"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 12, 2023

Още за двойните умалителни в българския език

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-03-2023
in Брой 12, 2023
A A

Николай ПАСКАЛЕВ*

Основният начин за изразяване на т.нар. двойна умалителност в български е прибавянето на два умалителни суфикса към неумалително име (напр. книга – книжка – книжчица; брат – братле – братленце). Съществуват и други средства за това, сред които особено любопитно е съчетаването на умалително име с прилагателните малък, дребен и ситен. Примерите в интернет (включително в Българския национален корпус) за такива съчетания са многобройни: малка лъжичка, дребно късче, дребно бръмбарче, ситен дъждец, ситен прашец и т.н.
При употребата на дребен и ситен обаче съществуват някои важни семантични ограничения. Назовавайки един предмет дребен, ние го определяме едновременно като по-малък от еднотипните му предмети и по-малък от човека. Затова от семантична гледна точка са неправилни съчетания като дребен блок, дребен кораб и под. Обектът, определен като ситен, пък трябва да отговаря на друго условие – да се състои от множество дребни частици (елементи). Именно затова ситен се съчетава най-често със съществителни като дъжд, сняг, прах и т.н.
Към езиковите средства, с които се изразява двойната умалителност, спадат и съчетанията на умалително име с мини- и микро-. Те са сравнително редки, тъй като умалителните имена по начало са характерни за разговорния стил, а мини- и микро- не принадлежат към него. Все пак отделни примери са регистрирани в корпусите: миникутийка, минирокличка, микровласинки, микротелца и др.
Макар и значително по-рядко, се срещат случаи, в които се съчетават три или повече маркера за умалителност (например носленценце, салонченце, мъничка солничка, ситничък дъждец и т.н.). В български това явление се възприема като преувеличение на умалителността, чрез което се изразява (само)ирония.

*Д-р Николай Паскалев е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Това ще ви усмихне (С)реброто в роднинските връзки Каква е разликата между епидемичен и епидемиологичен? За названието баница в българския език

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Пловдив събра млади готвачи и монтьори

Next article

Над 1,2 млн. обучения са преминали учителите

Next article
Над 1,2 млн. обучения са преминали учителите

Над 1,2 млн. обучения са преминали учителите

Спортните федерации да влязат в училищата

Спортните федерации да влязат в училищата

Близо 150 млн. лв. за ученически общежития

Близо 150 млн. лв. за ученически общежития

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"