"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 49, 2022

Паразит прави вълците по-смели

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-12-2022
in Брой 49, 2022
A A

Вълците в Националния парк „Йелоустоун“, заразени с Toxoplasma gondii, вземат по-смели решения от незаразените си събратя, съобщават изследователи в Communications Biology. Засиленото поемане на риск от вълците означава, че е по-вероятно те да напуснат глутницата си или сами да станат водачи.
„Това са две решения, които наистина могат да бъдат от полза за тях или пък да причинят смъртта им – казва Конър Майер, полеви биолог от Университета на Монтана в Мисула. – Вече имаме доказателства, че самото заразяване с определен паразит – Toxoplasma – може да има големи пос-
ледици за поведението на вълка“, заключава Майер.
Изследователите са имали достъп до кръвни проби, поведенчески наблюдения и данни за движението на 229 вълка в парка за около 26 години. Заразените вълци са били 11 пъти по-склонни от незаразените да се махнат от глутницата си, установяват учените, и около 46 пъти по-вероятно да станат в крайна сметка лидери.
Едноклетъчният Toxoplasma gondii има опит в промяната на поведението на животните. Най-важ-
ните му гостоприемници са котките, които осигуряват среда за размножаване на паразита в тънките си черва. Потомството на паразита се „вози на стоп“ върху котешки изпражнения. След това други животни поглъщат паразита, който след това манипулира поведението на новите си гостоприемници. Като променя определени хормони, паразитът стимулира домакините да стават по-смели или по-агресивни. Заразените мишки например могат фатално да загубят страха си от котки, което позволява на паразита да зарази повече гостоприемници.

Your Image Description

Свързани статии:

Готова е кулата за новия телескоп в Рожен Опасните „вечни“ химикали Само на един телескоп разстояние Фабрика за медалисти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Готова е кулата за новия телескоп в Рожен

Next article

Опасните „вечни“ химикали

Next article
Опасните „вечни“ химикали

Опасните „вечни“ химикали

В ход е дигиталното обучение

9,5 млн. лв. в подкрепа на образованието

Вестник "Аз-буки"

Шанс за бъдещето

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"