"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 17, 2023

STEM, XXI век и технологиите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-04-2023
in Брой 17, 2023
A A

Природните науки, математиката, инженерството, изкуствата – или STEM дисциплините, винаги са били и ще бъдат в основата на човешкия прогрес. Интересът и опитите за разбиране на тези сфери на познание датират от най-древни времена до днес, но интензивността, с която се развива и трупа познанието за тях, варира. Това е така, защото винаги има контекст. Тоест изучаването на STEM науки в миналото е било в контекста на тогавашното ниво на развитие за разлика от темповете, с които това познание се развива и трупа в днешно време вследствие на научно-техническия прогрес. Ето защо е важно да се говори не просто за STEM като направление, но за STEM в контекста на XXI век, когато технологиите са основен фактор в почти всеки аспект от нашия живот, в т.ч. и начина, по който изучаваме STEM дисциплини.

Живеем в дигиталната епоха. Следователно трябва да учим в дигиталната епоха. Тук именно идва и мястото на образователните технологии, които трансформират начина, по който учим, приемаме информация и усвояваме нови знания и умения. В тази връзка и девизът на „Юнион Интерактив“ гласи, че „Технологиите и модерната учебна среда са ключ към по-добро образование, а доброто образование – ключ към всичко останало“.

Образователните технологии трябва да са насочени към определени образователни нужди на подрастващото поколение. Технологията в класната стая трябва да бъде адаптивна и отговаряща на нуждите на учениците, обхватна и завладяваща вниманието им, индивидуализирана и подходяща за възрастта им.

Технологии за модерно STEM обучение

Когато говорим за технологии в класната стая, е добре да изхождаме от разбирането, че те са инструменти, изпълняващи определена цел. Основната функция на технологията е да „доставя“ учебно съдържание. От ключово значение е какви ще са структурата, формата и начинът, по които това се случва. Ето защо е важно да комбинираме технологиите така, че да предоставят възможност за разнообразни дейности и разнообразна структура, форма и начин на представяне на учебното съдържание, тъй като това, в крайна сметка, създава комплексно и потапящо учебно изживяване.

Ние от „Юнион Интерактив“ се фокусираме върху перспективните възможности на 3D визуализацията и моделирането, осезателно и допирно взаимодействие, виртуална реалност и виртуални среди за обучение, както и разбира се, технологии и инструменти за приложна и експериментална дейност. Образователни инструменти, които са в състояние да съчетаят различни сензорни модалности, са обещаващи по отношение на това да представят на учениците STEM съдържанието по реалистичен и завладяващ начин.

Допълнително предимство е и предпочитанието на самите ученици към такива технологии вместо досегашните стандартни методи на обучение, особено за изучаване на по-сложни биологични, физични и химични концепции, чието усвояване е ограничено от определени концептуални, културни, икономически и социални въпроси или просто е трудноизпълнимо в стандартната класна стая.

От ума, през технологията, до материята!

Опитът, който „Юнион Интерактив“ има в изграждането на иновативни STEM пространства, ни дава възможност да оформим едно концептуално виждане относно това какви възможности би следвало да предоставя технологичното оборудване в един модерен STEM център. То трябва да бъде разположено в логически свързано учебно пространство, изградено върху концепцията за тристепенна градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява учебно STEM съдържание, а именно:

• изграждане на интерактивно фронтално учебно пространство (чрез интерактивни дисплеи) за по-добро визуално представяне на теоретичното съдържание по нов и интересен начин (чрез мултимедия и 3D сцени), което да е структурирано основно дисциплинарно;
• изграждане на пространство за обучение чрез технологии за VR/AR, или т.нар. виртуални лаборатории, където учебното съдържание се предава чрез различни сензорни модалности (в т.ч. визуално, невронно, тактилно), а съдържанието е структурирано интердисциплинарно в различни контекстуални области на познание;
• изграждане на пространство за практическа и експериментална дейност и усвояване на реални умения в практическа среда чрез проектно базирани дейности, където съдържанието е структурирано трансдисциплинарно.

Идеята за интегриран подход и комбиниране на всички възможни направления, съчетана с логическата градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява STEM учебно съдържание, превежда всеки ученик през едно завършено учебно изживяване, което започва в ума чрез приемането на нови знания и идеи, разширява се чрез технологията, за да се реализира в материален или интелектуален краен резултат. Опитът на „Юнион Интерактив“ показва, че всичко това лежи в основата на успешните STEM центрове.

Your Image Description

Свързани статии:

Предимствата на виртуалната и добавената реалност в клас Default ThumbnailImplementing STEM/STEALM in the Elementary School Classroom Default ThumbnailA TOOL FOR ASSESSING INDIVIDUAL STUDENT CONTRIBUTION IN PERFORMING STEM-BASED GROUP TASKS 521 школа с договори за STEM кабинети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags STEMUnion interactiveТехнологииЮнион Интерактив

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Революция в храненето

Next article

Майстори на платките

Next article
Майстори на платките

Майстори на платките

Сръчни и вещи  в занаята

Сръчни и вещи в занаята

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Родо̀пчанка или родопча̀нка

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"