"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 51-52, 21.12.2023 г.

Пътищата на таланта

Най-големият проблем сред българските ученици е назубрянето на информация без нейното разбиране, казва младата изобретателка Александра Умленска

Ivo Hristov от Ivo Hristov
21-12-2023
in Брой 51-52, 21.12.2023 г.
A A
Александра Умленска участва в националното изложение конкурс за иновативни разработки,
креативност и иновации „Среща на поколенията“

Златното момиче на Кюстендил Александра Умленска взе участие като представител на Съюза по автоматика и информатика „Джон Атанасов“ в националното изложение конкурс за иновативни разработки, креативност и иновации „Среща на поколенията“, организирано от Федерацията на научно-техническите съюзи. В него се включват проекти на ученици, студенти и докторанти в разнообразни инженерни области. Младата девойка кандидат-инженер представи новите си проучвания, които е провела за възможнос­тите на разработката си – робот MagneBot, който е от семейс­твото на катерещите се роботи. Използва се за изследвания на пространства, които са опасни за човека. Александра започва разработката от началната фаза, още когато е ученичка в Кюстендил, като проектира и изгражда корпуса. В момента фокусът ѝ е върху промяната на магнитната конфигурация на колелата на робота, повърхностите и препятствията, които преодолява, както и условията на работа.

С него тя печели висока оценка, подкрепена със златен медал и специална награда на международната олимпиада World Science Environment and Engineering competition, организирана от Indonesian Young Scientist Association и Malaysia Innovation Invention Creativity Association.

През септември се състоя едно от водещите научни събития за масово популяризиране на науката – Европейска нощ на учените, провеждана във всяка европейска държава, както и извън тези предели. Бъдещата изследователка имаше честта да се изправи в Аулата на висшето училище, в което се обучава – Софийския университет „Св. Климент Охридски“, пред основна аудитория от ученици. От нея те научиха как могат да реализират проектите си, да се включат в състезания, да предават знанията си и дори да започнат да работят върху първия си научен доклад.

Малко по-късно в община Сев­лиево се проведе и фестивалът „Наука на сцената“, където студентката отново беше поканена да представи пътя си вече и пред опитна в научната сфера аудитория, както и пред учители. Те бяха впечатлени как елементарни математически познания могат само с прилагането на логика да създават изключително сложни задачи, предизвикващи и велики умове. Там успяха да обменят предложения за нов педагогически подход, както и реален поглед на човек, специализиращ в научна непедагогическа специалност „Математика“, за връзката между университета, училището и науката.
Наскоро Александра, която изучава и инженерната специалност „Автоматика и ИТ“ в ХТМУ, завоюва престижна награда в математическата сфера на международната олимпиада Hong Kong Olympiad – бронзов медал, малко след като се завърна от състезание в Ню Йорк, САЩ. То беше проведено в Колумбийския университет, който се нарежда сред водещите висши училища за математически изследвания в Бръшляновата лига. Тя спечели безспорно един от трите златни медала сред участници от десетки страни. Към момента Александра се занимава и с подготовката на ученици за международни олимпиади по математика.

Тя коментира и изследването PISA 2022, проведено сред ученици на 15-годишна възраст от 81 държави. „Неговата основна цел е не да провери натрупаното количество знания от учениците, а дали могат да ги използват оптимално. За да бъде решен този тест, не е необходим голям обем от знания, а по-скоро практика и осъзнаване на това, което знаят учениците. Това го прави и един от най-важните методи за проверка. Сред българските ученици най-големият проблем е назубрянето на информация без нейното разбиране. По този начин те остават функционално неграмотни, а „знанията“ бързо се забравят след дадено изпитване. Важно е бъдещите педагогически кадри да бъдат обучени да преподават материала така, че учениците да го разбират, да се създават у тях постоянни знания“, коментира пред „Аз-буки“ Александра Умленска.

По нейни думи, това може да се постигне чрез асоциации, реални примери, логически задачи, анализ на статистически данни и мотивация на учениците да мис­лят самостоятелно и да работят сами с учебниците. „Последните две способности са изключително необходими, тъй като висшите учебни заведения предлагат прог­рами в задочна и самостоятелна форма на обучение.

Разбира се, няма как да пренеб­регнем факта, че и PISA е изпит, и ако даден ученик се подготвя по неговия модел, може да изкара малко по-висок резултат, отколкото без абсолютно никакъв поглед върху формата. Тоест, това е шаблонно изследване, което има определени изисквания, за да бъде покрито. Например винаги ще има разчитане на диаграми и четене с разбиране, които с упражнения ще са по-лесно разбираеми за учениците. В образователната програма, заложена в учебния процес, няма часове за подготовка за изпита PISA, което е една от ключовите предпоставки за по-ниските резултати. Нямаме и обучени специалисти за подготовка, тъй като голям процент от преподавателите не са напълно подготвени да отговорят на задачите, дадени от PISA, с максимален резултат. За да има разбиране на практическото приложение на знанията, е необходимо да бъдат въведени кадри от практиката, които да провеждат допълнителни часове с учениците“, категорична е Умленска.

Тя посочи още, че всички часове по природни науки в България се въвеждат, когато на учениците им предстои завършване на основния етап на образование и им предстоят изпити по математика и БЕЛ. Това води до неглижиране на този учебен материал и фокусиране върху високия резултат на малките матури. „Важно е да отбележим, че българските ученици винаги са едни от водещите на международни олимпиади в различни области и не отстъпват като познания на чуждестранните си конкуренти“, обясни още златното момиче на Кюстендил.

Your Image Description

Свързани статии:

Възпитаник на Шуменския университет със световно признание Какво научаваш, когато цял живот си бил учител Наши лекари с публикация в топ медицинско списание Кой ще представлява България на два научни панаира

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Еколагер се превръща в празник на изкуството

Next article

Възпитаник на Шуменския университет със световно признание

Next article
Възпитаник на Шуменския университет  със световно признание

Възпитаник на Шуменския университет със световно признание

Да поговорим на испански

Да поговорим на испански

Прочут народен певец ръководи бургаско училище

Прочут народен певец ръководи бургаско училище

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"