"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 39, 2022

Как младите учени да останат у нас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-09-2022
in Брой 39, 2022
A A

„Нашите ученици и студенти печелят международни състезания, а нашата грижа е да ги задържим и да им дадем възможност да се развиват.“ Това заявява служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов при откриването на форума „Нова европейска иновационна стратегия – възможности и предизвикателства“ в „София Тех парк“. Той откроява сред научните програми „Млади учени и постдокторанти 2“. Очакваните резултати от изпълнението ѝ са увеличаване на младите хора, занимаващи се с научна дейност, задържане на талантите в България, намаляване „изтичането на мозъци“ след придобиване на образователната степен „магистър“ и образователната и научна степен „доктор“.
На форума еврокомисарят по иновациите и научните изследвания Мария Габриел представя новата Европейска иновационна програма с бюджет от 10 млрд. евро и нейните основните приоритети и цели. Организатори на форума са Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия и Българският иновационен форум. В събитието се включва и служебният министър на иновациите и растежа Александър Пулев.
С финансиране по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ са изградени или в процес на изграждане 6 центъра за върхови постижения и 10 центъра за компетентност. Те са създадени чрез партньорство между висши училища и научни институти в приоритетни индустриални области. Основната цел на проектите е модернизация на съществуваща или изграждане на нова научноизследователска инфраструктура. Финансирането на центровете ще продължи и през текущия програмен период по новата програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“, коментира министърът на образованието и науката. В Програмата се предвижда и целево финансиране на три обекта от Националната пътна карта за научна инфраструктура.
Проф. Пенов припомня и някои успешни инициативи, свързани с иновациите, които екипът му е наследил в МОН и които трябва да развие – Националната пътна карта за научна инфраструктура; Националния план за отворена наука, настройването на силните страни на науката ни към индустрията чрез Иновационната стратегия за интелигентна специализация на България, Концепцията за развитие на изкуствения интелект в България и др.
В същото време, министър Пенов отбелязва, че не липсват и трудности. Спънка в сътрудничеството на науката с бизнеса са ограниченията, произтичащи от Рамката за държавни помощи за научни изследвания, развитие и иновации. „Европейският съюз се самоограничава в пълноценното използване на научния си потенциал и инфраструктура, тъй като чрез Рамката до висока степен се блокира използването на публичен ресурс за целта. Затова инициативата на Европейската комисия за промяна на регулаторната система, свързана с научните изследвания и иновациите, включително и на тази Рамка, е положителна“, подчертава проф. Сашо Пенов. И посочва, че не е достатъчно изградена връзката между двата фонда – за наука и за иновации. По думите му у нас нямаме големи концерни, които да поддържат собствен научен сектор, а капацитетът на висшите училища и БАН за внедряване е ограничен. Възможен изход е обвързването на двата фонда така, че завършените приложни проекти от научния фонд да се преливат за довършване до промишлен образец в иновационния.
Министърът откроява и въпроса за финансирането – в стратегиите се предвижда за наука и развитие България да инвестира 1% от БВП, но засега публичните средства за целта са едва 0,25% от БВП. Общо инвестициите у нас за наука и иновации са 0,7 % от БВП, докато в Европейския съюз средното равнище е 2,2% от БВП. По думите на проф. Пенов във връзка с Плана за възстановяване и устойчивост е необходимо да бъде разработен нов Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите. Законът трябва да очертае елементите на екосистемата за научни изследвания и иновации в страната и да регулира отношенията между участниците в нея. „Планираме да създадем работна група от специалисти
за подготовката на такъв закон“, обявява министърът.

Your Image Description

Свързани статии:

На среща със светила в науката Пет бронза от Европейската младежка олимпиада по информатика Самоковки със световна ученическа титла по баскетбол 10 450 се обучават дуално у нас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

На среща със светила в науката

Next article

Пет бронза от Европейската младежка олимпиада по информатика

Next article
Пет бронза от Европейската младежка олимпиада по информатика

Пет бронза от Европейската младежка олимпиада по информатика

В ход е дигиталното обучение

Над 6000 участват в „Ученически практики 2“

Самоковки със световна ученическа титла по баскетбол

Самоковки със световна ученическа титла по баскетбол

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"