"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2023 Брой 42, 19-25.10.2023

Оптимистичнонастроен или оптимистично настроен

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
18-10-2023
in Брой 42, 19-25.10.2023
A A

Лора ЖЕЛЕВА*

В Службата за езикови справки и консултации към Института за български език при БАН нерядко постъпват запитвания дали се пишат слято, или разделно съчетания от наречие и прилагателно име или причастие, например оптимистично настроен, бързо развиващ се. Съчетанията от наречие и прилагателно име (причастие) се пишат разделно, когато не представ­ляват смислово единство, например особено опасен, прясно боядисан, свободно падащ, безследно изчезнал (Официален правописен речник на българския език. София: Просвета, 2012, т. 53.17.1, т. 55.6).

Писането е слято при сложни прилагателни, утвърдили се като една цялост или като термини, например светлозелен, световноизвестен, взаимноперпендикулярен, душевноболен. Тогава не е възможно размес­тването на съставките: известен световно, перпендикулярни взаимно (например: *Диагоналите на ромба са перпендикулярни взаимно вместо Диагоналите на ромба са взаимноперпендикулярни).

Оттук произтича и отговорът на въпроса, поставен в заглавието. Правилно е да се пише оптимистично настроен, защото това съчетание не е смислова цялост и частите му могат да се разместят.
Понякога е трудно да се прецени дали съчетанието представлява смислово единство и се пише слято, или не е една смислова цялост и се пише разделно. Тогава е препоръчително да се потърси информация в речниците и справочниците, да се провери дали съществува такъв термин, дали има такава сложна дума, при която се е установило слято писане, защото е започнала да се схваща като една смислова цялост.
Множество отговори на въпроси за слятото или разделното изписване на такива съчетания (например: ръчно изработен, дълбоко замразен, фино смлян, но общоприемлив, високообразован, вътрешноведомствен) могат да се намерят в онлайн справочника „Езикови справки“ на Института за български език: https://ibl.bas.bg/ezikovispravki/

*Д-р Лора Желева e главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

„Левски“ води на „Ботев“ или „Левски“ води срещу „Ботев“ Ще взема трамвая до (в)къщи С влак втори клас Летящи динозаври летели в небето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Детето среща книгата

Next article

По-високи стипендии за студентите

Next article
По-високи стипендии за студентите

По-високи стипендии за студентите

Трето място на национална олимпиада също ще носи звание „лауреат“

Трето място на национална олимпиада също ще носи звание „лауреат“

Нов срок за STEM центровете

Нов срок за STEM центровете

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"