"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Луис Кафарели с награда „Абел 2023“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
in Брой 13, 2023
A A

Наградата „Абел“ за 2023 г. е присъдена на математика Луис Кафарели от Тексаския университет в Остин, САЩ, за работата му върху т.нар. математика на промяната. Изследователят работи върху уравненията на Навие-Стокс, които дават зависимостта между вискозитета на флуида, налягането и ускорението, което той изпитва.
Заедно с Робърт Кон и Луис Ниренберг публикуват през 1982 г. забележителната статия Partial regularity of suitable weak solutions of Navier-Stokes equations („Частична закономерност на приемливи слаби решения на уравненията на Навие-Стокс“). Генералният въпрос дали могат да съществуват сингулярности в решенията на уравненията на Навие-Стокс, все още не е решен, като за това има награда от 1 млн. британски лири, предложена от Института по математика „Клей“. От всички математици, работещи по този проблем, тримата са се приближили най-много до решение. Кафарели работи усилено и върху частните диференциални уравнения, като има важен принос към т.нар. задача за препятствията.
„Теоремите на Кафарели промениха радикално разбирането ни за класове нелинейни частни диференциални уравнения с широки приложения“, обяснява председателят на Комитета на наградите „Абел“ Хелге Холден. По думите му резултатите на Кафарели притежават виртуозност, обхващаща различни области на математиката и нейните приложения. „Фантастична интуиция… Беше ми трудно да го догонвам. Той някак си веднага вижда неща, които другите хора не виждат“, коментира работата си с Кафарели и Луис Ниренберг, носител на наградата „Абел“ за 2015 г.
Кафарели е роден в Буенос Айрес през 1948 г., но по-голямата част от професионалния му път е в САЩ. Неговата съпруга Ирене Мартинес Гамба също е математик.
Наградата „Абел“ е едно от най-високите отличия в областта на математиката. Присъжда се от 2002 г. от Норвежката академия за наука и литература и е с парично изражение от 7,5 милиона норвежки крони (над 1 276 000 лева).

Your Image Description

Свързани статии:

Открит е кирилски надпис от времето на цар Симеон Цветовият модел на совите В крак с ерата на суперкомпютрите Златна треска в Космоса

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Открит е кирилски надпис от времето на цар Симеон

Next article

Цветовият модел на совите

Next article
Цветовият модел на совите

Цветовият модел на совите

Aesthetic Notes on the End of Romanticism

The Home and the Robot: an Onto-topological Attempt

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"