"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 45, 9 - 15.11.2023

От Правец до всяка точка на света

Инж. Венцислав Начев обучава учениците от Професионалната гимназия по компютърни технологии и системи да генерират по-добро бъдеще

Петя Николова от Петя Николова
09-11-2023
in Брой 45, 9 - 15.11.2023
A A

Компютър, робот и колело. Със сигурност тези три неща присъстват в портрета на инж. Венцислав Начев. Около тях са учениците му в Правец, където от 2016 г. преподава в Професионалната гимназия по компютърни технологии и системи към Техническия университет в София. Ако се вгледаме по-детайлно, ще открием и множество наг­ради – на възпитаниците му, но и лично негови. Като пос­ледната – приза „Константин Величков“, който МОН връчва за постигнати високи резултати в професионалната дейност и за принос в развитието на българското образование. На тазгодишния 1 ноември министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков връчи престижната награда на 10 учители и един от тях е инж. Начев.

 

Клуб „Роботика“ подготвя бъдещи програмисти и изобретатели

Естествено, че се радвам – споделя пред „Аз-буки“ инж. Начев. – Това е голямо признание. Но никога не сме работили за награди. Те идват впоследствие, като резултат.“
Може би един ден Начев ще вземе и купа за изминаване на дълги преходи и изкачване на върхове с колело.
Съвсем наскоро покорява с велосипеда си връх Ботев и изминава над 400-километровата отсечка Правец – Бургас – Слънчев бряг.
„Успяваш по-лесно, ако има по-малко неблагоприятни условия“, казва той и уточнява, че това е изречението, което му харесва и го води напред в работата. Вероятно го е взел от общуването си с природата, но и от преодоляването на всекидневните предизвикателства, пред които се изправя всеки добър учител. А Начев е такъв. Разработената от него и учениците му „Киберфизична лаборатория по роботика и вградени системи“, дилетантски описана като симпатични роботчета, които могат да се движат, да говорят, да изпълняват различни команди, като се програмират и препрограмират присъствено и дистанционно, вече е на прага да се разпространи в училищата в цялата страна.

„Системата позволява ученици от всяка точка на света, свързана с интернет, да програмират физически роботи. На уеб базирана платформа дистанционно или присъствено те създават програмен код и тестват приложението му върху роботи в реално време – разказва инж. Начев. – Това улеснява процеса на програмиране на роботи и в класната стая, защото на работните места не е необходимо да се инсталират допълнителен софтуер и настройки – нужни са само интернет връзка и уеб браузър. От своя страна, учителят има възможност да определи кой от наличните роботи да изпълнява командите на ученика, а след съставяне на кода ученикът наблюдава действията на робота и същевременно задава нови команди за изпълнение.“
Идеята е от създаденото приложение да се възползват всички училища в страната, в които има обучение със сходно или същото професионално направление. Засега се използва предимно в занятията към ръководения от инж. Венцислав Начев клуб „Роботика и мехатроника“ в гимназията в Правец.

Тук инж. Начев преподава върхови технологии на ученици от VIII до XII клас – програмиране с най-новите програмни езици, роботика, системи за изкуствен интелект, операционни системи, в частност Linux. Твърди, че процесът е двустранен и зависи от двете страни – учители и ученици. Все пак според него учениците са по-любознателни и по-заинтригувани от студентите, на които е водил упражнения в Техническия университет, защото те имат и други странични занимания освен ученето. Казва, че в Професионалната гимназия в Правец има благоприятни условия и като оборудване, и като колектив, но му се иска да види по-голямо разбиране към преподаващите технически дисциплини.
„Образователната система не бива да ни пречи, а да ни помага да бъдем по-ефективни в процеса на обучение на учениците – споделя инж. Начев. – При нас, в сферата на техническите дисцип­лини и инженерните науки, е много важно учителят да бъде не само преподавател, но и работещ по специалността си. Иначе той не е полезен на учениците. Ако не практикува дисциплината, няма какво да им покаже и на какво да ги научи. Това не важи за всички предмети, нито за всички учители. Но при нас, ако не практикуваме това, което преподаваме, няма особен смисъл.“

Завършил средното си образование в същата гимназия в Правец, където днес преподава, Венцислав Начев се дипломира със сребърен медал като бакалавър в специалност „Телекомуникации“ в Техническия университет – София, и завършва магистратура във ВТУ „Тодор Каблешков“, специалност „Електроенергетика и електрообзавеждане“. През 2022 г. придобива педагогическа специалност, а междувременно е докторант в ТУ – София, по научната специалност „Системно програмиране“. Темата на дисертацията му е „Проектиране и изследване на отдалечени лаборатории по роботика и вградени системи“. Независимо че харесва много Никола Тесла, инж. Начев ще спомене задължително и Айнщайн, защото интересът му към физиката датира отдавна.
В колекцията си от постижения има и златен медал от студентска олимпиада по физика.
„Логично нещата са свързани – казва Начев, – и бих препоръчал физиката да бъде застъпена по-сериозно и в училищата като нашето, и в техническите университети. В момента се изучава само няколко часа седмично и често ни се налага да компенсираме пропуските.“ За да бъде в час като учител във време на непрекъснато развиващи се технологии, инж. Начев еднов­ременно преподава и работи по реални проекти на различни компании.
„Най-много обичам децата, на които им показваш 1, а възпроизвеждат 200. Те ще генерират и бъдещето!“ Така през 2019 г. Венцислав Начев, само с три години учителска практика, изразява възторга си от работата с учениците. Тогава родители му отговарят, че това се дължи на вдъхновен преподавател като него.

„За мен – казва днес Венцислав, – не от всеки става преподавател. Има хора, които са отдадени на науката например и не притежават качества и умения да обучават и да преведат на достъпен език материята.
И има други, на които това им се отдава. Важно е да усетим дали ставаме за преподаващи. Защото иначе не сме полезни.“
А дали един учител е ефективен и полезен, се разбира най-бързо от резултатите, които постигат неговите ученици. Още през 2017 г. двама от възпитаниците на Начев – учениците Радослав Илиев и Ивелин Стоянов, участват в научна сесия към Българската академия на науките. С разработката си „Роботизирана хуманоидна ръка“ те печелят наградата „Изобретатели на годината“. „Тогава за първи път дадоха на ученици тази награда – споделя Начев. – Радостното е, че Ивелин Стоянов вече е инженер и работи като учител в нашата гимназия. Преподава и в Техническия университет, и при нас.“

Освен че създава програмис­ти по НП „Обучение за ИT кариера“, като ръководител на ученици по проект „Ученичес­ки практики 2“, Начев подпомага интегрирането на своите възпитаници в ситуираната в Ботевград фирма „Интегрейтид микроелектроникс България“ ЕООД. Учениците успешно се реализират, като трима от тях вече са стажанти в предприятието, а други четирима – в момента в XII клас, ще разработват под негово ръководство дипломни проекти с практическо приложение във фирмата.
На провелата се през октомври тази година VI международна научна конференция за високи технологии и устойчиво развитие „Хай-тех 2023“ (International conference on High Technology for Sustainable Development
“HiTech 2023”) екипът на инж. Начев се представя с разработената „Киберфизична лаборатория по роботика и вградени системи“. С голямо въодушевление преподавателят споделя, че по време на конференцията участник от африканската държава Того успява успешно да осъществи връзка с платформата и на практика доказва нейната приложимост.

В момента в гимназията в Правец учителят отива още по-напред и разработва изграждането на отдалечена лаборатория по роботика, вградени системи и природни науки, която да бъде достъпна от всяка точка на света, където има интернет свързаност, 24 часа в денонощието и 7 дни в седмицата. Желанието на инж. Начев е освен от неговите ученици лабораторията да се ползва и от училища и университети от цялата страна. По този начин не само училищното оборудване ще бъде многократно по-полезно, но и практическото обучение по природни и технически науки ще стане по-ефективно. Предвижда се софтуерната система, която сега е в тестов период, до края на учебната година да бъде напълно изградена и готова за употреба.

„На ноемврийския конкурс изложение „Младежко техническо творчество“ в Горна Оряховица представяме система за интелигентно земеделие – разказва инж. Начев. – Това е един от пос­ледните продукти, върху който работихме заедно с учениците. Свързан е с поливната дейност.“
Горнооряховският технически конкурс е познат на Професионалната гимназия по компютърни технологии. Възпитаници от Клуба по роботика вече са печелили първо място през 2017 г.

През юни тази година Клубът се изявява и на организираните в Техническия университет в София „Дни на роботиката 2023 г.“,
където печели трето място в категория „Хардуерни проекти“. За да споделят своя опит и постижения, инж. Начев и учениците от Клуба по роботика посещават различни училища в страната, провеждат изнесени уроци и показват разработките си. Но ако след всичко това подозирате, че Начев и неговите бъдещи инженери са обсебени от роботите и дигитализацията и си представят свят, в който на здрав човек изобщо не му се налага да става от леглото, ще останете разочаровани.

„Всъщност – казва Венцислав – се надявам изкуственият интелект, технологиите и автоматизираните системи да ни помогнат в решаването на много по-сериозни въпроси от този да не се налага да ставаш, за да си пуснеш осветлението например. Надявам се, че ще ги използваме за разделно събиране на отпадъците, за рециклиране и за изчистването на океана. За Космоса, разбира се – също. Имаме по-големи проблеми за решаване, към които да насочим усилията си. И съм сигурен, че България може да даде своя принос в това. Не бива да се подценяваме като техническа нация.“

Your Image Description

Свързани статии:

STEM ще свързва бизнес и образование Правописният речник на БАН онлайн от май 2024 г. Проф. Ангел Учиков ще ръководи МУ – Пловдив Топла приказка от сняг

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Профили

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Без телефони в часовете

Next article

Проф. Ангел Учиков ще ръководи МУ – Пловдив

Next article
Проф. Ангел Учиков ще ръководи МУ – Пловдив

Проф. Ангел Учиков ще ръководи МУ – Пловдив

Великотърновският с нов чуждестранен партньор

Великотърновският с нов чуждестранен партньор

На лов за насекоми във Виетнам

На лов за насекоми във Виетнам

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"