За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за Ваня Иванова от ОУ „Васил Левски“ в Кнежа. С иновативната си практика „Escape room в часовете по география и икономика“ тя печели специалната награда на Центъра за творческо обучение за практика със STEM или СЕУ насоченост, предоставена от Acer for education.
В началото много ме беше страх от информационните технологии. Спомням си, че дори се затруднявах с форматирането на най-обикновен документ в „Уърд“, казва Ваня Иванова. Тя преподава музика и география и икономика в прогимназиален етап в иновативното ОУ „Васил Левски“ в Кнежа. Работи в училището от 2014 г., като първата година е назначена на позицията възпитател. Преди това е работила отново като възпитател в ОУ „Христо Ботев“ в с. Бреница, община Кнежа.
Учителката се връща назад във времето. Споделя, че в един момент осъзнава, че трябва да се изправи пред страховете си и да започне да развива себе си. „Ако не се стараеш да бъдеш в крак с времето, системата ще те изхвърли неусетно“, казва тя. През 2019 г. се записва в лятната академия „Учители на бъдещето“. Категорична е, че човек не бива да се оставя да плува по течението, а трябва да използва всеки ден от живота си за самоусъвършенстване. Спомня си с усмивка, че онова лято през 2019 г. наистина се връща в училище в ролята на ученик. Посещава стриктно лекциите, повтаря материала и прави домашни работи. Но всичко това си заслужава. Резултатите не закъсняват и днес тя използва в училище почти всяко приложение, за което сте чували, и много, за които не сте.
След пандемията решава да завоюва още един връх. На своя глава изкарва успешно обучението за сертифициран учител на „Гугъл“. Признава, че изпитва някои затруднения с английския език. Затова сега е насочила усилията си точно в тази посока – да подобри знанията си по езика, за да не ѝ се налага повече да използва „Гугъл преводач“.
„Непрекъснато се включвам в различни обучения. Стремя се веднага след като усвоя нови знания, да ги приложа на практика. Така уча и учениците си“, казва Иванова. Категорична е, че това е сред основните роли на учителя на XXI век – той трябва да бъде в крак с времето, за да не изостава от децата, на които преподава.
„Днес е задължително да отговаряме на изискванията на децата, които с всяка изминала година стават все по-високи. Те са много информирани и често знаят повече от нас“, допълва моята събеседничка. Разковничето е човек никога да не се отчайва и да не спира да опитва, докато най-накрая не се получи. „Смелостта идва с опита“, категорична е тя. За пример и вдъхновение в своята работа посочва д-р Теодора Димитрова, на която изказва безкрайната си благодарност. Обученията в създадената от нея и Ангел Георгиев „Приложна академия за образование – Синдео“ са ѝ дали знания и практически примери, които прилага ежедневно в работата си.
Иновативната практика, за която получава наградата на фондацията „Заедно в час“ и образователния сайт prepodavame.bg, носи името „Escape room в часовете по география и икономика“. Какво всъщност на практика представлява това?
Това е игра, наподобяваща стая със загадки в реално време.
Учениците се разделят на отбори с до 5 човека в група. Те трябва да намерят отговорите на въпроси, свързани с учебния материал. Този, който е най-бърз, печели играта, като успешно излиза от „заключената стая“. Практиката се провежда в предвиден час за обобщение на знанията в две паралелки от VII клас. Темата от учебния материал, по който работят, е „Природни области в България“.
При първия си опит учителката разработва вариант на Escape room, при който задачите се предоставят на учениците на хартиен носител. В така разработената игра се налага учениците да се изчакват при откриване на уликите – това отнема повече от един учебен час. Освен това се оказва, че някои деца работят по-бързо и след това скучаят, докато съучениците им ги настигнат. Затова след задълбочен анализ на часа решава да направи промени – Escape room преминава изцяло в електронен вариант. Благодарение на това всички ученици работят едновременно, без изчакване, разсейване или загуба на мотивация.
Играта със загадки се осъществява в VI клас, а темата е Южна Америка.
И при двата варианта на играта са използвани задачи и материали, създадени чрез различни приложения. Уликите се получават чрез редене на пъзел, използване на морзова азбука, анаграми, предварително подготвени вестници с географска информация, решаване на кръстословици, работа с географска карта и климатограми. Наградата за най-бързите е специално изработен за целта билет за пътешествие до Южна Америка. И тъй като и той е направен през приложение, толкова прилича на истински, че много от учениците по детски питат: „Ама наистина ли ще ходим до Южна Америка? Кога ще пътуваме?“. Едно от децата, което печели, е със СОП. „Това е поредното доказателство, че практиката работи. Дори децата, които имат под някаква форма затруднение, могат да се включат в такава техника“, допълва моята събеседничка.
В практиката си често става свидетел и на силна мотивация от страна на ученици с по-слаб успех. „Не са единични случаите, когато децата, водени от желанието си да спечелят играта, „изяждат“ учебника с кориците. Но нали все пак това е целта – да ги мотивираме да учат, да се научат да прилагат на практика знанията си, и да задържим интереса им. А да привлечеш вниманието и да направиш впечатление на днешните ученици, не е никак лесна задача“, разказва Иванова.
Зад гърба си тя има още много успешни иновативни практики. Сред тях е „От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи“. Съвсем логично тя е приложена в два последователни урока по предметите, по които преподава учителката – музика и география и икономика. Учениците трябва да изработят музикалния инструмент укулеле от рециклируеми пластмасови материали. След това заедно обсъждат как влияят пластмасовите отпадъци на природата и какво могат да направят в ежедневието си, за да спрат замърсяването на околната среда. И всичко това преминава под формата на своеобразно мислено пътуване до другия край на света – Хаваите.
„Видях в интернет клип как се прави укулеле. Точно такъв урок ни предстоеше с децата от VII клас. Затова реших да го приложа. Знания за Океания имат още от предишната година. По този начин децата използваха своя опит, за да се „пренесат“ на Хаваите, да кажат „Алоха“ и да се докоснат до различна култура. Съчетахме ученето с танци, музика и изработване на укулеле“, разказва учителката. За нея е водещо децата да не губят мотивация – обучението трябва да бъде интересно за тях. И когато в края на часа чуе въпроса: „Госпожо, кога пак ще играем на такава игра?“, осъзнава, че всичко си заслужава.
„Безценен е моментът, когато видиш резултата от работата на учениците си“, споделя тя. Изключително много се гордее със своя ученик Кристиян Христов. Момчето показва големи заложби в областта на географията. Той достига до първо място в областен кръг на олимпиадата по география и икономика вече две години подред. Освен това с огромно желание участва във всеки конкурс и национално състезание с такава насоченост.
„Кристиан е запален географ. Деца като него са двигателят на работата ми“, допълва учителката.
Съветът на Ваня Иванова към колегите ѝ, които все още не се чувстват сигурни в използването на електронни ресурси, е да не се отказват, да опитват, експериментират и да питат, ако не знаят. Всички научени новости остават и след време могат да се използват във всяка сфера от живота.
„В резултат на упорит труд стигнах дотук. Няма невъзнаграден труд. Трябва да полагаш много усилия, за да постигаш целите си. Но всичко това си заслужава, като видиш накрая резултата.“ Тези думи Ваня Иванова постоянно повтаря на учениците си в час. Стреми се да бъде добър пример за подражание, а всичко, което прави, е в името на децата, защото те я мотивират и вдъхновяват.
Признава, че доскоро е изпитвала страх и от бързо навлизащия у нас изкуствен интелект, а сега редовно го използва. Дори планира през новата учебна година да разработи урок с употребата му в час. Идеята е да постави конкретен проблем за разрешаване, използвайки помощта на изкуствения интелект. „Децата отдавна го използват. Наивно е ние, възрастните, да си мислим, че не го правят, защото са малки“, смее се тя.
Ваня Иванова води и клуб за занимания по интереси – „Млади възрожденци“. В него има около 20 деца. Освен това е класен ръководител на VII клас. Учителката от Кнежа е носител на още редица награди за иновативни практики в час. Вярвам, че още много ѝ предстоят. Сигурна съм в това, защото знам, че няма да спре да се развива, да учи нови неща и да се усъвършенства чрез различни курсове. А когато работиш целенасочено и усилено, всичко се получава.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg