълни министърът.
От своя страна, председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева предложи МОН чрез регионалните управления на образованието да събере информация за изразходваните през първите 9 месеца на годината средства за квалификация на учителите в училищата и детските градини.
В същото време, директорът на Националния център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти към МОН да разработи план за квалификация на база предложенията на учители и директори, преминали през обучения през изминалата учебна година в Центъра. „МОН трябва да изработи и стандарт за измерване качеството на квалификацията и добавената стойност“, заяви Такева.
Министър Пенов коментира и темата за продължаващите практики за сключване на срочни трудови договори в училищата за времето на учебната година. Той напомни, че Кодексът на труда е изменен през 2004 г. вследствие от прилагането на европейско законодателство и директиви, които ограничават сключването на срочни трудови договори с цел избягването на постоянни такива.
„Не може да се сключва срочен трудов договор за трайно упражняване на професия.
За мен всичко друго е заобикаляне на трудовото законодателство“, категоричен е министърът. По данни на НОИ в училищната система са сключени 3700 срочни договора.
Дискусия в Отрасловия съвет предизвика и въпросът за проблеми в работата на НЕИСПУО, които затрудняват вкарването на данни от училищните екипи. Министър Пенов призова за повече търпение при изчистването на електронната система от технически проблеми. „Такава електронна система трябва да съществува и трябва да се надгражда. За мен сроковете не са фатални. Нормално е да има забавяне, но това не бива да води до стрес в системата“, коментира министърът.
На Отрасловия съвет бе разгледано и изпълнението на националните програми в средното образование. Договорено е социалните партньори да получат информация за това в електронен вид, а на следващ Отраслов съвет темата да е първа точка в дневния ред и да се отдели повече време за дискусии. Председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов се обяви за включването на детските градини във всички национални програми.
Министър Пенов заяви още, че срещите му в страната са показали, че по места има необходимост от методическа помощ относно начините за участие в националните програми. По думите му, трябва да се направи така, че условията да са достъпни и ясни. А директори, преминали по този път, да споделят опита си с колегите от други образователни институции. „Трябва да избягваме и случаи, в които едни и същи дейности се финансират по няколко пъти от различни места, което не е най-целесъобразното и ефективно разходване на средства“, отбеляза още министърът. Той информира, че предстои одит за качеството на образованието, който ще даде пълна представа и информация за ефективността от една или друга национална програма.
По време на заседанието председателят на СБУ Янка Такева постави въпроса защо от общините не са преведени финансовите средства от актуализацията на бюджета за детските градини. И предложи по темата МОН да направи среща с Националното сдружение на общините.

 

Без дървени ваканции

„Цялата изпълнителна власт ще направи всичко възможно, за да не се стигне до т.нар. дървени ваканции“, коментира министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов пред БНР. По думите му при преценка на конкретната ситуация в конкретни училища могат да се намерят механизми и да се предприемат мерки, които да не позволят да се затварят училища заради липса на отопление. Той заяви, че в МОН има събрана информация за начините на отопление на училищата в страната, за да може при направата на разчети да се знае какви механизми са необходими, за да се осигурят недостигащите финансови средства за отоплението им.
„Учебната година ще започне присъствено в 2347 училища и 1799 детски градини. Искам така да остане и така трябва да продължи. От огромно значение за образователния процес е присъствената форма на обучение“, отбеляза още министърът. Подготвени са и всички материали, които трябва да се предоставят безвъзмездно на учениците.
Министър Пенов уточни, че с Министерството на здравеопазването са приели общо решение да не се прекъсва цялостният учебен процес заради ковид ситуацията. Когато в дадена паралелка има заболели деца, само тя ще преминава към обучение в електронна среда, а не цялото училище.
„1222 екипа с 18 244 души работят по Механизма на обхват на учениците. Много е важно да се продължи дейността по Механизма и да се полагат всички грижи, за да могат всички деца, които подлежат на образование, да бъдат обхванати“, отбеляза още министър Пенов.

Your Image Description

Свързани статии:

Четенето все още е престижно Default Thumbnail20 млн. лв. за иновативни проекти Приобщаващото образование – 15 години по-късно Матурите по желание – от 22 до 29 май

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да намериш мястото си

Next article

Трима наши ученици мерят сили на EUCYS

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Трима наши ученици мерят сили на EUCYS

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Още 35 000 младежи пътуват безплатно из Европа

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Стадион или арена?

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"