"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 41, 2022

Високите критерии водят до високо качество

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-10-2022
in Брой 41, 2022
A A
Все повече възпитаници на гимназията работят
по професията си и учат задочно, след като се дипломират

Антоанета НАЙДЕНОВА

С четири нови паралелки започна новата учебна година в ПГ „Иван Хаджиенов“ в Казанлък. Двете общообразователни – „Компютърна техника и технологии“ и „Строителство и архитектура“, са с разширено изучаване на английски език. Останалите две са с дуално обучение – „Машини и системи с ЦПУ“ и „Мехатроника“. Училището работи със седем местни машиностроителни фирми партньори.
„Ние бяхме първото в страната пилотно училище, което въведе дуално обучение по швейцарския модел ДОМИНО. Успяхме да го наложим устойчиво. След приключването на ДОМИНО продължихме да работим по проекта на МОН „Подкрепа за дуалната система на обучение“ и с нашите партньори“, разказва директорът на професионалната гимназия Мариана Демирева.
В гимназията се обучават общо 482 ученици, разпределени в 20 паралелки, от които половината са с дуална система на обучение, а останалите – в дневна. За тяхното обучение се грижат 35 учители, включително един педагогически съветник. Средната възраст на педагогическия персонал е 50 г. Имат и шестима млади учители, както и такива, които се преориентират – завършили са педагогика преди време, но са започнали работа на друго място и сега отново се връщат към професията.
В училището се използват съвременни средства на преподаване. Компетентностният подход е застъпен по всички предмети на обучение: по общообразователните и по специалните – по теория и по практика, за да се осъществи връзката между тях. Учениците се насърчават да търсят различни източници на информация, да използват електронни платформи. Във всички кабинети има интерактивни дъски или дисплеи.
Гимназията разполага с пет работилници за специалностите в направление „Машиностроене“, като едната от работилниците по заваряване е нова. В тях учениците от VIII, IX и X клас усвояват умения по шлосерство, стругарство и заваряване. По компютърна техника и технологии също има
5 кабинета, от които два са за практическо обучение, а другите са за теоретична подготовка.
„За учениците от специалност „Строителство и архитектура“ имаме една недовършена работилница и планирахме през тази година да я приключим. Практиката на бъдещите строителни техници също е изнесена в местни строителни фирми. Ремонтът на строителната зала за практическо обучение ще зависи от това какви средства ще са необходими за отоплителния сезон с високите цени на горивата. Училището се отоплява на газ и разходите са изключително големи“, обяснява Мариана Демирева
Гимназията е наследник на бившия механотехникум, в който са се обучавали само ученици в специалности от направление „Машиностроене“. Тя разполага с отделен корпус за практическото обучение по тези специалности, защото цялата практика се е провеждала в училището, а тогава учениците са надхвърляли 800. „Материалната база в този корпус обаче се нуждае от основен ремонт – казва директорката. – Миналата година спечелихме финансиране и стартирахме ремонта на покрива на корпуса, но средствата стигнаха само за част от него. Тази година ще продължим да кандидатстваме, защото първо трябва да се справим с течовете. Струговете и фрезите в корпуса стават обект на набези, затова дълго време имахме жива охрана. Сега разчитаме на СОТ. Наложи се да пренесем част от практическото обучение в сградата за теоретична подготовка.
Училището ни е достатъчно голямо и можем да се похвалим, че всеки учител има собствен кабинет по предмета, който преподава, както по общообразователна подготовка, така и по професионална – теория и практика. В това отношение много ни улеснява фактът, че учениците в дуална форма на обучение са с изнесена практика във фирмите партньори.“
ПГ „Иван Хаджиенов“ работи по различни проекти и програми на МОН: „Равен достъп до училищното образование в условията на кризи“, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за дуалната система на обучение“, НП „Изучаване и съхраняване на традициите и историята на българската армия“, „Културните институции като съвременна образователна среда“, „Без свободен час“ по модула за обучение от разстояние в електронна среда и „Оптимизация на вътрешната структура на персонала“.
Училището работи активно и по програма „Еразъм+“. Има и акредитация до 2027 г., която улеснява кандидатстването с нови проекти. „Всяка година изпращаме ученици на обучение в чужбина. Наскоро наши възпитаници се завърнаха от Севиля, Испания, където бяха в продължение на две седмици на практика в направление „Машиностроене“. Предишни години черпеха знания и умения в Дрезден, Германия, и в Брага, Португалия. Работихме по съвместен проект с Чехия, Италия, Румъния.
През последните години все повече от нашите ученици се ориентират да работят по професията си и едновременно с това да учат задочно. Това показва, че сме в унисон с целите на дуалната система на обучение. В Германия, Швейцария и Испания не е срамно да си само техник, а не инженер в машиностроенето. Някои от нашите ученици провеждаха практиките в една фирма, а след това започваха работа в друга. Учениците, които завършват компютърната и архитектурната паралелка, най-често продължават да се обучават във висши технически училища. Само някои продължават да учат медицина или педагогика, дори има опити и в актьорското майсторство.“
Училището е домакин на гости от чужбина по проекти на „Еразъм+“ и от страната по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. В края на юни посрещат гости от областите Хасково, Сливен, Ямбол, Бургас и Стара Загора. Голямо впечатление им прави видяното в училище. Присъстват и на реална практика на учениците във фирма партньор на гимназията.
„Провеждаме тематични педагогически свети за подготовка на учениците преди явяване на НВО в X клас и ДЗИ в XII клас. Критериите, които поставяме, са високи. Затова и през миналата учебна година имахме недопуснати до ДЗИ ученици. Опитваме да поддържаме високо ниво на образование – заявява Мариана Демирева. – И тези, които не са се справили добре през учебната година, не са допускани до матура. Колегите преценяват, че знанията им няма да позволят да прескочат бариерата от минимума от 30 точки за тройка. Държим само наистина подготвените да продължават нагоре. Друг е въпросът, че в изпита по теория по професията за оценка среден 3 са необходими 50% от общия брой точки. Получава се така, че за втория зрелостен изпит критериите са много по-високи, отколкото за БЕЛ. Надявам се това да не доведе до отлив от професионалните гимназии за сметка на други средни училища, където дипломи се вземат по-лесно. Според мен трябва да се помисли по този въпрос и доколкото може, да се уеднаквят изискванията и критериите за оценка.
Матурите трябва да са изпит с еднаква трудност за всички. Учениците да са равнопоставени или поставени при приблизително еднакви условия.“
Високите критерии водят до подобряване на входното ниво на приема в ПГ „Иван Хаджиенов“. Доказателство за това е, че през 2006 г. учениците са 206, а през последните три години даже не успяват да приемат всички желаещи, тъй като балът им не достига. „Смятам, че това е правилният път. Нямаме намерение да се разширяваме в посока на нови специалности. Искаме да повишим входното ниво и тук да идват мотивирани ученици за учебен труд. Да знаят, че са тук, за да се научат“, категорична е Мариана Демирева.
Преди години повечето ученици на гимназията са от околните села, а сега броят им е 117, за които Община Казанлък осигурява карти за транспорт. Останалите около 80% от възпитаниците на училището са от града.
В професионалната гимназия има и ученици със специални образователни потребности, които са разпределени по желание на родителите. Някои от тях изпитват затруднения да се справят. С тях се работи по индивидуални учебни програми и получават качествени оценки. Миналата година учениците със СОП са 9, а тази година са 5.
В училището се предлагат 7 извънкласни занимания – „Млад заварчик“, „Английски език – лесен и интересен“, „Млад изследовател“, „Мечтаем да строим“, „Заедно в професията“ и най-голямата гордост са VIII ученически гвардейски отряд и III ученически духов оркестър. Гвардейският духов оркестър се ръководи от външен диригент – музикант от военния духов оркестър на Стара Загора. Младият диригент се е амбицирал да подготви ученическия състав за участия в концерти на духовите оркестри в страната. Освен маршове могат да свирят и джаз. А с песента „Една българска роза“ участват във Фестивала на розата в Казанлък.
„Ние сме единственото училище в региона, което има официализиран отряд от Сдружението на младежките гвардейски отряди. Две години проучвахме какво и как да направим за създаването му. Свързахме се със Сдружението, облякохме учениците с истински гвардейски униформи и започнахме усилени тренировки. Гвардейците и музикантите преди дни се завърнаха изключително доволни от участие в Тополовград, където се проведе 25-ото юбилейно международно издание на любителското театрално изкуство. И сега гвардейците ни са неизменна част от всички градски тържества. С тях посрещаме и радваме нашите гости. Смятам, че така успяваме да насочим младежката енергия в правилната посока, далеч от изкушенията извън училище“, твърди директорката.
Миналата година възпитаници на гимназията участват в националното състезание по заваряване. Завоюват първото и второто място, като първото печели момиче. Тази година ще участват отново в националните състезания по професии, въпреки че по машиностроене не постигат такива големи успехи.
„Щастливи сме, че инициативите, които сме подели, имат устойчивост. Дуалното обучение, гвардейският отряд и духовият оркестър са наша гордост. Радостни сме, че успяваме да заменим приключили обучението си гимназисти с по-малки ученици“, завършва Мариана Демирева.

Your Image Description

Свързани статии:

Ученици дават идеи по глобални проблеми Удължават национална програма Влез в зеления кръг Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Детско полицейско управление и във Враца

Next article

Над 500 ямболски ученици мерят сили по гимнастика

Next article
В ход е дигиталното обучение

Над 500 ямболски ученици мерят сили по гимнастика

„Джани Родари“ остава  в сърцата

„Джани Родари“ остава в сърцата

Заедно в изкуствата и спорта

Заедно в изкуствата и спорта

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"