"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 3, 2023

Принадената стойност е в резултатите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-01-2023
in Брой 3, 2023
A A
В Средно училище „Св. Климент Охридски“ в Морската столица обичат да играят български хора

Зина СОКОЛОВА

Безплатна образователна платформа „Грамотност.bg“ създаде екипът на Средно училище „Свети Климент Охридски“ във Варна. Идеята е тя да бъде в помощ на всички за развиване на функционалната грамотност. През лятната ваканция на 2022 г., в рамките на три седмици ученици от II и III клас и учители от СУ „Свети Климент Охридски“ са работили с темите, включени в платформата. Идеята на училищния екип да се работи за повишаване на функционалната грамотност на учениците, възниква преди 8 години.
„Всичко започна от международните изследвания PISA, PEARLS и други. Те отреждат доста незавидни места на нашите ученици в класирането, особено при 15-годишните – разказва директорът Петко Петков. – А в тези формати всичко е четене с разбиране. България започна да участва в PISA някъде около 2001 г.,
като ние бяхме едно от първите училища. Разглеждайки тестовете, се убедих, че човек, ако може да чете с разбиране, няма да има проблем да се справи с тях. Но останах изключително разочарован от резултатите. Това ме наведе на мисълта, че функционалната грамотност не е застъпена достатъчно в нашата образователна система и учениците не могат да четат с разбиране.“
Преди около 7 години екипът на СУ „Свети Климент Охридски“ започва да провежда, първоначално за четвъртокласниците, състезание по български език и литература, насочено само към функционалната грамотност. То се организира извън учебните занятия и включването в него е по желание на учениците. Доближава се до формата на националното външно оценяване в IV клас, но акцентът е върху функционалната грамотност. Резултатите не са особено добри. По-късно състезанието става градско, със съдействието на Община Варна. Три години подред набира скорост, но покрай ковид кризата провеждането му е преустановено. От Средно училище „Св. Климент Охридски“ са амбицирани тази година да го възстановят.
„С натрупания опит на училищно и на общинско ниво, идеята да се направи нещо, насочено специално към функционалната грамотност, започна да изкристализира – подчертава директорът. – Оттук нататък беше вече въпрос на инициативност и търсенето на подходящи проекти и програми. Насочихме се към възрастовата група на 8 – 9-годишните, защото в IV клас вече установяваме дефицити. Оказа се, че пропуски почват да се трупат още във II и III клас. Затова решихме да започнем превантивна, а не компенсаторна работа.“
Екипът си осигурява подкрепата на фондация „Америка за България“ и на „Заедно в час“, откъдето ги питат как ще популяризират резултата от всичко това, което се прави. Издаването на книжки е прекалено скъпо. Затова училищният екип се спира на варианта за онлайн платформа, която да бъде безплатна, с голям набор от материали и да постига три цели. Да се използва в училище, тъй като отговаря изцяло на програмите по български език и литература и по другите предмети, и да дава възможност за прилагане в задължителните часове за общообразователна подготовка, които са за четене с разбиране, в часовете за избираема подготовка, за факултативна подготовка, занимания по интереси и при целодневната организация на учебния ден. В платформата са включени 20 теми (5 теми с обучителен и развиващ характер и 15 теми – всяка разработена в три раздела), които могат да бъдат прилагани безпроблемно от всеки учител. Платформата съдържа и разработените от екипа Система за повишаване на функционалната грамотност (скала, спецификация, инструментариум за оценка), ресурси, видеоматериали.
Втората цел е платформата да може да се използва и у дома от родители и деца. Темите са разработени така, че за всяка са достатъчни между 15 и 25 минути, за да се попълни.
Третата цел е да се направи методическо помагало – т.е. модел, по който може да се разработват и други теми. Всичко това е налично в раздел „Ресурси“ на платформата. Освен това създаденият инструментариум за оценка на функционалната грамотност дава възможност за извършване на първична оценка и оценка на напредъка.
„Горд съм с екипа на училището, който успя да изпълни тези амбициозни задачи в максимално възможна степен – подчертава директорът. – Сега въпросът е друг – дали ще успеем да продължим и да надградим платформата за III и IV клас.“
Поглед върху това как е повлияла платформата върху уменията на децата да четат с разбиране, колективът на училището има само за своите ученици и за партньорското училище в село Преселци, където платформата е апробирана на място, не онлайн. Всички отчитат, че учебният материал, представен по такъв интерактивен начин, предизвиква много по-голям интерес у децата. А това е пътят за постигане на добри резултати.
„В нашето училище отчитаме повишаване на функционалната грамотност на учениците – казва Петко Петков. – Но всичко това ще проличи чак следващата година, когато излязат резултатите от Националното външно оценяване и ги съпоставим с тези от предишни години. Говоря за догодина, защото сега резултатите също не са съпоставими, предвид че през 2020 г. и 2021 г. обучението беше предимно онлайн, което снижава постиженията на учениците.“
На въпроса дали трябва да се върне практиката да се повтаря класът в начален етап, директорът подчертава, че при тях такъв проблем няма. Но според него самата философия към тези деца е недокрай детайлизирана. Тя дава грешни сигнали към групи от хора, че дори и без елементарни усилия може да бъдат постигнати резултати, съизмерими с резултатите на тези, които се трудят упорито. „Не мисля, че дете, което до VII клас не е успяло да покрие държавните изисквания, ще успее да направи това след VIII клас – категоричен е директорът. – Трябва да им покажем пътя и да приложим европейския опит – продължаване в професионалното образование, за да получат възможност за реализация на пазара на труда.“
Средно училище „Св. Климент Охридски“ е едно от най-търсените във Варна. В I клас тук кандидатстват три пъти повече деца, отколкото е капацитетът на образователната институция. То привлича родителите с това, че устойчиво заема предни места по резултати от НВО и в IV, и в VII клас. Досега винаги е в челната десетка в област Варна, а резултатите по информатика го нареждат веднага след Математическата гимназия в Морската столица.
„Следващото, което търсят родителите, е отношение и грижа за децата – казва директорът. – Твърдя, че те го получават и от мен, и от екипа.“
На трето място е сигурността, че когато децата са на училище, те са обгрижени и в максимална степен тяхната сигурност е гарантирана. Това става по различен начин, включително с пропускателен режим, дисциплина, униформи, съпричастност към училищния живот. Колективът има натрупана солидна практика в годините в тази насока.
Предизвикателствата пред екипа директорът разделя на краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. „От финансова гледна точка се надявам да имаме относителна стабилност, каквато сме имали до момента – казва директорът. – Но за съжаление, не се знае каква актуализация ще има на средствата по стандартите за издръжка на образователните институции. В учебен аспект е важно да успеем тази година да надградим достатъчно, за да компенсираме двете години обучение онлайн и да постигнем добри резултати на НВО и ДЗИ.
В средносрочен аспект бих отбелязал предизвикателството за преминаване към едносменен режим в следващите 3 – 4 години. То е свързано с намаляване броя на паралелките, на учениците и на персонала, което е много тежко и противоречи на цялата ми управленска логика. Най-трудно ми е да се разделям с хора – било колеги, било ученици. Но това е рамката, това е законът и трябва да се съобразим с него.
Също в средносрочен аспект е и предизвикателството да успеем да усвоим достатъчно ефективно средствата по Плана за възстановяване и устойчивост и по националните програми, които никак не са малко. Да реализираме идеите, които имаме, и да правим неща не само за да отчетем дейност, а за да бъдат ефективни и приложими във всекидневната ни работа. Моето разбиране е, че не си струва да се влагат огромни финансови и човешки ресурси за нещо, което впоследствие няма да се прилага достатъчно във всекидневието. Идеята е всичко, което се прави, да доведе до добавена стойност. А добавената стойност в образованието е само една – по-добри резултати.
В дългосрочен аспект ще бъде добре, ако успеем да съхраним всичко натрупано през годините и да повторим добрите практики. Като историк, ще цитирам летописната книга на училището. През учебните 1935, 1936 и 1937 година училище „Св. Климент Охридски“ се превръща в т.нар. даскалоливница. Учители от 15 европейски държави са тук на обмяна на опит за нови методически и педагогически похвати при работата с учениците. Имаме желанието да организираме такъв форум. Това е изключително амбициозна цел, която не знам дали ще бъде постигната, но ще се опитаме.“

 

Istoriya-History journal

Средно училище „Свети Климент Охридски“ чества през тази година 140 години от основаването си през 1883 г. Сградата му е била на същото място, на което е и в момента. Това е единственото варненско училище, което е запазило от създаването си досега и името, и местоположението си. През 1901 г. училищната сграда е разрушена от земетресение. През 1912 г.,
около седмица преди официалното обявяване на Балканската война, Училищното настоятелство взима решение сградата и училището да бъдат възстановени. Започва дарителска кампания. Строителните дейности започват в края на октомври 1912 г. А в началото на октомври 1913 г. – година след Балканската война, след Междусъюзническата, след националната катастрофа училищната сграда е готова, а училището – възстановено.

Your Image Description

Свързани статии:

Да събираш и изваждаш… ноти Когато има приемственост, има и добри резултати Неучебникарски за Ботев На чаша чай с родители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Когато има приемственост, има и добри резултати

Next article

Неучебникарски за Ботев

Next article
Неучебникарски за Ботев

Неучебникарски за Ботев

В ход е дигиталното обучение

Идеи с бъдеще

Бой по…барабаните

Бой по...барабаните

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"