"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 23, 2023

Гравитацията също е на фокус*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-06-2023
in Брой 23, 2023
A A
„Капки светлина“ от Елмира Стоева, XII клас – Софийска
математическа гимназия „П. Хилендарски“, II място от националния фотоконкурс за ученици и студенти на тема „Красивото във физиката“, провел се в рамките
на 51. национална
конференция по физика

Иванина Тинова – VII клас, II място
СУ ,,Отец Паисий“ – гр. Стамболийски
Научен ръководител – Роза Рангелова

Какво е физиката? Физиката е естествена наука, която изучава общите и фундаменталните закономерности, които определят структурата и еволюцията на материалния свят. Тя е точна наука и означава, че се занимава с намирането на количествено описание на природните явления.

Значението на физиката в днешния свят е огромно. Новите ѝ идеи и постижения водят до развитието на другите науки и до нови научни открития, които, от своя страна, намират приложение в техниката и промишлеността. Честно казано, не е лесно да се дефинира какво е физиката. Тя непрестанно се променя с новите открития, които намираме всеки изминал ден. Новите теории не само ни дават нови отговори, но и ни поставят нови въпроси, които не бихме могли да формулираме и проумеем, изхождайки от предишните физични теории.

Исторически физиката се е развила чрез наблюдение на природни явления и извеждане на закони, които описват тези явления. Разбира се, дълбокото разбиране на света, в който живеем, ни помага да оцелеем в него.

За първи път терминът физика е използван от древногръцкия философ и учен Аристотел през IV в.пр.н.е. Тя е една от най-старите области на познанието, макар в древността да не е оформена като отделна наука. Дълго време физиката и философията се ползват като синоними и едва в резултат на научната революция от XVI – XVII век физиката се обособява като отделна наука.

Съвременната физика, такава каквато я познаваме днес, започва с Галилео Галилей, поради което той често е наричан бащата на модерната физика. Той е първият, който използва научния подход, научния метод, в същността на който е идеята, че всяка теория трябва да бъде потвърдена с научни експерименти и наблюдения. Исак Нютон се ражда в годината, в която умира Галилей. Той взема идеите му и ги превръща в теория, като създава един цял дял на физиката, наречен класически механизъм.
Физиката е повлияла на обществото, като ни е помогнала да разберем по-добре природните явления и дори да ги предвидим. Без физика не бихме могли да разберем защо небето е синьо, защо тревата е зелена, да разберем времето и как да го предвидим, да разберем разлагането на органичния материал, да предвидим и да се подготвим за природни бедствия като земетресения, торнадо и урагани. Дори не бихме разбрали закона за гравитацията! Физиката ни е дала знания за естествените процеси в нашия свят и начини да използваме тази информация в полза на обществото.

И така, как физиците наистина могат да променят света? Светът е сложна система, пълна с граници и ограничения за това, което човек може да направи. Физиката е пълна с проблеми със затворени системи, които нямат или имат ограничено взаимодействие с други системи. Работата в границите на система (или модел на система) или разширяването на границите на система е ежедневна работа на физика.
Гравитацията също е на фокус. Тъй като действа между елементарни частици при обикновени енергии, гравитацията е абсурдно по-малка от другите сили. Но гравитацията реагира директно на енергията и ние откриваме, че когато екстраполираме нейното поведение към екстремните енергии, където се случва обединението на другите три сили, гравитацията има сравнима сила.

 

*Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Децата на дигиталния свят* Физиката не спира да ни учудва* Брауновият газ е българско откритие* Слънчевият хладилник*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Висшето училище по телекомуникации и пощи и община Банско откриват научно-изследователски комплекс

Next article

Децата на дигиталния свят*

Next article
Децата на дигиталния свят*

Децата на дигиталния свят*

Физиката не спира да ни учудва*

Физиката не спира да ни учудва*

Вкусна чиния с кауза

Вкусна чиния с кауза

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"