"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 5, 2022

Висшите училища ще обучават съвместно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-02-2022
in Брой 5, 2022
A A

Възможност за съвместно обучение на студенти от две или повече висши училища, както и за обучение и защита на докторска степен чрез работа по научноизследователски проект. Това предвижда законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, обсъден на първо четене в Парламентарната комисия по образованието и науката. Проектът е представен от министъра на образованието и науката акад. Николай Денков.
Промените предвиждат студентите в съвместно обучение да се приемат в рамките на утвърдения с решение на Министерския съвет прием за професионалното направление на координиращото висше училище. Мултидисциплинарните специалности са от нерегулирани професии от професионални направления, за които всяко от висшите училища партньори има акредитация, съответстваща на частта от съвместното обучение. Партниращите висши училища съгласуват и утвърждават нужната учебна документация.
Условията на прием, периодите на обучение в различните училища, разпределението на средствата за издръжка на обучението, издаването на съвместни дипломи за завършена образователно-квалификационна степен и други условия се уточняват в споразумение, чието задължително съдържание е посочено в законопроекта. Споразуменията за съвместно обучение, както и промените в тях влизат в сила след одобряването им от министъра на образованието и науката. Първият семестър на първата година от обучението се провежда от координиращото висше училище. Периодите на обучение от висшите училища партньори следва да бъдат кратни на и не по-малки от половин учебна година.
„Вече имаме започнали такива програми и се опитваме да настигнем с нормативната база обективни процеси в сферата на висшето образование“, коментира министър Денков. В отговор на въпрос той заяви, че предвижданото одобрение на съвместните обучения от министъра на образованието и науката е ориентирано само към гарантирането на законосъобразност, финансово обезпечаване, фиксиране на отношенията между различните партньори.

Идеята е да се създаде устойчивост и да се издават дипломи, които съответстват на нормативната база.
Проектът регламентира още възможността висшите училища, получили при програмна акредитация оценка от 8 до 10, и научните организации да извършват подготовка за придобиване на образователната и научна степен „доктор“ при изпълнението на научноизследователски проект с осигурено финансиране за не по-малко от три години. Тези докторанти ще се приемат след обявяване на конкурс по всяко време на годината извън утвърдения от Министерския съвет прием за съответната година и се обучават в редовна форма с договор между висшето училище или научната организация, ръководителя на проекта и обучаемия. Средствата за финансиране на обучението им, в това число за стипендии и/или възнаграждения, се осигуряват от научноизследователския проект, в рамките на който се обучават.
Прецизира се текстът за това кое висше училище може да получи статут на изследователско – това е висше училище, което дава значим принос за развитието на важни обществени области чрез върхови научни изследвания и има високи резултати от научноизследователска дейност, оценени съгласно обективни показатели, включващи брой публикувани научни статии в издания, реферирани в международни бази данни, брой публикувани заявки за патенти, брой цитати от други автори в реферирани и индексирани списания в международните бази данни, определени в акт на МС. Изследователските висши училища ще могат да сключват вече до 8 споразумения с държавни и общински училища за извършване на съвместна учебна дейност по учебните предмети и/или модули за придобиване на профилираната и професионалната подготовка във втори гимназиален етап, както и по учебните предмети за придобиване на специализираната подготовка.
Със заключителните разпоредби на законопроекта се правят изменения и допълнения в Закона за развитието на академичния състав в Република България, с които се уточняват определени текстове и процедури.
Министър Денков коментира, че предстоят и други промени в Закона за висшето образование, които ще засегнат чувствителни теми в сектора и изискват по-широко обществено обсъждане.
Парламентарната комисия подкрепи на първо четене предложения от МС проект за промени в ЗВО.

Your Image Description

Свързани статии:

Необходим е център по училищна психология Default ThumbnailАгенция поема ОП за наука и образование Неравенството остава предизвикателство за ЕС Default ThumbnailУниверситети и бизнес заедно за икономически растеж

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Стягат спортните училища

Next article

Министерство на образованието и науката: Помогнете на учителите, вместо да ги обвинявате за агресията между деца

Next article
В ход е дигиталното обучение

Министерство на образованието и науката: Помогнете на учителите, вместо да ги обвинявате за агресията между деца

Почти като  на Марс

Почти като на Марс

Falcon 9 изведе италиански радарен сателит

Falcon 9 изведе италиански радарен сателит

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"